Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Släcka iMacen på natten?


ras_mouse

Rekommendera Poster

Hej alla iMac vänner! Jag är inte särskilt erfaren i gamet (en vecka för att vara exakt) men här kommer ett smärre spörsmål. Mina vänner säger åt mig att jag ska låta iMacen stå på under natten och endast reboota den högst en gång i veckan. Hur många gånger de än säger detta till mig är det ändå som ett hugg i hjärtat varje gång jag somnar till det lilla elektriska ljudet iMac högtalarna uttalar. Det är som den ropar till mig; Kom och lägg mig! Jag är så trött, så trött... Mycket riktigt... Varje natt står jag där i kalsonger och stänger av skten.

 

Jag vet inte vad detta säger om mig eller min karaktär, men eftersom jag uppenbarligen inte litar på mina vänner, vänder jag mig nu till de riktiga experterna: ni på Mac Forum!

 

Vad sägs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar

Jag stänger faktiskt av min, men det är eftersom det ibland kan vara liv och rörelse här vilket gör att musen flyttar sig eller nåt så att den går igång igen. Annars behöver man inte stänga av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger bara av om det är risk för åska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla iMac vänner! Jag är inte särskilt erfaren i gamet (en vecka för att vara exakt) men här kommer ett smärre spörsmål. Mina vänner säger åt mig att jag ska låta iMacen stå på under natten och endast reboota den högst en gång i veckan. Hur många gånger de än säger detta till mig är det ändå som ett hugg i hjärtat varje gång jag somnar till det lilla elektriska ljudet iMac högtalarna uttalar. Det är som den ropar till mig; Kom och lägg mig! Jag är så trött, så trött... Mycket riktigt... Varje natt står jag där i kalsonger och stänger av skten.

 

Jag vet inte vad detta säger om mig eller min karaktär, men eftersom jag uppenbarligen inte litar på mina vänner, vänder jag mig nu till de riktiga experterna: ni på Mac Forum!

 

Vad sägs?

317966[/snapback]

Hej.

 

Om jag inte ska ha Macen under de närmaste 8 timmarna stänger jag av den, annars inte. Att bara låta den stå slösar energi, sliter på lager i hårddisken och fläktar och förbrukar livslängden på skärmen ( i detta fallet LCD-belysningen).

(Du kan naturligtvis sätta den i Vila i stället, men den pulsernade "lampan" kan vara irriterande.)

 

Hälsningar

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar lägga datorerna i vila när jag ej använder dom!

Far man längre bort stänger jag av dom... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltid stängt av datorn när jag inte använder den, är inne på min 4:e mac nu o än har inget "hänt" genom det förfarandet.

 

Inget strul med systemet o datorerna har aldrig gått sönder, så vill du sova... stäng av den när du är färdig för dagen, så slipper du byta ev hårdvara om du tänkt ha datorn en stund, ett nätagg till mac hittar du inte på coop direkt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VILA. Genom att trycka kort på av/på-knappen går datorn in i vila. Ingen hårddisk går, ingen fläkt susar utan allt är tyst..... men redo att gå igång på ett par sekunder. Min Mac står alltid i vila utom när en programinstallation kräver omstart, eller om åskan närmar sig på sommarn. Då stänger vi av och rycker ur alla sladdar, även bredbandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad jag skall göra den närmsta tiden... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Du kan naturligtvis sätta den i Vila i stället, men den pulsernade "lampan" kan vara irriterande.)

 

 

 

Finns det något program som gör att man slipper den pulserande lysdioden i vila?

 

Det vore nåt i sovrummet, den lyser upp rätt bra.. tyvärr :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl klistra en lite svart lapp framför lysdioden om den stör... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min ibook är knäpptyst, därför står den på rätt mycket, då jag alltid laddar ner något.... laddar den inte ner något händer det att jag stänger av den.

 

Sen som switcher är man ju förstås hela tiden sugen på att stänga av den.

