Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Släcka iMacen på natten?


ras_mouse

Rekommendera Poster

Elektroniska apparater brukar dra runt en tredjedel i vila av vad dom annars drar har jag hört.

 

Tänkvärt egentligen då det betyder att om datorn står i vila över natt 9 timmar så drar den lika mycket som om man har den på 3 timmar. Borde finnas en hel del pengar att spara.

318217[/snapback]

Har för mig att sist vi diskuterade var det nån som skrev att den drar 3 watt i vila, typ en tjuga om året alltså, ifall jag kommer ihåg rätt, orkar inte kolla efter tråden, ska koka kaffe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar
Strunta i vad alla andra har skrivit (jag har inte ens läst det), gör så här:

 

 

Jättesmidigt och fint..................................... :wacko::wacko::wacko::ph34r::ph34r::ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel imacen släcker även backlight så att skärmen inte tar skada!

Då blir det att sätta den i vila under kortare tid, men under natten kan man stänga av den !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tuffa stänger aldrig av våra datorer. Uptime är status!! B)

 

Nåja... <_<

 

Jag brukar helt enkelt bara fälla ner skärmen på kvällarna. Med tanke på att batteriet bara laddas ur några få procent över en natt så lär det inte dra mycket ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uptime är såklart status! synd bara tt min iMac krånglar lite för offta för att igentligen vara en mac.. iTunes låser sig rätt offta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

när man sätter datorn i vila så är det väl att datorn stängs av, men ram-minnet sparas till hårddisken. och sen så när man startar igen så läses minnet från hårddisken till ram-minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem
när man sätter datorn i vila så är det väl att datorn stängs av, men ram-minnet sparas till hårddisken. och sen så när man startar igen så läses minnet från hårddisken till ram-minnet.

Vila i Mac OS tror jag betyder att minnet _inte_ dumpas till hårddisken utan hålls igång med en liten ström;

skärmen och alla andra enheter (hårddisk, CPU mm) stängs ner helt och hållet!

 

se även MacOSXhints

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid vila, omstart vid uppdateringar. Vid längre frånvaro stängs dom av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min somnar prick 24:00 och vaknar igen prick 07:00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här står de alltid på, så länge åskan är långt långt borta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger av för natten alltid nästan. På dagen lägger jag den i Vila eftersom jag oftast använder den igen snart.

 

Tycker inte om att folk låter dem stå på hela nätterna det är liksom dem vill säga: Wow jag har mac och den kan stå på länge utan att krascha eller dra mycket ström, samtidigt bryr jag mig inte om alla u-länder som lider pga av vårt slöseri...

 

Dålig stil alla.. Visst fins det de som har en god anledning men tror att det är väldigt få.

 

En tankeställare till er som jag menar:

 

Bryr du dig bara om dig själv eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APPLE LOVER

Stänger alltid av den, på kvällen och när jag inte är hemma. vad är saken med aldrig stänga av datorn :armskeptisk: det tar inte precis lång tid för den att starta upp precis, o sen kanske man spara på energi lite grann, de kanske inte är mycket för våra plånböcker men kanske för miljön spelar det nån roll. sen så är jag van vid at tstänga av min dator hade PC innan så :foralskad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger alltid av den, på kvällen och när jag inte är hemma. /.../ o sen kanske man spara på energi lite grann, de kanske inte är mycket för våra plånböcker men kanske för miljön spelar det nån roll.

:pusspadig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ja absolut !!! :crossfingers: :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

losecontrol

Jag stänger av datorn när jag inte andvänder den :)

 

För miljön och för datorns skull. (mest för miljön)

 

Vi måste komma ihåg att OS X inte är desamma som vista. dvs. uppstartstiden är minimal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Nya Macar har, så vitt jag vet, som standardinställning att gå i djupvila (så kallad "hibernation") istället för halvvila som tidigare. Detta innebär som någon tidigare skrev att ramminnet sparas till hårddisken och att datorn i princip stängs av helt, förutom att den står beredd att när som helst köra igång igen så en aning ström lär den ju dra.

 

Bärbara Macar som har strömsladden inkopplad drar alltid lite ström, oavsett om den är helt avstängd eller bara i vila. Detta eftersom batteriet sakta sakta laddar ur sig självt även när det inte används.

 

Som någon skrev: En iMac drar förmodligen cirka 3 watt i vila (det är nog dessutom inte djupvila utan "vanlig"). Det innebär 24 wattimmar på en 8-timmarsnatt. Det är detsamma som att använda datorn typ en kvart, förmodligen lite mindre när hårddisk och processor kör för fullt (som vid uppstart). Maxeffekten på en ny 24-tums iMac är 280 watt. Skiljer förmodligen från person till person, men för mig tar det säkert 10 minuter från att jag tryckt på startknappen tills dess att datorn och samtliga program jag brukar köra är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har min inkopplad i en UPS som drar lite ström om den är på, så jag stänger av datorn varje natt för att kunna stänga av UPSen :) Elräkningarna är redan så pass höga tycker pappa, så jag försöker hjälpa till att dra ner dom :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stängde av min första månaderna men då gick den sämre o sämre, fick då rådet att sätta den i vila eftersom underhållings grejer körs nattetid o efter några nätter i vila var den som ny igen.

 

Och ingen disk o inget nätaggregat har krachat.

 

Jag har första generationen Intel Imac köpt augusti 2006.

 

TEMA du verkar lyckligt ovetande om att PC datorer fortfarande krachar när som helst hur som helst.

 

Lånar frugans laptop ibland för en snabb koll på nätet. Klickar på internet explorer iconen och timglaset sätter igång.

Sen försvinner timglaset och jag klickar igen o igen sedan hoppar 10fönster fram om jag har tur men oftast slutar t-bordet att svara osv. off-on....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stängde av min första månaderna men då gick den sämre o sämre, fick då rådet att sätta den i vila eftersom underhållings grejer körs nattetid

Tyvärr stämmer inte det, när datorn är i vila så gör den ingenting förutom och sover.

Äldre OS som 10.3 och tidigare underhöll systemet på natten men med 10.4 så fixade datorn till det när datorn inte användes på ett tag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr stämmer inte det, när datorn är i vila så gör den ingenting förutom och sover.

Äldre OS som 10.3 och tidigare underhöll systemet på natten men med 10.4 så fixade datorn till det när datorn inte användes på ett tag :)

 

Oavsett vad du säger så när man kollade med onyx när det kördes senast så var det länge sedan. Efter några nätter i vila var de uppdaterade. Det var tiger på den tiden. jag hörde att ändringen infördes mellan tiger o leopard.

Har för mig att det stod 03:15 som tidpunkt för service körning.

 

Hur kan man annars förklara att den gick mkt bättre efter några nätter i vila??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...