Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ibook eller Powerbook

Bastomten

Recommended Posts

Tja!

Har några frågor angående bärbart.

1. Vilken dator av Ibook och Powerbook lämpar sig bäst när man kör program som Logic Pro7 och Protools LE 7.0. Har stor koll på Logic och lite mindre koll på Protools.

Det troliga arbetssättet är att spela in produktioner med fler än 8 kanaler på stationära bättre datorer och använda den bärbara till enklare enspårpålägg med Mbox.

I uppspelning kommer det handla om runt 20 spår med pluggar.

2. Finns det någon hyfsat bra sätt att räkna på datorns kapacitet i förhållande till antal spår, bitrate, samplingsfrekvens, pluggar mm?

Ställer Ibook mot Powerbook därför att de skiljer i pris några saftiga tusenlappar.

Så om ni har någon åsikt, fram med den. Jag är intresserad av att höra allas.

Tackar på förhand! :w00t:

Jag hade ju satsat på en Powerbook, kommer nog tacka sig själv i efterhand då de där extra tusenlapparna ändå gör gott i snabbare och kraftigare dator. iBooken är jättebra men kanske inte lämpar sig bäst för tyngre applikationer. Och protools är ju inte kännt för att snåla med processerna heller direkt, när du kör Le så är ju allt beroende på datorn också.

iBook är en klart underskattad dator. Bara för att PowerBook och MacBook Pro är kraftigare betyder det inte att iBook inte duger till tyngre arbete.

Då vi är mitt i en övergång till Intel skulle jag dock inte köpa en dator med PowerPC-processor. Jag skulle hellre köpa en MacBook Pro eller vänta till motsvarande iBook finns med Intel vilket borde hända snart.

Personligen skulle jag hålla mig undan de första modellerna med intel, Om du är seriös med musiken och tjänar pengar på det så köp en powerbook. Det lönar sig tror jag. Jag har då inte råd att leka beta.testare.

iBook är en klart underskattad dator. Bara för att PowerBook och MacBook Pro är kraftigare betyder det inte att iBook inte duger till tyngre arbete.

Då vi är mitt i en övergång till Intel skulle jag dock inte köpa en dator med PowerPC-processor. Jag skulle hellre köpa en MacBook Pro eller vänta till motsvarande iBook finns med Intel vilket borde hända snart.

315961[/snapback]

Intressant!

Är nyfiken på resonemanget om Ibooken som underskattad. Det där med att powerbooken känns som ett säkert kort har jag hört från fler håll och att Ibooken inte är kraftfull nog för musikproduktion likaså, men frågan är var gränsen går för "tyngre arbete"?

Kan självklart välja en Powerbook för att vara på säkra sidan men om det räcker med en Ibook så väljer jag hellre den med tanke på priset. MacBook lär det garanterat inte bli. Kostar skjortan helt enkelt. Vad är den stora skillnaden på Intel och powerpc förresten?

Jo, seriös med musiken är jag. Dock inte överdrivet teknikförälskad. Det ska ju vara inspirerande och jag har egentligen fått nog av datorer. Dom är fula och oinspierande. Har iaf varit så förr.. Fördelen med bärbart är att jag kommer kunna ta mig till musiken istället för tvärtom att låta den infinna sig vid datorn, dvs låst till en plats och i längden ganska oinspirerande. Mobilt är klart det bästa alternativet. Tack för synpunkterna so far

:whistling::D

Vad är den stora skillnaden på Intel och powerpc förresten?

316335[/snapback]

Jag tror inte att det är någon jättestor skillnad på intel mot PPC egentligen. Inte så länge samma program fungerar på båda modellerna av processor iallafall. Köper du en dator med PPC, kanske du inte kommer kunna köpa nya program till din dator om några år. Köper du intel, kan du antagligen göra det, men u får "leka beta-testare" som Ardrí skriver. Antagligen kommer du inte få några problem med det, men risken att de nya intel-datorerna är felaktiga i konstruktionen är många gånger större än att den välbeprövade G4:an har något sådant.

Det handlar helt enkelt om att PPC är testad så mycket mer än intel, så förhoppningsvis har de flesta felen redan upptäckts och rättats till.

daniel_hejhopp

Logic Pro är ingen höjdare på iBook har jag hört. Det känns som väldigt overkill att köpa ett musikprogram som kostar lika mycket somd atorn. Förmodligen kan du inte använda hälften av logic pros effekter i realtid ens på på en iMac.

Logic Pro - Powerbook/Powermac

Logic Express och dylikt - iMac och Powerbook.

Jags er inte att iBooken och mac minin är tillräckligt kraftiga för att ens krama ut allt ur garageband.

Intressant!

Är nyfiken på resonemanget om Ibooken som underskattad.

316335[/snapback]

Många säger direkt att iBook och Mac Mini inte är tillräckligt kraftiga just därför att de är iBook och Mac Mini. Nu kan det mycket väl vara så att man kan behöva något kraftigare än iBook för att köra Logic på det sätt du har tänkt, men man ska inte ta det för givet.

tro mig: powerbook vs. ibook är hugget som som stucket. vill man dock ha prestanda så är det bara macbook som gäller

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...