Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

1 gb


Kabo

Rekommendera Poster

Har idag fördubblat minnet från 512 till 1024 mb.

Tycker inte jag märker någon nämnbar skilnad.

 

Var när hur borde jag märka skilnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar
rickard1234

Borde märkas direkt... fönsterhantering, tid att öppna stora program etc.

Så var det för mig iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att märka skillnad på allt direkt skulle jag nog säga att man bör upp till 2GB från 512MB för att det verkligen ska vara riktigt märkbart. Men du kommer märka skillnad nu med. T.ex. bör program starta snabbare och t.ex. iPhoto bör kännas snabbare efter du använt det ett litet tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Pröva att ha 20 program igång samtidigt. Och typ Photoshop. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märks mest i plånboken tyckte jag :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Märks mest i plånboken tyckte jag  :(

317716[/snapback]

 

:lol::lol::lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Kolla i Aktivitetshanteraren, hur många pageouts du har. Är de fler än 0 har du för lite minne. Fast de är typ ALLTID fler än 0. :whistling::whistling:

 

När jag uppgraderade från 1 GB till 1,5 GB märkte jag att det tog mycket längre tid innan den började skriva pageouts. Nu har jag iofs haft datorn igång ett par dagar och arbetat med stora filer, så jag har ett hundratusental.

 

Edit: Och så 27 GB virtuellt minne. :w00t::w00t::w00t:

post-493-1144138974.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva att ha 20 program igång samtidigt. Och typ Photoshop.  :D

317713[/snapback]

Jo det är klart men varför skulle jag göra det :D Har jag ju aldrig annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska i alla fall bli spännande att se om det blir någon reaktion från sonen när han ska spela spel nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut hos mig just nu

Ska jag känna mig nöjd altså?

post-6947-1144140229.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut hos mig just nu

Ska jag känna mig nöjd altså?

317730[/snapback]

Nja svårt att säga. Med 28000 in har du nog inte haft på den så länge än va?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märks mest i plånboken tyckte jag  :(

317716[/snapback]

Tycker alltid att det snackas om hur positivt det är med mer minne- det där var ju liksom en annan syn på det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja svårt att säga. Med 28000 in har du nog inte haft på den så länge än va?

317731[/snapback]

Knappast- Jag stängde ju av den för att sätta in minnet idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker alltid att det snackas om hur positivt det är med mer minne- det där var ju liksom en annan syn på det hela.

317732[/snapback]

Minne gör ENORM skillnad. Jag skulle slå datorn i frustration om jag skulle gå tillbaka till 512MB från mina 2GB. Badbollar upkommer verkligen väldigt sällan nu, och datorn känns i det dagliga användandet som att den inte kan bli snabbare än vad den är. Väldigt skön känsla. Tålamodet hos mig med segande dator har dock blivit sämre. :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har idag fördubblat minnet från 512 till 1024 mb.

Tycker inte jag märker någon nämnbar skilnad.

 

Var när hur borde jag märka skilnad?

317691[/snapback]

Det är mest minnesslukande applikationer som PS som kommer att fungera bättre.

För Mac OS X har det nära nog noll betydelse.

 

För att få det bekräftat så starta gärna aktivitetskontrollen. Välj "Alla processer".

I den kan du se "Verkligt" minnesåtgång och hur väldigt lite (relativt) som applikationer och system processer förbrukar. Starta igång Mail, Safari, Textredigerare och iTunes och notera hur liten skillnad det gjorde.

 

OSX är så fiffigt konstruerat att det är mycket som delas, "frameworks" t.ex.

 

Jag petade in 1GB också för ett tag sedan men det var inte för att göra OSX snabbare utan för Reason (soft-synth) och andra minnes-slukande applikationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Så länge det finns ledigt minne så gör eextraminne ingen nytta.

 

Det är först när datorn börjar använda hårddisken som lagringsehet det blir segt.

 

Så kör du med många program öppna samtidigt eller pysslar med stora program eller datamängder bör du ha mycket minne.

 

Men om man bara har operativsystemet och lite småprogram igång samtidigt så får allt plats i 512 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut hos mig just nu

Ska jag känna mig nöjd altså?

317730[/snapback]

Ja, helt klart.

Man behöver bara köpa minne om in/ut siffrorna växer med snabb takt när man jobbar med det man tänkt ha macen till. Och så kan man faktiskt stänga av program man inte längre använder. ;)^_^:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Kolla i Aktivitetshanteraren, hur många pageouts du har. Är de fler än 0 har du för lite minne. Fast de är typ ALLTID fler än 0.  :whistling:  :whistling:

 

När jag uppgraderade från 1 GB till 1,5 GB märkte jag att det tog mycket längre tid innan den började skriva pageouts. Nu har jag iofs haft datorn igång ett par dagar och arbetat med stora filer, så jag har ett hundratusental.

 

Edit: Och så 27 GB virtuellt minne.  :w00t:  :w00t:  :w00t:

317719[/snapback]

Vad är sidor in/ut? :blink:

Jag har tydligen 91100 st ut! Vad betyder det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är sidor in/ut?  :blink:

Jag har tydligen 91100 st ut! Vad betyder det?

317752[/snapback]

In är, om jag minns rätt, när man läser från hårddisken till minnet. Ut är när minnesutrymmet inte räcker till så man måste lägga över information från minnet till hårddisken istället.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pages in - minnessidor in i RAM

Pages out - minnessidor ut på Hårddisk (Vet inte om det är de som alltid går ut på disk..)

 

Men summan är att har du pages out = 0 så är det kanon!

Är värdet pages out större än pages in = minnesbrist i massor!

 

Finns det inte en bra formel för att räkna fram om man är i optimalt läge...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha många "sidor in" är inte speciellt farligt, datorn flyttar hela tiden minne från RAM till HD:n oavsett hur mycket RAM som finns och detta sker i bakgrunden och märks inte. Det är först när datorn behöver läsa det som är lagrat på disken, s.k. "sidor ut", som det börjar kännas segt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det swappas ut sidor till hårddisken är per design och oundvikligt därför att Mac OS X buffrar allt den kan i minnet från hårddiskar och nätverk t.ex. därför att RAM är så ofantligt mycket snabbare att det alltid lönar sig med denna strategi. Hårddisken är mycket snabbare än nätverket så det lönar sig att buffra data från nätverket, likt Safari t.ex.

 

Efter ett tags aktivitet blir även det största av minnen fullt och VM måste användas.

Om det hanteras på ett intelligent sätt, t.ex. att det som använts längst tillbaka i tiden eller minst kastas ut först till HD. Sidorna som utväxlas in/ut är dessutom små, 4KB, så att minsta möjliga behöver skickas in/ut.

 

Så oron över att VM ska slöa ner någons dator p.g.a. för lite RAM är överdriven, allt över 256MB är helt OK för Mac OS X.

 

Memory Usage Performance Guidelines: Memory Management in Mac OS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter 26 dars uptime med 512MB ram har jag 2,6 miljoner sidor in och 2,1 mille ut, inget jag märker av, men har jag rekordet?!

 

Jag tror du märker av det mera minnet när du jobbat en bra stund i t ex photoshop Kabo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...