Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Tiger & Classic

Martin2

Recommended Posts

När jag försöker skriva ut från Classic-miljön får jag meddelandet "This print job cannot be completed because the hp inkjet printer is not responting. When printing från Classic, you must be connected to a network (-3158)".

Jag kör Mac OS 10.4.5 och startar där Classic. Skrivaren jag vill använda är en USB-skrivare direktkopplat till datorn. Classic OK fungerar i övrigt OK. Utskrifter från 10.4.5 fungerar också OK.

Jag har sökt i olika inställningspaneler men inte hittat vad som är fel. Vadå "must be connected til network"?

Hur ska skrivaren läggas in i Classic?

Eftersom du kör i Classic kan det vara så att inte USB eller drivrutiner fungerar.

... men utskrifter fungerar helt OK från Tigermiljön.

Det går att göra skärmdumpar (Skärmavbildning) i Classic som sen skrivs ut OK.

Jag har testat att köra utskrifter från olika program i Classic bl a systemdata med får samma dumma svar att jag måste vara "connectet to a network".

På mig verkar det som att skrivaren inte är korrekt inlagd men jag hittar inte/vet inte hur en USB-skrivare ska läggas in för att fungera i båda miljöerna. I Systemrapporten som jag hämtat från Classic står under skrivaröversikt:

- ingen lokal USB-skrivarinställning för fjärrdatorer att dela.

- inga fjärr-USB-skrivare tillgängliga som den här datorn kan använda

I Väljaren finns en hp aio print v5.5 som är min skrivare men nåt är fel.

Skrivaren är HP psc 1300, all-in-one. Anledningen till att jag behöver Classic är att jag har ett program som jag vill använda men som inte går att köra i Tigermiljön.

Thomas Ytterberg

De flesta nya skrivare fungerar bara i OS X-miljön och få lägger med Classic-stöd. Men det är lätt fixat.

Behöver du skriva ut från Classic-program gå en liten omväg via postscript. Dra igång ett Classic-program, välj "Väljaren" i den colorerade Apple-menyn och klicka på Laserwriter 8-symbolen. Tryck Ok vid rutorna om Appletalk-babbel (det är inte viktigt). Stäng väljaren.

När du nu skriver ut får du flera möjligheter att skriva ut mot en fil istället för skrivare, ska vara synligt som "destination" i övre högra hörnet på utskriftsrutorna. Resultatet blir en .ps-fil som du drar till OS X Förhandsvisning som renderar postscript-filen som du sedan kan skriva ut.

Ett alternativt till väljaren är att köra Classic-programmet "Skrivbordsskrivarverktyg" (kommer inte ihåg exakt namn, har engelskt OS 9) och där skapa en postscript-översättare vilken då kommer synas i utskriftsrutan på samma sätt och som automatiskt skapar en postscript-fil.

//Thomas

Tack Thomas

Jag visste att det fanns hjälp att få. Tack för tipset jag ska pröva!

Martin

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...