Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

toningar i logotyper


tjorven

Rekommendera Poster

hejsan.

 

jag håller på att skapa en logotyp med tonade segment....måste toningen rastreras för att detta ska funka ute i produktion, eller kan jag ha kvar toningen som den är.

 

jag kommer spara logon i .eps

 

förslag, åsikter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du pratar om Illustrator eller Freehand …

 

Och ja, du kan behålla toningen som den är, den behöver inte rastreras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp det är illustrator vi pratar om här....men logon ska jag inte använda själv så jag har ingen kontroll i vilket program den öppnas.

 

jag vill ju minimera möjligheterna till knas så mycket som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grafik med transparens (t.ex. blurade objekt, alphakanaler) måste ha transparensen rastrerad antar jag?!

 

om transparensen rastreras när logon är en viss storlek, så kommer det bli fel när man förstorar logon i efterhand eller?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Objekt med transparens behöver du inte rastrera.

 

Om du använder t. ex. Illustrators inbyggda fallskugga så är väl det en rastrerad effekt av sig själv, tror jag. Du kan ställa in upplösningen på rastereffekterna under Effect > Document Raster Effect Settings (i CS2). Sätt den till High (300 dpi) och gör originalet stort som tusan så borde du sitta ganska säkert.

 

Hoppas du fick ut något av detta, någon annan här kan säkert det mycket bättre än jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan.

 

jag håller på att skapa en logotyp med tonade segment....måste toningen rastreras för att detta ska funka ute i produktion, eller kan jag ha kvar toningen som den är.

 

jag kommer spara logon i .eps

 

förslag, åsikter?

313343[/snapback]

Spara du som .eps Öppnas dokumentet i Illustrator eller annat vektorbaserat program blir det precis som du skapat det. Öppnas det i ex Photoshop så rastreras det av programmet, testa själv och se hur det blir. Pröva att exportera direkt från Illustrator till andra "vanliga" format ex jpg, gif mm och kolla resultatet.

Personligen gillar jag inte helst loggor med övertoningar, dels för att resultaten kan bli så olika på olika underlag, dels för att dom som regel inte går att brodera eller göra vävda märken av utan att man måste göra om till platta färger. (Men det var en parantes)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eps är det bästa för loggor som ska tryckas. Men gör gärna en tiff eller jpeg för användning på hemsidan direkt, det blir som regel ett önskemål förr eller senare.

 

När du sparar i eps-formatet ska du inte använda högre postscript-nivå än 2. Gör även text till textkonturer. Detta för att tryckerier och dagstidningar kan få problem annars vid fotosättningen (rippnngen)

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

logotypen ska användas till förpackningar....och jag kommer inte ha någon kontroll över hur de hanteras så jag vill ha dem så foolproof som möjligt.

 

förmodligen ska de kunna monteras i något layoutprogram.

 

jag har haft problem tidigare med eps-filer som inte visar transparensen som den borde i vissa program, så det känns verkligen som det kommer sluta illa.

 

i just det här fallet är det en blur på ett objekt som jag är tveksam till....i övrigt är logon färdigställd som ett klart original.

 

 

(jag gillar inte heller det här med transparens i logotyper....men ibland så får man inte bestämma allt själv)

 

 

tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bli problem med transparens om man monterar eps:er i eps:en. Jag brukar göra så att det jag ska montera öppnar jag först som en separat fil i Illustrator och sedan kopierar jag över objekten till den fil som jag arbetar med.

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...