Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Två frågor


Semmelman

Rekommendera Poster

Hur många hus som minst krävs för att det ska kunna kallas en by?

 

Om kroppen består av 208 ben eller nåt, räknas skallen som ett ben??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu börjar dom svåra frågorna dyka upp.

By? Tja två bebodda fastigheter om fastigheterna är bebyggda med fler än ett hus på varje.

Altså boningshus, vedbod, ladugård osv skulle nog kunna vara en by.

Undrar om det finns rikslikare för vad som kallas by?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att du tror att fastigheterna måste ha flera uthus? Räcker det inte med två boningshus typ?

 

Sen som du nämner kanske två hus kan va en by i Lappland, men knappast i Skåne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Ett ställe där en samlig människor samlar sig för att dra nytta av varandra (genom skatt t.ex) tycker jag får kallas by.

 

Kan vara allt från en samling tält från indianer till 2 personer som bor 100 mil från närmaste civilisation och lånar varandras motorsåg/gräsklippare ibland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställer du två "villor " mitt i skogen känns det inte som en by. (För mig kanske man ska tillägga)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett ställe där en samlig människor samlar sig för att  dra nytta av varandra (genom skatt t.ex) tycker jag får kallas by.

 

Kan vara allt från en samling tält från indianer till 2 personer som bor 100 mil från närmaste civilisation och lånar varandras motorsåg/gräsklippare ibland

313937[/snapback]

Så två personer kan bli en by, så länge de inte flyttar ihop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om den här definitionen?

 

By = plats där tillräckligt mycket bebyggelse finns, synligt från en central plats eller längs en kortare gångsträcka, så att majoriteten av alla människor som observerar bebyggelsen därifrån skulle kalla det för by, snarare än nåt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställer du två "villor " mitt i skogen känns det inte som en by. (För mig kanske man ska tillägga)

313938[/snapback]

Jag ser alltid för mitt inre en landsväg som går emellan husen när jag tänker by… men det går ju inte på Åreskutan…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om den här definitionen?

 

By = plats där tillräckligt mycket bebyggelse finns, synligt från en central plats eller längs en kortare gångsträcka, så att majoriteten av alla människor som observerar bebyggelsen därifrån skulle kalla det för by, snarare än nåt annat.

313963[/snapback]

Ganska bra, men då måste kartritarna samla ihop en bunt folk på varje plats och fråga vad minst 51% av dem anser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, man gör det på ett litet antal platser (30-50 kanske) som grovt motsvarar hela intervallet av platstyper som teoretiskt skulle kunna kallas by (bor där 3000 personer lär ingen kalla det by, liksom), och sen använder man den klassifikationen för alla övriga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(bor där 3000 personer lär ingen kalla det by, liksom)

314108[/snapback]

När jag gick gymnasiet va det byn som gällde. tror det va uppåt en 6000 invånare där. Bara folk utifrån som kalla det för stad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men i en referensgrupp om, säg, 25 personer, skulle nog din åsikt då sorteras bort som "extremvärde" eller nåt... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma fenomen här: Byn används som beteckning på centrum, däremot skulle ingen säga att det är en by.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kabo satte pricken över i:t

 

Så va det nog när jag tänker efter. Tror inte man kalla det för någon annat än Ström (pratar om strömsund i jämtland)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äskhults by, från 1700-tal och som ligger nära intill där jag bor är klassad som fornminne.

Det är fyra gårdar som ligger tätt ihop. Besöks av tusentals turister varje år

 

http://www.askhultsby.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men fyra gårdar nära varandra skulle nog jag också kalla by.

Där ungefär hamnar förmodligen min undre gräns.

 

Där jag kommer från säger man ofta "neröver" om man ska till själva centrum. Har att göra med att nästan all bebyggelse ligger högre upp runt om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om kroppen består av 208 ben eller nåt, räknas skallen som ett ben??

313928[/snapback]

 

Det beror väl på i vilken ålder man är? Skallbenet växer ihop efter födseln och tränger ihop hjärnan. :whistling::whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äskhults by, från 1700-tal och som ligger nära intill där jag bor är klassad som fornminne.

Det är fyra gårdar som ligger tätt ihop. Besöks av tusentals turister varje år

 

http://www.askhultsby.se/

314154[/snapback]

Så där skulle alla ha rättighet att få bo. :)

 

Personligen tycker jag fyra hushåll, där går undre gränsen för en by, men det baseras inte på ngn fakta el logik utan bara på :unsure::unsure: nånting.

 

Var går den övre gränsen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbade en gång tillsammans med en mycket trevlig man från Sri Lanka, som berättade att "...in my village there is 5 million people".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag drar gränsen vid två fastigheter. Notera inte två HUS nödvändigtvis. Bondesamhället var ju organiserat i byar. Vi har vant oss vid att det ska finnas en drös ( hur många är det? :P ) byggnader i en by eftersom det är så i praktiken. Men det finns många byar med bara tre BOSTADSHUS och även två, även om det samlade beståndet av BYGGNADER kanske är mellan 10 och 15 beroende på det gamla bondesamhället som krävde ladugård, garage/stall, lider, vedbod, brygghus, utedass etc etc. En modern by borde kunna bestå av två nybyggda HUS på samma plats, men nuförtiden bygger man bostadshus, garage och kanske friggebod så det ger ju inte samma intryck. Men att börja göra känslomässiga bedömningar i typ tre eller fyra eller fem går ju inte eftersom alla tycker olika beroende på upplevelser och minnen. Ett hus/ fastighet = ingen by. Två hus/fastigheter = mycket liten by men ändå en by. Det är det enda logiska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir svårt med två hus på samma plats. Eller tänker du på höghus?. Ett höghus blir det en by om det har fler än två hushåll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm… just det, blir det en by ifall man bygger ett flerfamiljshus ute i skogen?

 

 

Jo men två hus är ju liksom ingen samling av hus, det är två hus, man säger ju inte att det står en grupp människor och samtalar där borta ifall det är två personer, det är ju två eller ett par, står det tre människor och snackar kan man fortfarande säga att det står ett par stycken och snackar, men allt fler än tre börjar bli en grupp människor, alltså fyra hus blir en by medans tre bara är ett par! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där skulle alla ha rättighet att få bo. :)

 

Personligen tycker jag fyra hushåll, där går undre gränsen för en by, men det baseras inte på ngn fakta el logik utan bara på  :unsure:  :unsure:  nånting.

 

Var går den övre gränsen då?

314245[/snapback]

 

Tokyo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...