Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Superdrive till PB 12"


matsrosen

Rekommendera Poster

Då min combodrive gått sönder skall jag uppgradera till en superdrive.

Någon som köpt och installerat denna?

http://eshop.macsales.com/item/Other%20Wor...ng/MPBG4SD8XDL/

 

kostar inte mer är $134.

 

Vad tror ni, några andra förslag. Någon som har en superdrive att sälja?

 

Finns det billigare förslag, vad finns att köpa i sverige?

 

Tack på förhand /Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat på det där ett tag eftersom min superdrive i Powerbooken gått sönder.

 

I Sverige är det enda jag hittat Macoteket som vill ha två lakan för en superdrive med DL, vilket är lite för mycket.

 

Jag har också hittat den där sidan i USA och sett att det är ett mycket bättre pris, men sedan tillkommer ju frakt och dessutom kan tullavgift komma som en överraskning. Du kanske orkar kolla upp det och tipsa mig. ;)

 

Därför har jag kikat lite i Tyskland och hittat en där för €95, vilket tycks bli €126 (1.200 kronor)med frakt - någon tull betalar man ju inte inrikes. B)

 

Problemet med Pioneer DVR-K06L är att vissa anger att den inte ska fungera i Powerböcker, medan andra tycks ha provat och lyckats. Jag vet inte riktigt än om jag ska våga chansa, men blir väl tvungen snart. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag har också hittat den där sidan i USA och sett att det är ett mycket bättre pris, men sedan tillkommer ju frakt och dessutom kan tullavgift komma som en överraskning.

317090[/snapback]

 

Ingen tull, dock 25% moms, som fraktbolaget har skyldighet att avkräva dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen tull, dock 25% moms, som fraktbolaget har skyldighet att avkräva dig.

317140[/snapback]

 

Tack! Jag är visst lite trött idag. :unsure:

Det är klart det är fråga om skatt när det gäller Sverige. :lol::ph34r:

 

Länken ovan som inte fungerar (kanske p g a samma trötthet) kan ersättas av den här Google-sökningen. Klicka på Preisvergleich på ungefär femte plats, så kommer ni till Tysklands motsvarighet till Pricerunner.

 

Värt att notera är också att det är DVR-K06L som passar i macen. Den är slot-in, medan DVR-K06 är med släde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

Jag skulle rekommendera den här från Macoteket, lite dyrare kanske, men efter tull och annat kan det ändå vara sak samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit! :)

 

Jag tycker du ska slå till. Vad sa de på Gothia då? ;)

 

Jag skulle rekommendera den här från Macoteket, lite dyrare kanske, men efter tull och annat kan det ändå vara sak samma.

319629[/snapback]

Oooops. Den missade jag helt berätta om. Hade inte en tanke på den, men det får jag skylla på att du inte verkade ha tid att vänta på den i Linköping, och att den bara finns på postordern.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den hänvisningen! Nu kan jag vara lugn för att Pioneer DVR-K06 fungerar i min PB - den är ju testad i både 1,33 och 1,67. :ThumbsUp:

 

Visserligen fungerar inte länken du ger, eftersom du länkar till en sökning du gjort, men det går bra att gå till den här sidan och göra en egen sökning på de specifikationer man har och vill ha.

 

Den enda jag känner som har försökt byta, är en som använt samma modell som Macoteket har - och som du länkar till i början -, men där anges ju garantier också.

 

Om du planerar att öppna din PB Alu, så var beredd på att det är j-igt svårt, eftersom den inte är gjord för att öppnas. Du kan också se i kommentarerna i din länk att flera anger att det varit ett helv-te att göra det. Risken att man skadar finishen är överhängande. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla glada macentusiaster!

På Gothia var de ganska otrevliga - de sa att det i princip var omöjligt och att de ville ha mellan 5-6 tkr för att utföra jobbet inkl optisk enhet.

 

Däremot har jag kollat lite mer på http://www.xlr8yourmac.com/ och där finns ett par som installerat Lite-On's slot-in modell SLW831S. Denna finns att köpa för drygt 800:- från diverse firmor i sverige (Se prisjakt http://prisjakt.nu/produkt.php?p=78272)

 

Nu är det hög tid att prova, om man är försiktig vid installationen och det skulle visa sig att det inte fungerar så kanske man kan åberopa distansavtalslagen - vilken innebär att man har öppet köp i 14 dagar, så länge produkten är i väsenteligen oförändrat skick.

 

Bra manual för att byta driven finns på http://www.ifixit.com/Guide/53.18.0.html

 

Vad tror ni om mina chanser att lyckas med driven från Lite-On?

Jag behöver peppning, åsikter och råd :wacko:

 

Glad påsk på er föressten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter intressant. Rapportera gärna hur det fungerar med Lite-On, eftersom jag ställer mig lite skeptisk till det som låter som ett lågprismärke. :unsure:

 

Att få någon annan att göra det är nog svårt, eftersom de flesta nog inte vågar; risken är stor att de blir tvungna att köpa en helt ny dator. Men jag kan fixa det åt dig för en tusing. :whistling:

 

Själv håller jag mig till Pioneer, eftersom Apple själv använder det märket, och ska beställa från Tyskland när jag får fingrarna ur ...

Eftersom frakten är särskilt dyr till just Sverige försöker jag få med någon mer som skulle göra att det kostar under tusingen. Hör av dig om du är intresserad och bor i stan. ;)

 

Jag har alltså öppnat min redan för att försöka fixa den krånklande enheten med lite smörjning, så jag vet hur knivigt det är. Jag har därför några mycket små, men irriterande spår efter öppnandet av locket. Men nu vet jag i a f - lite för sent - hur man öppnar apparaten utan problem och märken i finishen. B)

 

Trevlig påsk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter intressant. Rapportera gärna hur det fungerar med Lite-On, eftersom jag ställer mig lite skeptisk till det som låter som ett lågprismärke. :unsure:

 

Att få någon annan att göra det är nog svårt, eftersom de flesta nog inte vågar; risken är stor att de blir tvungna att köpa en helt ny dator. Men jag kan fixa det åt dig för en tusing. :whistling:

 

Själv håller jag mig till Pioneer, eftersom Apple själv använder det märket, och ska beställa från Tyskland när jag får fingrarna ur ...

Eftersom frakten är särskilt dyr till just Sverige försöker jag få med någon mer som skulle göra att det kostar under tusingen. Hör av dig om du är intresserad och bor i stan. ;)

 

Jag har alltså öppnat min redan för att försöka fixa den krånklande enheten med lite smörjning, så jag vet hur knivigt det är. Jag har därför några mycket små, men irriterande spår efter öppnandet av locket. Men nu vet jag i a f - lite för sent - hur man öppnar apparaten utan problem och märken i finishen. B)

 

Trevlig påsk!

326300[/snapback]

 

Hoppas på att klara ut det själv med hjälp av manual. Kollade på din tyska länk, verkar bra men det var en saftig fraktkostnad. Vi skulle iofs kunna dela på den om det låter intressant. Såg att driven inte skulle komma in i lager förrän 19 april.

 

Har du msn, icq eller irc, vi skulle kunna snacka vidare om saken där.

 

Glad Påsk :D

 

/Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har just skickat iväg en beställning, men eftersom den varken betalas eller behandlas över påsk, eller ens skickas före den 19:e så kan jag fräscha upp den. Problemet är väl att frakt kan tillkomma i Sverige om du inte bor rätt.

Priset för en blir 1050 och för två 1800, så visst inverkar fraktkostnaden. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...