Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kraschad hårddisk?


nestor69

Rekommendera Poster

Hårddisken på min Power Mac G4, Dual 1,25 GHz verkar ha kastat in handduken!

Igår när jag skulle stänga av den började hårddisken (antar jag) tugga med ett obehagligt ljud och jag blev tvungen att göra en "hård" avstängning.

När jag sedan provade att starta upp igen tändes skärmen men absolut inget kommer upp (inga ledsna eller glada gubbar) och hårddisken bara skrapar.

Vad göra? Jag startade upp från systemskivan, körde skivkontroll (vilket inte fungerade), provade att reparera skivan (vilket inte heller fungerade).

Valde slutligen att formatera om disken eftersom jag lyckligtvis nyligen gjort backup på mina 3000 bilder i iPhoto och all musik även finns på iPoden. Inget att förlora med andra ord (förutom en j-a massa ominstallationer).

Efter en omformattering och installation av nytt system (senaste) funkade allt som det skulle igen och jag började installera om alla program. Lastade in alla bilder i iPhoto igen och slutligen började jag tanka tillbaka all musik.

Glad i hågen torkade jag svetten ur pannan, öppnade en öl och slog mig ner i soffan och tänkte "vilken j-a tur att det inte var nåt fel på hårddisken".... när jag plötsligt hör samma skrapande ljud från kontoret igen. SAMMA SKIT IGEN!

 

Nu till min fråga.

Är detta en felande hårddisk eller kan det vara något annat som får den att haka upp sig och ge ifrån sig märkliga skrapande ljud? Kan det vara så att det är något fysiskt fel på disken och detta ger sig till känna när den blir fyllt till en viss mängd?

Är inte så sugen på att beställa en ny hårddisk och sedan upptäcka att det var något annat fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken på min Power Mac G4, Dual 1,25 GHz verkar ha kastat in handduken!

Igår när jag skulle stänga av den började hårddisken (antar jag) tugga med ett obehagligt ljud och jag blev tvungen att göra en "hård" avstängning.

När jag sedan provade att starta upp igen tändes skärmen men absolut inget kommer upp (inga ledsna eller glada gubbar) och hårddisken bara skrapar.

Vad göra? Jag startade upp från systemskivan, körde skivkontroll (vilket inte fungerade), provade att reparera skivan (vilket inte heller fungerade).

Valde slutligen att formatera om disken eftersom jag lyckligtvis nyligen gjort backup på  mina 3000 bilder i iPhoto och all musik även finns på iPoden. Inget att förlora med andra ord (förutom en j-a massa ominstallationer).

Efter en omformattering och installation av nytt system (senaste) funkade allt som det skulle igen och jag började installera om alla program. Lastade in alla bilder i iPhoto igen och slutligen började jag tanka tillbaka all musik.

Glad i hågen torkade jag svetten ur pannan, öppnade en öl och slog mig ner i soffan och tänkte "vilken j-a tur att det inte var nåt fel på hårddisken".... när jag plötsligt hör samma skrapande ljud från kontoret igen. SAMMA SKIT IGEN!

 

Nu till min fråga.

Är detta en felande hårddisk eller kan det vara något annat som får den att haka upp sig och ge ifrån sig märkliga skrapande ljud? Kan det vara så att det är något fysiskt fel på disken och detta ger sig till känna när den blir fyllt till en viss mängd?

Är inte så sugen på att beställa en ny hårddisk och sedan upptäcka att det var något annat fel.

315711[/snapback]

 

Redan vid den första signalen från din hårddisk, att den utger konstiga ljud så hade jag beställt en ny hårddisk, utan att blinka.

Antagligen så är det själva läsarmen i hårddisken som hänger upp sig, hårddisken kan även bete sig konstigt när den blir varm eller vid hög belastning om den är på väg att ge UPP.

Så mitt goda råd är att du beställer en ny hårdisk till din dator, eller två.

Det är i alla fall tur att du har tagit backup av dina viktigaste filer/dokument osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt du in en eller två nya hårddiskar, inget att tveka inför, du har lyckligtvis backup, något många slarvar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid val av hårddisk så rekommenderar jag köp av märket Seagate hårddiskar.....tysta, håller bra & stabila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren - det var precis det jag trodde, men behövde lite stöd :)

 

Förlåt en otroligt dum fråga, men vilken typ av disk är det jag ska ha till denna maskin. Har sett att det finns ATA och SATA men har aldrig förstått skillnaden (läs: aldrig behövt).

Seagate känner jag igen men jag såg att det fanns en uppsjö av märken. Är det någon skillnad egentligen? Att storleken på disken skiljer sig fattar jag men vad är skillnaden mellan 8MB och 16MB? Har det något med överföringshastighet att göra eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SATA ska du ha till G5, ATA till G4 .

 

så köp en 120 GB Seagate med 8 MB cache ATA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till PM G4 ska du ha ATA-diskar. Ähh.... man vilade på hanen lite för länge....... <_< Tänkte köpa en 200 GB ATA Seagate men när jag stod i affären var de slut så det blev en 160 GB. Går tyst och fint.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt försök Axelman ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt försök Axelman  ;)

315764[/snapback]

 

Telefonen ringde just som jag skulle trycka av.... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken modell an PowerMac har du??? är det en QuickSilver (QS) eller en MDD (Mirrored Drive Doors), om det är MDD modellen så kan du ha i större hårddiskar än 128Gb utan att behöva extra kort för att få ut det maximala ur hårddisken.

Du har en högre BUS-hastighet på en MDD än en QS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en MDD så gå in på pricerunner dår var en Stockholmsbutik

som hadde en 250GB HDD för under 700:- så stort är billigare!

 

Har du nått viktigt på den krashade? finns program som kan

rädda nått ur den, innan du kastar den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tveka att slänga in en 250 GB hårddisk i min MDD

 

post-113-1143927470.jpg

post-113-1143927574.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte har en liggandes, så jaga en begad?

När priset är så lågt på stora hårddiskar?

I 4400n så har jag minst en 120GB HDD

för att kunna titta på DVD o dylikt,

sen är det beroende på hur snabb lina man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en G4 Dual 1,25 (FW 800), men vad jag kan förstå är det enda som skiljer den från en MDD att den även har en Fire Wire 800-port.. Eller har jag fel då?

Hur pass stor disk klarar den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter en ny Seagate 200GB disk under huven!javascript:emoticon(':D')

Inget ont som inte har nåt gott med sig brukar det ju heta. Nu finns det i alla fall gott om plats!

Är dock lite missnöjd med disken som låter betydligt mer än den förra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...