Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

vilken mac som musikdator?


Hattfnatt

Rekommendera Poster

Jag har äntligen tänkt köpa min första mac :P .. jag håller på med musik, kommer köra med Logic.. och vet ingenting om Mac.. vilken Mac ska jag köpa?? för att komma undan så billigt som möj..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit! :)

 

För att komma undan så billigt som möjligt ska du köpa Mac mini som kostar 6300:-. I övrigt är det svårt att svara på din fråga då man behöver veta lite mer detaljerat vad du ska göra med datorn för att kunna svara vilken dator du klarar dig med. Att du ska köra Logic säger liksom inte så mycket. Hur ska du använda Logic t.ex? Ska du spela in en orkester med 40 spår på en gång, eller ska du spela in ett spår i taget...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämner bara en liten detalj. Såfort man ska börja klippa o komprimera ljudfiler etc. Då behöver man ordentligt med power.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använda Logic och syssla med musik... det låter som du behöver en PowerMac (eller i alla fall en iMac). Speciellt om du vill avancera i framtiden, då bjuder PowerMacen på bäst expansionsmöjligheter. Räcker det med FireWire kan du klara dig med en iMac.

 

Min gissning är att 17"aren med extra minne (som inhandlas på Komplett eller Webhallen) är det billigaste du kan komma undan med. Då går datorn på cirkus 13 000:- och minne ska du nog slänga i så mycket som möjligt, vilket är 2 GiB (om jag inte minns fel) vilket kan gå på ca 2 000:-.

 

Men det finns folk som är mycket duktiga på musikproduktion här (inte jag), specifiera vad det är du håller på med/tänker hålla på med så kanske någon kan hjälpa dig lite bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg

Alla macar funkar som musikdatorer!

Min far är proffisionell (stavning) trummis!

Och när han skulle köpa dator var valet lätt: mac.

Mac har alltid varit bäst till musik! Och alla funkar till det!

Om du vill vara värst ska du nog köra med en powermac men en imac eller mac mini (eller någon av de bärbara) funkar nog även dem hur bra som helst!

Dt är mest en fråga om pris och vad som helt enklet känns rätt! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Som sagt: Logic Pro eller express? Om den skall användas på proffesionell nivå är det Powermac/macbook pro som gäller. Annars fungerar en iMac/Powerbook. Mac mini och iBook skulle jag inte rekomendera, men de är helt klart prisvärda alternativ för hobbymusiker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska du ha monsterpluggar och massa effekter är det en powermac som gäller med massa minne.. men som sagt om du som jag spelar in de vanligaste instrumenten me lite effekter så räcker en mac mini/imac väl.

men tänk på att mac minin har seg hårdisk och att fläska på med internminnet. över 1 gb hellst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
peter_gavle

Bra pris/prestanda-dator är en G4 1,25 eller G4 1,42 MDD (silverfärgade cd-luckor), betydligt snabbare än Mac Mini eftersom den har L3-cache och snabbare hårddisk än Mini.

 

Spontant är inte en Mac mini någon bra musikdator...2,5" hårddisk och 1gb max minne, (2 i intel-mini).

 

Skaffa en MDD, bullrar lite men har massor med plats i lådan. 4 diskar bland annat + pci-kort... du borde kunna köpa en sån idag för 6000kr med en del minne i.

 

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mac mini med intel snurrar ju med många ovan nämnda alternativ. du behöver verkligen inget mer. se till att det är en "dual core" bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder den första Mac minin, 1.42GHz G4. Det fungerar alldeles förträffligt bra, även med mängder av instrument och effektenheter. Jag använder inte Logic däremot utan Propellerheads Reason som jag är ganska säker på att den är sämre optimerad för Macintosh datorer än Logic.

 

Det är alla ljudfiler som laddas in i en sång som kräver RAM men jag har klarat mig med betydligt mindre än 512 MB. Värstingsången jag har skapat använder ett par hundra waves men klarade sig med drygt 70MB ändå (RSIZE i Aktivitetskontroll eller top i terminalen).

