Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Windows XP installationsproblem

Pocahontas

Recommended Posts

Kan villigt erkänna att jag inte är någon hejare på PC. Har alltid varit Macägare.

Är bara användare av PC på jobbet och har inga som helst möjligheter att påverka eller förändra min dator mer än ytterst lite.

Nåväl, mina kunskaper runt PC är mer kringjobbet med dem, ställa dem på plats, koppla in dem, dra kablar mm, alla yttre jobb.

Mjukvaran sköter Mandator.

När det nu var dags att byta ut datorparken så är jag delaktig i det, ta hand om dem, radera hårddiskar.

Personalen har fått köpa dessa Compaq med Pentium II och III för en billig penning

Över hälften av datorerna har gått direkt i skrot.

Nu till problemet, några av dem som köpt hem datorena kan inte installera XP eller Windowas 98.

Det kommer upp ett meddelande om att man "Ta bort flyttbara diskar" starta om datorn.

Fick låna en sådan skiva av en dam, som kom med en Original XP Standard, och jag fick också upp detta meddelande när jag startade från skivan.

Provade på flera maskiner jag har.

Om jag däremot använder en XP PRO skiva som medföljt våra nya Compaq (det är med den jag raderat alla hårddiskarna med ) så kan jag installera så långt fram till att den frågar efter serienumret (vilket jag inte har för det tillhör sjukhuset)

Så då fick jag tanken på att det kanske är så med dem som inte lyckas installera XP på sina datorer, att de har maskinspecifika skvor, som medföljt den dator de har hemma. Och att den inte passar i andra datorer.

Liksom det är med våra Macar, jag kan inte installera min medföljande iBookskiva på min MDD. Kan det vara så?

Misstänker att de måste ha en fristående XP eller äldre Windows.

(Mandatorkillen har sagt att de bör installera Windows 2000 för att de ska flyta)

Kan inte lösa detta, har ingen fristående Windowsskiva att prova med, och jag tänker inte fråga Mandator ;)

Finns ju kunnigt folk här.

Hmm, det här felet har jag aldrig hört om, jag jobbar som IT-tekniker och tillbringar hela dagarna i Windows. Det känns som att installationerna inte borde känna av flyttbara diskar redan i installationen, och varför behöva tabort dem?

Maskinspecifika skivor borde kunna säga stopp, men borde säga stop på något annat vis än detta. Antar att olika tillverkare har olika system för att känna igen sina egna datorer, jag installerade om min hemmapc med medföljande skiva och behövde inte ens ange numret på klisteretiketten på datorlådan = besviken.

Original XP Standard, är det home edition? Jag har hört en sägen om en dator vars modem bara fanns drivar till Home Ed och inte till Pro, men det känns ändå långsökt att få detta felet med flyttbara diskar.

När i starten får du felet? När du ska starta på skivan, när det ännu är svart. Eller hinner skivan starta alls så att det typ hunnit bli blått som i första delen av XP installationen?

Jag har råkat ut för ett problem som passar in i beskrivningen på det du beskriver då var detr en extern hårddisk som var styrd som masterdisk på en pc.

i den konfigurationen som var på den så var den externa hårdisken som hete F master och C slave.

Detta var styrt i Biosen på datorn på en win 98 burk testa när du startar upp den och håll in F8 tror jag det var ( länge sedan man höll på med pc )

kan vara det som spökar.

Kommer medans skärmen är svart, och får bara uppmaning att trycka på ctrl alt delete för omstart.

Men den svarar inte på det kommandot i det läget så det är strömbrytaren som gäller.

Hmm, känns som datorn av någon anledning inte vill boota på skivan.... Kanske Compaqs sätt att säga att man ska ta ur cdskivan. Normalt brukar dom ju annars ge upp och hoppa till att försöka starta på C, fast å andra sidan kan ju den här totalhängningen tyda på att den försöker det och egentligen vill kasta ur sig ett "missing operating system", men hänger sig i stället. Om det är en riktigt Windows skiva, från en retailpack så skulle jag prova att starta någon annan dator på den. Funkar det inte heller, ja då är det ju något skit med skivan känns det som.

Är det inte en retailskiva så är det säkert så att tillverkaren spärrat så man inte kan starta den här skivan i andra datorer än tex Dell-datorer...

Skaffar en fristående Windows 2000 och testar den kommande vecka.

Den är inte låst till någon dator enligt uppgift.

