Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ibook vs. Powerbook

Benji

Recommended Posts

Hej alla glada mac-användare :) .

Jag har tänkt att köpa en bärbar dator men vill inte ha en tråkig windows-dator så jag funderar på en av apples datorer.

Det finns en Ibook g3 med 900 mhz (kan nån berätta vad mhz är?? och vad det behövs till) 256 minne och 40 gb.

Den datorn kostar ungefär likadant som en powerbook g4 med 400 mhz med 10 gb och lite större skärm. 256 minne. Denna är 700kr billigare.

Jag vet inte vilken jag ska satsa på, man kan ju alltid köpa till saker så att de blir lika bra, men vilken tycker ni jag sk asatsa på? :(

Mvh Benji

marcushedenstrom

Välkommen! :cake:

Skillnaden mellan iBook och Powerbook är att powerbooken är proffsmaskinen, och iBooken är för vanliga användare. Powerbooken är givetvis också dyrare, och har titan- eller aluminium-skal, jämfört med iBookens plastskal.

Hz betyder svängningar per sekund, och när det gäller datorer brukar det innebära hur många så kallade klockcykler mikroprocessorn gör på en sekund. En klockcykel betyder att processorn tar in data, bearbetar, matar ut och sparar. Sen påbörjas en ny cykel.

En modern mikroprocessor genomför miljardtals svängningar per sekund, och därför anges frekvensen (klockfrekvensen) i gigahertz (GHz). MHz betyder givetvis miljoner svängningar per sekund.

Powerbooken du har hittat, 400 MHz och G4 processor, är den äldsta powerbooken med G4-processorn, och inte värd mer än 1000 kronor.

iBooken vet jag inte vad det är för någon, men jag skulle inte råda dig att köpa en G3-baserad mac. G3an är riktigt gammal, och G4an är ett rejält uppsving. Även om G3 och G4 är rätt lika varandra, utklassas G3 alltid av G4.

För att du ska bli nöjd med din dator ska den ha prestanda motsvarande uppemot 1 GHz G4. Mindre är knappast njutbart, och en bärbar 1 GHz G4 ska inte kosta många tusen.

marcushedenstrom

Du har säkert noterat att en PC med en Intel pentium 4-processor (B-processor #1) gör 3,6 GHz. Därmed kan man luras att tro att denna är snabbare än en G5-processor som bara gör 2 GHz.

Men egentligen är det precis tvärtom.

Megahertz-myten kallas det, och poängen är att många tillverkare försöker få processorerna att se så bra ut som möjligt, genom att skylta med en hög klockfrekvens.

Men det krävs givetvis att processorn genomför ett visst arbete per cykel, och de processorer som har höga klockfrekvenser gör oftast mindre per cykel, än de med låg.

Därför är klockfrekvensen hos en processor helt irrellevant, om du inte jämför processorer av samma typ.

T.ex. är en G4@1 GHz snabbare än en G4@550 MHz. Men mellan 3,6 GHz pentium och 2,0 GHz G5 kan ingen jämförelse göras.

marcushedenstrom

Om du köper en relativt ny dator, kan en iBook vara tilräckligt för det mesta.

Men gäller det burkar som är ett par år gamla, upplevs det som om Powerbooken har en mycket bättre livslängd.

Hejsan, tack för svar!

Men det är ju väldigt svårt att hitta bärbare mac-datorer, skulle gärna köpa en billig och bra :D men det är ju enormt svårt att hitta! Har du nån bra sajt ? jag har bara kollat på blocket och dom har inget stort utbud. Sen vill jag ju inte åka så långt för att hämta den, typ i sthlm eller sörmland går bra :D.

jag tycker i alla fall att ibooken verkar kool, vill ju int eha någon superdator utan bara iu mitt rum men jag är osäker :), sen är det inte gratis heller.

// Benji

marcushedenstrom

Kolla spamtorget.nu (byt "spam" mot "mac.)

marcushedenstrom
sen är det inte gratis heller.

317404[/snapback]

Gratis datorer är ofta inte så bra. :w00t::w00t:

marcushedenstrom

Passa dig för överpriser:

iBook G3 kostar max 3000 kronor.

Powerbook G3 max 1500.

Powerbook G4 under 1 GHz typ 6000. Jämför sen med dagens priser.

iBook G4 är inte så värdefulla, då de nya är billiga, så uppemot 6000 där med.

Är det svårt att få tag i mac os x tiger??

Är en ibook g3, 500mhz 640 minne och 20 gb bra för 2500kr???

marcushedenstrom

317422[/snapback]

Nej. Finns på apple store, begagnat och som torrent.

Nej! Den är värd max 1000 kronor.

317422[/snapback]

Inte särskilt svårt. Du går in i en butik, pekar på en kartong som det står "Mac OS X" på, lägger upp pengar på disken och går ut ur butiken med kartongen.

317422[/snapback]

Om batteriet ger över 3 timmar så är det okej. Ger det mellan 1,5 och 3 timmar så är det i överkant. Om det ger mindre än 1,5 timmar så är det minst dubbelt så mycket mot vad datorn är värd.

Nån som kan någon annan bra sajt där man kan köpa mac-datorer??

// BEnji

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...