 

Så alla dessa påståenden om krav på ofantliga minnen och senaste super-duper processorn är drastiskt överdrivna. Du kommer säkert att bli hel-nöjd med en Mac mini med vilken processor du än vill ha eller har råd med, med ett blygsamt 512MB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först å främst måste man ju köpa dator efter plånboken och anpassa kostymen efter det. Men har man råd ska man nog satsa det man kan. Idag blir det nog en Core Duo på Mac sidan eftersom det är framtiden. För några år i alla fall :P .

Jag köpte en Imac 20" vilken är overkill för mitt användande egentligen men vem vet om jag inom en snar framtid sitter och arbetar med mer avancerad bildbehandling eller producerar musik. Om inte annat kan jag spela ganska avancerade spel när dom väl släpps.

 

Det här är i alla fall min filosofi när jag köper dator..

 

Jag är helnöjd då jag kan sitta med en herrans massa program öppna samtidigt. Itunes spelar i bakgrunden, Konverserar på MSN, bildbehandlar i Iphoto, svara på mail, surfar på nätet och laddar ner nåt program mm.mm. Än så länge har datorn inte sackat efter det minsta.

Hade jag gjort allt detta samtidigt på min gamla PC hade datorn slöat rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så alla dessa påståenden om krav på ofantliga minnen och senaste super-duper processorn är drastiskt överdrivna. Du kommer säkert att bli hel-nöjd med en Mac mini med vilken processor du än vill ha eller har råd med, med ett blygsamt 512MB RAM.

amen.

 

dock: vill man köra några mjukvarusynthar, se till & peta in 1 GB i.a.f.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall du hålla på med Logic på professionell nivå är det bara snabbaste Powermacen som gälller. Sätt dessutom i minst 2 gig i RAM. Allt annat kommer att hämma dig i musikskapandet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du enbart ljud som följer med programmet? (Reason)

327785[/snapback]

Nej, jag ser det som hela poängen med synthesizers att skapa egna ljud. Det är ju så enkelt med klassikern Subtractor (som en Moog) eller grain-table synthen Malström (som en PPG Wavetable).

 

De ljudfiler som finns i mina sånger är i de flesta fall antingen trummor eller färdiga ljud någon annan har gjort. Jag hittar ibland riktigt magnifika ljud på Combinator HQ. Det är emellertid alltid roligare att få skapa något helt själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla Macar funkar ju som musikdatorer, men för mer avancerade effekter så kanske man måste köpa en dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kanske kommit lite vid sidan om trådens diskussion. Hur som helst, jag var nog lite otydlig. Jag undrar om du spelar in analoga instrument (gitarr, sång etc). Eller det kanske inte fungerar? Om man har en annan sequencer, t ex Logic, kan man då få upp Reason som ett instrument i det programmet?

328365[/snapback]

Nej, gitarr & sång är ju som bekant bara en pytteliten del av ett helt ljud-universum som synthesizers kan skapa. Gitarrer finns föresten i ljudbiblioteket. Om man lägger ner tid på att lära sig syntharna i Reason så förstår man snart vilka enorma möjligheter som gömmer sig där, vilket också gör det tämligen onödigt att hämta ljud utifrån.

 

Reason har annars två samplers, NN-XT och NN19 (n-n-n-nineteen). De har även enkel subtraktiv syntes och fungerar för att ta in ljud utifrån, i form av AIFF eller WAV filer. Jag hade planer på att föra över alla vågformer från min Ensoniq ESQ1 men det visade sig vara ett enormt och tidskrävande jobb och syntharna i Reason låter minst lika bra men med mer avancerad ljudsyntes (fas-modulering, FM, osv.).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
anders lund
Nej, gitarr & sång är ju som bekant bara en pytteliten del av ett helt ljud-universum som synthesizers kan skapa. Gitarrer finns föresten i ljudbiblioteket. Om man lägger ner tid på att lära sig syntharna i Reason så förstår man snart vilka enorma möjligheter som gömmer sig där, vilket också gör det tämligen onödigt att hämta ljud utifrån.

