Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

powebook fryser


Jerry

Rekommendera Poster

Har en vän som switchat till mac men upplever att den är ostabil som fan, ibland fryser den, och ibland hackar den.. nån som har koll på vad det kam vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ja, nåt är fel. Det behövs utförligare beskrivningar, på vilket sätt "fryser" den? Är det helt och hållet fruset, muspekare inkluderad, eller är det badbollar, stannar övriga processer upp och så vidare. Måste datorn tvingas till omstart eller släpper det? Sker det slumpmässigt eller i samband med vissa operationer? Vad är det för Mac och vad kör den för OS?

 

Vad han/hon kan göra är att köra hårdvarutestet (AHT, Apple Hardware Test) som följer med Macen och se om det finns några fel där. En annan trevlig sak för att få överblick är att köra med aktivitetskontroll (lägg det som startobjekt i systeminställningar/konto) igång med ett flytande processfönster. Dels ger fönstret ledtrådar om frysningarna, dels kan man få översikt över processerna och se om någon av dem tuggar all kraft.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en Powerbook (G4, 1,67 MHz, 15", OSX 10.4.5) som ibland vägrar gå i vila på kommando (Äppelmenyn > Vila). Då den vägrar sova så funkar muspekaren och inga badbollar syns, och det går att starta Aktivitetskontrollen, men där syns ingenting konstigt. Detta tror jag började efter att jag laddat ner Growl och aktiverat Growl för Skype. Så nu stänger jag Skype före jag lägger PBn i vila och det funkar varje gång.

 

Men istället har datorn de senaste dagarna börjat låsa sig/frysa då jag switchar mellan program med Äpple + Tab. Datorn fryser med programikonerna mitt i skärmen uppe och efter det går det inte att klicka på nånting alls eller trycka snabbkommandon. Muspekaren följer musen men som sagt man kan inte göra nånting. Det här händer varannan dag nu och är ganska irriterande. Nån som har goda råd att komma med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

När muspekaren också fryser brukar det vara ett tydligt tecken på låsningen sker i hårdvaran, till exempel en överhettad processor i Powerbooken. Men om du fortfarande kan flytta musen så fungerar OS:et på en grundläggande nivå eftersom den registrerar musrörelsen och uppdaterar skärmen med pekarens position. Därför kan du pröva med alt-cmd-esc för tvångsavslut som förhoppningsvis visar vilket program som låst sig.

 

Tyvärr är denna funktion inte 100% ännu, man borde till exempel få upp samma information som i Aktivitetskontroll och kunna se övriga processer, inte bara program.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall försöka komma ihåg alt-cmd-esc nästa gång det händer och se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...