Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

1 gb


Kabo

Rekommendera Poster

marcushedenstrom
Så här ser det ut hos mig just nu

Ska jag känna mig nöjd altså?

317730[/snapback]

 

Japp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar
marcushedenstrom
Jo det är klart men varför skulle jag göra det :D Har jag ju aldrig annars.

317725[/snapback]

 

Nä, men det är just när man (som jag) har 20 program samtidigt som man behöver stora mängder RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som glad switcher sen oktober så är det en enda sak jag tycker är lite dåligt - Nämligen den där rappheten som Windows hade, OSX är mycket bra, fantastiskt bra, men ja saknar faktiskt den där lilla extra farten. Tex Windows - öppna vilket program som helst å de börjar ladda direkt medan OSX har den där lilla extra sekunden innan de händer något.

 

Jag har 768mb ram på min iMac G5 first-gen och jag undrar ifall man får den där extra "rappheten" ifall jag uppgraderar till 1,5gb ram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 768mb ram på min iMac G5 first-gen och jag undrar ifall man får den där extra "rappheten" ifall jag uppgraderar till 1,5gb ram?

318224[/snapback]

Svårt att svara på. Enligt den här artikeln så blir en Power Mac G5 iaf mycket rappare med 4GB istället för 2GB. :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag orkar inte läsa igenom allt ni har skrivit så detta kanske har blivit nämnt redan..

det märks nog mer om du tar ut det efter ett tag.. ja tyckte inte att min imac G5 (2,1GHz 1,5gb ram) var så mycket snabbare än min emac g4 (1GHz 786mb ram) men när man går tillbaka ett tag så märker man skillnaden!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag orkar inte läsa igenom allt ni har skrivit så detta kanske har blivit nämnt redan..

det märks nog mer om du tar ut det efter ett tag.. ja tyckte inte att min imac G5 (2,1GHz 1,5gb ram) var så mycket snabbare än min emac g4 (1GHz 786mb ram) men när man går tillbaka ett tag så märker man skillnaden!!

318270[/snapback]

det ligger det säkert en hel del i. Man blir fort "bekväm"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ligger det säkert en hel del i. Man blir fort 2bekväm"

318272[/snapback]

 

ja precis!

det är lättare att inte se att det går snabbare för att man vill det men tydeligare när det går imot ens förhoppningar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som glad switcher sen oktober så är det en enda sak jag tycker är lite dåligt - Nämligen den där rappheten som Windows hade, OSX är mycket bra, fantastiskt bra, men ja saknar faktiskt den där lilla extra farten. Tex Windows - öppna vilket program som helst å de börjar ladda direkt medan OSX har den där lilla extra sekunden innan de händer något.

 

Jag har 768mb ram på min iMac G5 first-gen och jag undrar ifall man får den där extra "rappheten" ifall jag uppgraderar till 1,5gb ram?

318224[/snapback]

Å andra sidan låt programmen ligga öppna så slipper du starttiden helt.

Mer minne har nog ingen betydelse idetta fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har jag programen öppna, men när man har lite fler program öppna bli det en liten seghet (inte farlig) men jag får nog köpa ram-minne helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har idag fördubblat minnet från 512 till 1024 mb.

Tycker inte jag märker någon nämnbar skilnad.

 

Var när hur borde jag märka skilnad?

317691[/snapback]

 

Så vitt jag vet har ju vi lika Mac. När min var ny så provade jag tre månader utan att öka på minnet. Jag fick med 256 MB på köpet. Största skillnaden jag märkte var att med 512 MB till så kunde jag hålla betydligt fler progg öppna. Då gjorde jag inte så mycket bildbearbetning så jag kan jämföra, men någon allmän fartförbättring kund jag inte notera. Som glad amatör finns det andra saker som känns angelägnare än att slänga in mer minne nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet har ju vi lika Mac. När min var ny så provade jag tre månader utan att öka på minnet. Jag fick med 256 MB på köpet. Största skillnaden jag märkte var att med 512 MB till så kunde jag hålla betydligt fler progg öppna. Då gjorde jag inte så mycket bildbearbetning så jag kan jämföra, men någon allmän fartförbättring kund jag inte notera. Som glad amatör finns det andra saker som känns angelägnare än att slänga in mer minne nu.

