Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mängden film på en DVD


Ingemar Ragnemalm

Rekommendera Poster

Ingemar Ragnemalm

Vi har diskuterat det tidigare, men idag stötte jag på problemet med ännu större kraft än tidigare. Jag har digitaliserat lite gammat VHS-film, och skulle göra DVD av det med iMovie och iDVD. Till min förvåning kunde jag inte göra en DVD av en film som var en timme och sju minuter! iDVD klagade på att den var för lång att rymmas på en DVD, och informationsrutan sade mycket riktigt att det krävdes 4.5 Gb för filmen.

 

Det här känns som en allvarlig akilleshäl hos iDVD. Den är strikt begränsad till 4 gig, trots att dubbellagers-DVD finns, och utan möjlighet att välja aningen hårdare komprimering för att få plats. Kunde jag bara få göra en skivavbild med dessa 4.5 gig så kunde jag ju göra DVD2One eller nåt sånt, men det får jag inte för iDVD. Att jag fick problem med en film på två timmar blankt, det kunde jag väl förstå, men en timme! Jag antar att det beror på att filmen är brusig, men ändå.

 

Vad kan jag göra? Är jag ensam om problemet? Skulle iLife 06 hjälpa, eller måste jag ta tjuren vid hornen och lära mig DVD Pro? Om ens det hjälper, alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ingemar! det finns en inställning där du kan välja mellan Bästa Prestanda och Högsta Kvalitet, du skall välja Högsta kvalitet så kan du få in upp till 90 min på en skiva, Bästa Prestanda skall du ha om filmen skall vara max 60 min. Vet ju inte vilken version du har men med alla utom den första iDVD versionen finns denna inställning.

 

Mvh

Kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Hej Ingemar! det finns en inställning där du kan välja mellan Bästa Prestanda och Högsta Kvalitet, du skall välja Högsta kvalitet så kan du få in upp till 90 min på en skiva, Bästa Prestanda skall du ha om filmen skall vara max 60 min. Vet ju inte vilken version du har men med alla utom den första iDVD versionen finns denna inställning.

316079[/snapback]

Så högsta kvalitet ger mer plats? :blink: Helt otroligt. Och det lyckas iDVD förstås inte meddela heller. Jag menar, vad är "prestanda" i det här sammanhanget. :wacko: Tack för tipset!

 

Men ska det inte gå in två timmar på en DVD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att trycka in även mer än två timmar på en enkelsidig DVD, men då iDVD ju är en enkel konsument program har ju Apple inget intresse att låta användaren kunna göra samma saker som med DVD Studio Pro, nån skillnad måste det ju få finnas :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så högsta kvalitet ger mer plats? :blink: Helt otroligt. Och det lyckas iDVD förstås inte meddela heller. Jag menar, vad är "prestanda" i det här sammanhanget. :wacko: Tack för tipset!

 

Men ska det inte gå in två timmar på en DVD?

316100[/snapback]

"Prestanda" i det här fallet är tiden det tar att koda skivan innan själva bränningen.

 

Och, ja, högsta kvalitet ger mer plats eftersom den tar mer tid på sig att analysera bildinnehållet och göra en bättre komprimering.

 

Tro mig, du vill inte trycka in mera än 2 timmar på en DVD, bilden blir för dålig.

"Ja, men dubbelsidiga DVD då?" Dessa är svindyra jämfört med att dela filmen på två vanliga DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...