Ska ju ha en PC själv tänkte jag ;) Den bästa naturligtvis.. :whistling:

Kan villigt erkänna att jag inte är någon hejare på PC. Har alltid varit Macägare.

Är bara användare av PC på jobbet och har inga som helst möjligheter att påverka eller förändra min dator mer än ytterst lite.

Nåväl, mina kunskaper runt PC är mer kringjobbet med dem, ställa dem på plats, koppla in dem, dra kablar mm, alla yttre jobb.

Mjukvaran sköter Mandator.

När det nu var dags att byta ut datorparken så är jag delaktig i det, ta hand om dem, radera hårddiskar.

Personalen har fått köpa dessa Compaq med Pentium II och III för en billig penning

Över hälften av datorerna har gått direkt i skrot.

Nu till problemet, några av dem som köpt hem datorena kan inte installera XP eller Windowas 98.

Det kommer upp ett meddelande om att man "Ta bort flyttbara diskar" starta om datorn.

Fick låna en sådan skiva av en dam, som kom med en Original XP Standard, och jag fick också upp detta meddelande när jag startade från skivan.

Provade på flera maskiner jag har.

Om jag däremot använder en XP PRO skiva som medföljt våra nya Compaq (det är med den jag raderat alla hårddiskarna med ) så kan jag installera så långt fram till att den frågar efter serienumret (vilket jag inte har för det tillhör sjukhuset)

Så då fick jag tanken på att det kanske är så med dem som inte lyckas installera XP på sina datorer, att de har maskinspecifika skvor, som medföljt den dator de har hemma. Och att den inte passar i andra datorer.

Liksom det är med våra Macar, jag kan inte installera min medföljande iBookskiva på min MDD. Kan det vara så?

Misstänker att de måste ha en fristående XP eller äldre Windows.

(Mandatorkillen har sagt att de bör installera Windows 2000 för att de ska flyta)

Kan inte lösa detta, har ingen fristående Windowsskiva att prova med, och jag tänker inte fråga Mandator  ;)

Finns ju kunnigt folk här.

313426[/snapback]

Du får gärna ta en bild på skärmen, fota med digikameran.

Det är säkert en recoveryskiva dem har, och dem går bara att installera på den datorn som den tillhör.

Ska testa med ett foto :)

De två som inte har lyckats installera på sina PC påstår sig ha "mycket duktiga män" och de har inte lyckats installera hemma. :)

Tänkte svarat om det inte varit bättre om deras söner eller döttrar kunde gjort ett försök istället :lol:

Ska testa med ett foto  :)

De två som inte har lyckats installera på sina PC påstår sig ha "mycket duktiga män" och de har inte lyckats installera hemma.  :)

Tänkte svarat om det inte varit bättre om deras söner eller döttrar kunde gjort ett försök istället  :lol:

313603[/snapback]

För oss som kan windows är det enklare att se skärmen framför oss för att kunna veta vad som är fel.

Vet du hur skivan såg ut som dem installerade från?

Jo det hadde varit bättre om ungarna hade gjort det...

Alla dessa duktiga män som alla har.... Det är ungefär som alla användare som har bärbara jobbdatorer som deras söner kommer i närheten av, disaster...

Vad du behöveer är en LIVECD till PC! Knopix, Adios, eller nått sånt.

Om det blir liv i PC så ta PUPPY-Linux till dom om du inte vill craca den

XP som du har.

Om det ändå inte vill sig, efter en LIVECD test så CRAP!

Kan vara nått som inte vill sig med Moderkort, mine eller CPU.

Så ta reda på vad du har för "hårdvara" så finns det bios-uppdateringar.

Kan lösa några problem i alla fall.

Kan inte mycket om PC som jag skrev, men de Windows XP professionel som jag använde att radera med går ju halvvägs att installera, fram till serienummerinknackningen..

Och de är ju splitt nya, då borde ju XP Standard fungera..

Men jag får min Windows 2000 på måndag och de ska bli intressant att testa.

Ska också testa hur det fungerar med några datorer jag inte raderat, och se hur den mottager XP Standard. Hade ingen oraderat tillgänglig idag

Titta på CD-Romen om den är Master eller Slave!

Även hårddisken! sen gå in i BIOS F1 eller F4 står när datorn

bootar upp, när du är inne, så hitta Boot-device byt till CD-rom först.

Går inte att ha Master/Master på PC bara MAC! på sama ide-kanal!

Att testa med en LIVECD är det första jag gör, innan man ska

göra nått med den! då vet man att den är OK! om inte så släng!

