Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Textstorlek


Sammi

Rekommendera Poster

Har precis skrivit klart min text till ett omslag till en dvd.Problemet är att texten blev lite liten,kan jag på ett enkelt sätt ändra storleken på all skriven text?Hoppas att jag inte behöver skriva om allt.(allt är i psd-format).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om texten finns kvar som text-lager i lagerpaletten är det bara att markera texten t.ex. med text-verktyget och ändra storleken. Om du rastrerat text-lagren kan du försöka förstora texten med cmd + T, men slutresultatet kan vara lite si och så.

 

Om du har rastrerad text på samma lager som nånting annat blir det knepigt.

 

Edit: en dag ska jag lära mig stava också... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om texten finns kvar som text-lager i lagerpaletten är det bara att markera texten t.ex. med text-verktyget och ändra storleken. Om du rastrerat text-lagren kan du försöka förstora texten med cmd + T, men slutresultatet kan vara lite si och så.

 

Om du har rastrerad text på samma lager som nånting annat blir det knepigt.

 

Edit: en dag ska jag lära mig stava också...  :whistling:

317804[/snapback]

 

http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/tr.bmp

 

Är det detta du menar med att markera texten?jag testade att ändra textstorleken en storlek men inget hände.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan ;)

 

Du måste sätta markören någonstans i texten som fått det blåa strecket under sig, hålla nere musknappen och dra ut markeringen över texten (likadant som i t.ex. Microsoft Word). Sen borde det bara vara att ändra textstorleken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan  ;)

 

Du måste sätta markören någonstans i texten som fått det blåa strecket under sig, hålla nere musknappen och dra ut markeringen över texten (likadant som i t.ex. Microsoft Word). Sen borde det bara vara att ändra textstorleken.

317834[/snapback]

 

Det funkade,tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är texten inte rastrerad så går det väl att skala den med vanliga freetransform utan att kvaliteten försämras?!

 

har du fler textlager så markerar du dessa innan, eller så länkar du lagren. (då kommer alla textlager skalas samtidigt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är texten inte rastrerad så går det väl att skala den med vanliga freetransform utan att kvaliteten försämras?!

 

317875[/snapback]

 

Jo det stämmer... tänkte inte på det då jag hasplade ur mig mitt senaste inlägg... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog nog gå in i inställningar och kolla vad det är för "minsta" storlek du har.

 

Alltså grundinställningar i PS inte i paletten där du arbetar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju skriva in ett värde i rutan för textstorleken också om du vill. Behöver inte välja en storlek ur listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men 6pt är ju knappt läsbart inte ens för en gammal gnu :)

319449[/snapback]

 

Kolla bifogad bild så ser du hur stort det är i mitt fall,fattar inte riktigt hur det kommer sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju skriva in ett värde i rutan för textstorleken också om du vill. Behöver inte välja en storlek ur listan.

319448[/snapback]

 

Det borde jag faktiskt ha räknat ut själv,men hade ingen tanke på detta.Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...