 

Reason har annars två samplers, NN-XT och NN19 (n-n-n-nineteen). De har även enkel subtraktiv syntes och fungerar för att ta in ljud utifrån, i form av AIFF eller WAV filer. Jag hade planer på att föra över alla vågformer från min Ensoniq ESQ1 men det visade sig vara ett enormt och tidskrävande jobb och syntharna i Reason låter minst lika bra men med mer avancerad ljudsyntes (fas-modulering, FM, osv.).

328393[/snapback]

Ja visst är väl Reason väldigt bra, lite tråkigt dock att det saknas möjlighet att spela in analogt. Gitarr efterlikningarna är ju inte nån hit jämfört med riktig gitarr, och loopar känns lite begränsat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst är väl Reason väldigt bra, lite tråkigt dock att det saknas möjlighet att spela in analogt. Gitarr efterlikningarna är ju inte nån hit jämfört med riktig gitarr, och loopar känns lite begränsat.

346026[/snapback]

Det handlar mycket om musiksmak antar jag....

 

Annars finns det många gånger fler möjligheter att förändra ljud i en synth än i ett mekaniskt instrument som gitarren. Man kan med gitarren spela hårt & högt eller mjukt& lågt, dra med fingrarna på strängarna men inte mycket mer. Man kan göra allt det där och mycket mer med syntharna om man vill.

 

Ett förslag: Skapa det du vill i Reason och exportera sången till en AIFF. Spela in de olika delarna med gitarren med programmet Audio In t.ex. Importera sedan filerna i Garageband och arrangera som du vill.

 

Jag använder även gratisprogrammet Audacity för att fin-justera ljud digitalt, brusreducering, förstärkning, effekter, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thulesius9

men seriöst.. om du inte kommer att arbeta proffesionellt så finns det ingen anledning att skaffa powermac om du inte tjänar mera än 100 000 i månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anders.kohler

För att köra "kompetenta" musik-program är dubbla processor att rekommendera.

Annars handlar det BARA om pengar.

/AK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag hade en imac g3 tills dess hårdisk försvann ur datorns minne av någon konstig anledning, men då var den redan begagnad etc...

jag ska fortsätta använda logic hit kit och remix och kanske något till

jag kommer kunna bränna över delfiler direkt, har en liten mic för a spela över midi allt kommer funka lätt å smidigt med lite klick klick och en liten midi keyboard och ett par lurar du förstår jag vet inte ens hur man sköter midi interface och jag struntar i det för närvarande, det går å spela in lätt från inbyggda högtalare. Jag var först inne på en Emac g4 men då den bara finns för skolor nu och jag noog inte hade pengar när den va på tabetten så nene.. de blev inget.

 

Men nu är det bestämt jag skaffar en IMAC G5 från inwarehouse 1.9 gig har inte bestämt hur mycket minne än, men säkert är en enkel och rätt jävla solid dator

dual core intel fancy smachy,, jag tror inte det blir det va...

 

och vaddå mac mini musik dator shit den har inte ens mikrofon ingång.

 

Nej fast du kanske behöver dubbla processorer men finns inte det i power macen, ja den är lite dyr ja m . mm.

 

Men IMAC G5 är fan en solid dator, det blir den för mig jag ska köra väldigt inriktat på ett par enstaka program. men du kanske ska ha en MULTI MULTI DATOR. IMAC G3erna med rätt halvmyvke mine funkar jävla smidigt också men dom e kanske inte grymfeta.. men ja dom e rätt billiga :)

 

 

men tillbaks till imac g5 den kostar 12995 på inwarehouse,

jag skulle rekommendera den, men det är bara för att jag ska köpa den :P

den kommer passa för den är lagom, rätt packad men inte ÜBER å fan jag är äcklig skeptisk mot intelmacarna efter vad jag läst, men det är nog bara jag men jag menar vill jag ha en intel kan jag sitter här på den här pentium fyran min pappa har :P

men den är faaan inte lika solid

..............................................

Nej men, ursäkta det här håller på att utformas till världens pladdrigaste inlägg ever!

Nu sätter jag punkt.

men kom ihåg mitt råd

antingen en billig begagnad halvenkel

eller en Imac G5, den kanske e lite halvdyr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...