318663[/snapback]

Ja nu sitter den där i alla fall. Om inte annat så gav det mig tillfredsställelsen att få rota inne i datorn :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu sitter den där i alla fall. Om inte annat så gav det mig tillfredsställelsen att få rota inne i datorn :D

318665[/snapback]

 

Den blir ju i alla fall inte sämre....... värdet på datorn ökade dramatiskt dessutom... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den blir ju i alla fall inte sämre....... värdet på datorn ökade dramatiskt dessutom... ^_^

318674[/snapback]

Dramatiskt? Ram minnen på 512 MB är en liten kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dramatiskt? Ram minnen på 512 MB är en liten kostnad.

321108[/snapback]

Tror herr Axelman behagar skämta- det skulle inte vara första gången i så fall :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så oron över att VM ska slöa ner någons dator p.g.a. för lite RAM är överdriven, allt över 256MB är helt OK för Mac OS X.

317824[/snapback]

Jag har bara haft problem med för mycket virtuellt minen en gång. Det var när mängden virtuellt minne översteg mängden ledigt lagringsutrymme. Det gick segare än sirap då. Efter att ha flyttat på filer till andra volymer så gick det med ens mycket snabbare.

 

Hur lyckades Mac OS X förresten med det? Används någon form av komprimering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara haft problem med för mycket virtuellt minen en gång. Det var när mängden virtuellt minne översteg mängden ledigt lagringsutrymme. Det gick segare än sirap då. Efter att ha flyttat på filer till andra volymer så gick det med ens mycket snabbare.

 

Hur lyckades Mac OS X förresten med det? Används någon form av komprimering?

321152[/snapback]

Tillgängligt minne är ju storlek på RAM + ledigt utrymme på HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det egentligen med webbläsarna som gör att de måste suga åt sig flera hundra MB ramminne. (i skrivande stund 224 MB) Inte konstigt att det behövs mycket ram om det är så krävande att ligga och surfa!! <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror herr Axelman behagar skämta- det skulle inte vara första gången i så fall :w00t:

321110[/snapback]

 

Skämta? Moi? Med tanke på att Kabos och min PowerMac G4 1,25 knappast är värd mer än 3-4000:- så är en 512 MB RAM en betydande värdeökning! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skämta? Moi? Med tanke på att Kabos och min PowerMac G4 1,25 knappast är värd mer än 3-4000:- så är en 512 MB RAM en betydande värdeökning! ;)

321192[/snapback]

Ja men man ska satsa på det som lever, jag har 2gb i min maskin nu ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skämta? Moi? Med tanke på att Kabos och min PowerMac G4 1,25 knappast är värd mer än 3-4000:- så är en 512 MB RAM en betydande värdeökning! ;)

321192[/snapback]

Jag köper gärna nån av eras macar för 3000 kr! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det egentligen med webbläsarna som gör att de måste suga åt sig flera hundra MB ramminne. (i skrivande stund 224 MB) Inte konstigt att det behövs mycket ram om det är så krävande att ligga och surfa!!  <_<

321185[/snapback]

Skäll på hemsidesnickarna som använder för mycket bilder, flash och annan typ av media som blir mycket till slut när du besökt några hundra sidor. ;)

 

Men var glad för det, det är ju bl.a. därför Safari kan vara så blixtrande snabb!

Minnet är inte till mycket nytta tom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå håller på med det. Vad behöver en helt tom nystartad Safari 2 hela 140 MB virtuellt minne till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper gärna nån av eras macar för 3000 kr! :)

321663[/snapback]

 

Näver! som björken sa....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper gärna nån av eras macar för 3000 kr! :)

321663[/snapback]

Börjar man titta på Mac Mini så är ett pris på 3000 kronor för en så pass gammal Mac snart ett vettigt pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar man titta på Mac Mini så är ett pris på 3000 kronor för en så pass gammal Mac snart ett vettigt pris.

321765[/snapback]

 

Frågan är om man har lust att släppa den dyrt införskaffade burken för kaffepengar... fö är vi undermaccifierade. Skulle behöva en mac till..... :whistling: Vi har bara tre maccar och en PC (näst äldsta sonens!!!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...