Men jag övar hårt på att lägga den i sömnläge istället.

 

Faktum består. Den behövs inte stängas av så värst ofta ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något program som gör att man slipper den pulserande lysdioden i vila?

 

Det vore nåt i sovrummet, den lyser upp rätt bra.. tyvärr :ph34r:

318099[/snapback]

Jag för min del tycker det är lite mysigt med det där pulserande ljuset...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kallestropp

Stänger av min PowerBook varje kväll, tycker

det känns bäst så. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När arbetet är färdigt å man har kollat det senaste på MacWorld å MacForumet så stänger jag ner å låter den hämta sig för nya uppdrag :):rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter min vanligtvis gå i vila om jag vet att jag snart är tillbaka. Går jag och lägger mig så nattar jag även min iMac.

 

Men man undrar hur mycket ström den drar även om den är i vila för något drar den väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter min vanligtvis gå i vila om jag vet att jag snart är tillbaka. Går jag och lägger mig så nattar jag även min iMac.

 

Men man undrar hur mycket ström den drar även om den är i vila för något drar den väl?

318190[/snapback]

Tror den drar mindre än en glödlampa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strunta i vad alla andra har skrivit (jag har inte ens läst det), gör så här:

 

Om du håller på med något, typ skriver ett brev, ritar en bild eller surfar och behöver lämna datorn över natt så sätt den bara i vila så har du allt på plats när du vaknar utan att behöva sätta igång alla program igen.

 

Annars, om du inte håller på med något eller har något dokument/sida etc öppen så kan du lika gärna stänga av datorn och spara lite ström (och låta den vila lite :D;) )

 

Det finns en del mac-talibaner som gärna visar att en mac inte krashar genom att alltid ha dom på, det är ju knappast en anledning... (min mac x har aldrig krashat, så jag förstår inte riktigt poängen.) Gör som passar dig bäst. (Måste man stänga av vanliga pc:ar? Kraschar dom annars? Ursäkta min okunnighet, är vi inte förbi stadiet då datorer oförklarligt bryter samman?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man undrar hur mycket ström den drar även om den är i vila för något drar den väl?

318190[/snapback]

Elektroniska apparater brukar dra runt en tredjedel i vila av vad dom annars drar har jag hört.

 

Tänkvärt egentligen då det betyder att om datorn står i vila över natt 9 timmar så drar den lika mycket som om man har den på 3 timmar. Borde finnas en hel del pengar att spara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag undrar är hur iMac 20" intel core duo vila fungerar, för vad jag har hört är det så att när den är i vila så släcks inte backlight på tft utan den är i gång hela tiden.

Det är ju inte bra om så är fallet?

Är iMac 20" intel core duo vila samma som på Pc för där är allt avstängt förutom minnet som har ström.

Alternativt hibernate där datorn stängs av helt men minnet dumpas till hårddisken för att sedan snabbt laddas upp i minnet vid upstart. Går på några sec!

 

Så vad gäller för min Lisa ( imacen )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med, energiförbrukningen är ett av västvärldens (och även de kommande västländernas i.e. indien, kina mm...)största problem, borde ju angå alla att försöka minska den då tycker jag... :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mätte upp vad imacen drog i vila och i avstängd för en tid sen!

Kom fram till att den drog lika mycket ifall den var av eller i vila!

Så efteråt det så lämnar jag den alltid i vila! :D

Inget svårt beslut då!

Annars måste man stänga av datorn för att vinna det lilla! Alltså dra ur sladden och hur många gör det!

Men vet ej hur det ligger till med nya iMac med Intel! :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars måste man stänga av datorn för att vinna det lilla! Alltså dra ur sladden och hur många gör det!

Men vet ej hur det ligger till med nya iMac med Intel! :ermm:

318430[/snapback]

Drar man sladden, blir man istället tvugen att köpa nytt backupbatteri oftare, och det är jag säker på inte är ens i närheten av lika miljövänligt eller billigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...