rickard1234 Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 En webbkamera har monterats i ett finländskt kungsörnsnäste i norra Österbotten. Nu kan man följa ett litet örnliv från allra första början. Örnfamiljen kan beskådas på www.kotkanlento.org Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Häftigt. Får hoppas att de inte blir störda bara. Underbart vackra fåglar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Den stora bilden uppdateras inte så ofta, hur ofta ska den göra det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnalder Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Borde inte Nokia byta sin punchline på sponsorskylten? Connecting people? Kul att sidan fanns på ett språk man förstår... NOT! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugy Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Ropa högt bara så finns det de som kan översätta Link to comment Share on other sites More sharing options...
rickard1234 Posted April 3, 2006 Author Share Posted April 3, 2006 Borde inte Nokia byta sin punchline på sponsorskylten? Connecting people? Kul att sidan fanns på ett språk man förstår... NOT! 317248[/snapback] Man kan välja finska eller engelska, bara man klickar på "english" ganska snabbt, annars väljs finska automatiskt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugy Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 ...och tyvärr verkar kameran bara ta en bild några få gånger i dygnet. En riktig live feed skulle vara intressant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rickard1234 Posted April 3, 2006 Author Share Posted April 3, 2006 ...och tyvärr verkar kameran bara ta en bild några få gånger i dygnet. En riktig live feed skulle vara intressant. 317305[/snapback] Bara att skriva ner önskemålen o maila iväg. info@kotkanlento.org Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugy Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 det förstås Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Hur som helst man hoppas verkligen att de rackarna kommer överleva fågelinfluensan, här hade ju en jag kommer inte ihåg vilken sort dött efter ha ätit en smittad and. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ClCdCm Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Kan dessa fåglar bli sjuka av fågelinfluensan? Många fåglar blir ju inte sjuka, utan smittar bara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 "Den döda ormvråken i Oxelösund bar på den aggressiva formen av H5-viruset." enl tidningen. Ormvråk (Buteo buteo) är en 40-50 cm lång rovfågel, med ett vingspann på 100-125 cm och en vikt av ungefär 1 kg. I Nyköping dog en berguv av samma orsak. Berguven (Bubo bubo) har anor så långt tillbaka som 40 miljoner år. Den är Europas största uggla med en vingbredd upp till 160 cm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnalder Posted April 4, 2006 Share Posted April 4, 2006 Berguven (Bubo bubo) 317585[/snapback] Och veckans coolaste latinska namn är korat! Nästet för jågeln i fråga: Bubo bubo-bot Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted April 4, 2006 Share Posted April 4, 2006 Den har samma vingspann som vi när vi sträcker ut armarna, ganska häftigt för en uggla. Tofsarna på öronen läste jag har samma funktion som för lon, att visa känsloläget… Uppåt så är den glad, neråt betänksam eller koncentrerad på jakt… min gissning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rickard1234 Posted April 4, 2006 Author Share Posted April 4, 2006 Tofsarna på öronen läste jag har samma funktion som för lon, att visa känsloläget… Uppåt så är den glad, neråt betänksam eller koncentrerad på jakt… min gissning. 317745[/snapback] En glad uggla? Försöker tänka mig hur en sån ser ut... Så här? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted April 4, 2006 Share Posted April 4, 2006 Kan inte bli gladare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnalder Posted April 4, 2006 Share Posted April 4, 2006 Den har samma vingspann som vi när vi sträcker ut armarna, ganska häftigt för en uggla. Tofsarna på öronen läste jag har samma funktion som för lon, att visa känsloläget… Uppåt så är den glad, neråt betänksam eller koncentrerad på jakt… min gissning. 317745[/snapback] Är uv och uggla samma fågel, bara med olika namn...? Som en gammal uv så ugglar man ju på den frågan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted April 4, 2006 Share Posted April 4, 2006 Det har du ju rätt i, tänkte inte på det, men uvar kanske är stora ugglor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ClCdCm Posted April 4, 2006 Share Posted April 4, 2006 "Grus grus" är roligast tycker jag... (Trana) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.