Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

DVD+, DVD-, DVD-RAM?


Joop

Rekommendera Poster

Ja, jag känner mig fånig som inte vet... :(

(Brukar annars tycka att jag har koll på det mesta... ;) )

Men vad är det egentligen för skillnad på DVD+ och DVD-. I praktiken, i kompatibilitet etc.

 

Min brännare klarar vilket som, medan min vanliga dvd-spelare är betydligt kinkigare. Jag har inte lyckats se något mönster i om det går bättre med + än med -, det kan lika gärna bero på märken. Eller bränningsförfarande. Eller rena slumpen... :wacko:

 

Och vad är egentligen DVD-RAM tänkt för? :blink:

 

Någon som känner sig manad att reda ut? :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD-R är det äldsta och mest kompatible med "vanliga" spelare.

DVD+R är yngre och påstås vara "bättre" än -r, men jag har inte lyckats reda ut på vilken sätt och på vilket sätt det skulle ha någon betydelse för oss vanliga användare.

 

DVD-RAM är som en jättefloppy eller som en långsam liten hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Även om jag fortfarande undrar... ;)

 

DVD-RAM är som en jättefloppy eller som en långsam liten hårddisk.

316802[/snapback]

Menar du att den skulle vara återskrivbar i realtid, s a s?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Även om jag fortfarande undrar... ;)

Menar du att den skulle vara återskrivbar i realtid, s a s?

316825[/snapback]

Javisst är den det. MEN bara som DVD-ROM med datafiler, inte som video-DVD till TVn. Eller, jo, men bara om du har en DVD-inspelare till TVn. Krångligt? Ja, men eftersom DVD-RAM är ett såpass udda format så kan du bortse från det formatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att köpa en Samsung 121 DVD-brännare till teven med bl a DVD-RAM, den har filsystem med sektorer likt en datadisk, men jag vet inte riktigt fördelarna med det. Men en annan fråga, om jag spelar in DVD på datorn måste jag ju bränna hela skivan, DVD-recorderna till tevear säger de ofta att man kan spela in flera timmar på en timma med komprimering, är det fortfarande så då att man spelar in en hel skiva och inte kan spela in t ex två avsnitt efter varann via två bränningar på samma skiva, eller har de en funktion som tillåter multisessions?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att köpa en Samsung 121 DVD-brännare till teven med bl a DVD-RAM, den har filsystem med sektorer likt en datadisk, men jag vet inte riktigt fördelarna med det. Men en annan fråga, om jag spelar in DVD på datorn måste jag ju bränna hela skivan, DVD-recorderna till tevear säger de ofta att man kan spela in flera timmar på en timma med komprimering, är det fortfarande så då att man spelar in en hel skiva och inte kan spela in t ex två avsnitt efter varann via två bränningar på samma skiva, eller har de en funktion som tillåter multisessions?

316955[/snapback]

Nja. Du kan visserligen spela in vid fler än ett tillfälle på en DVD, men du kan bara spela den i samma typ av spelare fram till du gör "Finalize" på den. Då funkar den som en vanlig DVD och kan spelas upp var som helst men du kan inte lägga till fler inspelningar på den. Innan du gör Finalize kan du inte ens spela skivan på andra DVD-inspelare av andra fabrikat.

 

Köp i stället en DVD-inspelare med hårddisk. Då kan du enkelt redigera bort hallåan i början, alla eventuella reklamavbrott och den extra tid du tog till i slutet. SEDAN bränner du en DVD.

 

Du bör inte klämma in mer än 2 timmar på en DVD, sedan börjar bilden bli grynig. OK, om en långfilm sänds i letterbox (dvs svarta band uppe och nere) kan du komma upp i 2,5 timmar. I annat fall brukar jag dela upp filmen på två skivor.

 

Kolla testbetygen på Panasonics DVD-inspelare med hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst är den det. MEN bara som DVD-ROM med datafiler, inte som video-DVD till TVn. Eller, jo, men bara om du har en DVD-inspelare till TVn. Krångligt? Ja, men eftersom DVD-RAM är ett såpass udda format så kan du bortse från det formatet.

316828[/snapback]

Jo - jag bortser från den. Bara undrade. tack för klargörande.

(Skulle möjligen vara idé för backup. Men jag kör med hårddiskar som backup istället - det är snabbare.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte råd med hårddisk-recorder Telly, denna samsung kostar bara 1500 i en affär här.

Så ifall en film är tre timmar lång eller om jag vill spela in två filmer en natt så går inte det annat än att spela in med mycket komprimering?

Förresten tro jag du nämnde en fördel med DVD-RAM där, man kan kanske redigera filmen i efterhand, liksom markera tiderna som man vill spola över och spela in det? Vänta nu lite, en DVD-RAM är ju typ rewriteable så då går det ju att redigera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta nu lite, en DVD-RAM är ju typ rewriteable så då går det ju att redigera?

317072[/snapback]

Teoretisk sett, ja. Kolla specifikationen.

 

Så ifall en film är tre timmar lång eller om jag vill spela in två filmer en natt så går inte det annat än att spela in med mycket komprimering?

317072[/snapback]

Korrekt uppfattat. Ytterligare en anledning att satsa på hårddisk. ;););)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Försök vänta och spara till en brännare med inbyggd hårddisk, det är sååå mycket smidigare och i slutändan kanske man sparar pengar på att man inte behöver köpa så många dvd-skivor. Snarare så att de med hårddiskbrännare inser att de sällan behöver bränna eller skyffla skivor öht. Med hårddisken kan du samla på dig en hel veckas TV-shower och bänka dig hela söndagen! Bara en sån sak! :D

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det vore det ultimata, jag spar inte heller filmer mer än för att se dem på lämpligare tid. Får hoppas de blir lite billigare till hösten kanske. Eller så blir det samsungen tills nästa år… :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...