Håller på med nytillskotten ikväll en G4a och en liten PC

Compaq Deskpro som tuffar på i PUPPY Linux just nu.

Hämta manualer till dom som felar, en klar FÖRDEL när man har

av båda världarna.

Har du bytt CPU på nån? i så fall kolla upp Frontsidebussen

vissa går att starta, men ej nått annat, så fel FSB i en PC

kan vara en KLURING!

Glöm inte att byta tillbakas det BIOS du ändrat, till HDD.

Jag har satt dem till att starta från CD.

Tror ingen någonsin ändrat i datorerna på jobbet, de har bara installerat och kört.

Bara kvinnor som använder dem, många vet inte ens vad som är upp och ner på burkarna.

De flesta burkarna har bara 128 MB RAM (2 x 64 MB)insatta i så det är ofattbart att de gått att använda.

Nu har jag lyckats hitta två 128MB PC 100 som jag satt i den jag ska bära med hem. (1000MHz) :)

Finns bara plats för två minnesmoduler. :(

Med så lite ram, så testa PUPPY LINUX den är på ca 50-52MB stor!

Och trots sin litenhet så ett helt operativsystem!

XP måste ha minst 256MB för att orka med allt helst mer! 5GB HDD

Win 2000 bör ha 128MB eller mer 2GB HDD

PUPPY LINUX orkar med 32MB! men helst mer!

Är ingen LINUXälskare precis men PUPPY!

Och COMPAQ har oftast bioset på Hårddisken!

Kanske förklarar en del.

Tyvärr så är det minst sagt KRÅNGLIGT!

Nu lämnade jag tillbaka skivan igår, men minns så väl att det stod Standard på den, var två CD-skivor i fodral.

Mina skivor står det Pro på

Jag tror du fått någon skitskiva...

PS Alltså dom som det stod standard på...

Det är inte alltid som man kan på äldre datorer bara å installera XP utan lite hjälp från annat håll, tex. andra disketter å formatera med å installera det nödvändiga för att det ska fungera.....titta på denna länk.

Kan inte mycket om PC som jag skrev, men de Windows XP professionel som jag använde att radera med går ju halvvägs att installera, fram till serienummerinknackningen....<----tänk på att du måste in i BIOS å ändra startordningen vart den ska starta ifrån också, kan vara där det strular helt för dig.....i regel så brukar det vara F2 eller Delete så du kommer in i BIOS å ändra startordningen...om dom inte har lösenordsskyddat det...

Bootdisk

Tack, Pekkasson

Får se vad som händer på tisdag när jag får en bootbar Windows 2000.

Helt övertygad om att den skiva jag hade och testade med och som ordet "Standard" fanns med på skivans omslag tillhörde någon laptop som hennes gubbe hade köpt.

Mina barnbarn gav jag två Compaq Desktop och jag var där och hjälpte dem och installera Windows XP med en originalskiva de hade lånat av någons kompis och det var inga problem att installera Windows på de två datorerna.

Det är bara två av 37 personer som hittills klagat (min chef också, och hon hade med sig en skiva från Volvo)

Så jag tror att jag grejar det på tisdag :ThumbsUp:

Det är inte så svårt att installera XP bara man har rätt skivor. Man kan inte använda recoveryskivor på andra datorer än den dator den är anpassad för, du sa att det var två skivor och då är jag säker på att det är en recoveryskiva "dem" använt.

Nu ska jag vara dum, ja det är jag alltsom oftast, men vad är en recoveryskiva? :)

I morgon får jag en förhoppningsvis "riktig" skiva i min postlåda. :ThumbsUp:

Så på tisdag ska jag ha fått igång en burk

En recoveryskiva skickas med när tillverkaren inte ids eller av någon outgrundlig anledning inte vill skicka med en riktig installationsskiva med operativsystemet. Det är som en diskavbildning som läses tillbaka till hårddisken och återställer allt till "factory defaults" typ.

Tack, alltid lär man sig något nytt här varje dag :ThumbsUp:

Nu skickade min chef (kvinna) mig de skivor hon försökt använda för att installera Windows XP på den dator hon köpt.

Kollade inte så noga, såg bara att det var originalskivor och stoppade in den ena i datorn hon försökt installera på.

Nej den startade inte upp på CD-skivan...märkligt..matade ut skivan...och kollade mer noga på den..

Det står ju för tusan Microsoft Office Professional XP på den.... :lol:

Ni förstår att jag inte har det lätt va... :cry:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...