Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

DVI-VGA-DVI


Hedda

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vill köpa en en 23" Cinema HD Display som jag ska koppla till min PC (med DVI-I port på grafikkortet)...men jag har ett problem.

 

Skärmen ska stå i ett rum och PCn i ett annat. Mellan dessa rum har jag endast en VGA-kabel dragen (som även är inbyggd i väggen och inte kan ersättas med en DVI-kabel).

 

Jag undrar därför om någon vet om någon av följande kopplingar kan funka:

 

1: Skärm -> DVI-till-VGA adapter -> VGA-kabel -> VGA-till-DVI adapter -> DVI-porten på grafikkortet.

 

eller

 

2: Skärm -> DVI-till-VGA adapter -> VGA-kabel -> VGA-porten på grafikkortet

 

Tack på förhand,

 

/jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Nix. Endast digitala bildsignaler för Apples platta skärmar. Därför kan du heller inte koppla på en VGA-adapter på skärmens DVI-port då kontakten är annorlunda.

 

Det går att lösa med VGAtor som lär kosta kring 4000 i Sverige och som inte lär ge optimalt resultat.

 

Då är det helt klart bättre att satsa på en 23-tummare från annan tillverkare där man från början har en VGA-anslutning. Blir troligen också billigare och med garanterat bättre garanti än Apples!

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det går alltså inte att skicka digitala signaler genom VGA-kabeln...är det rätt uppfattat?

 

Jag förstår inte denna kommentar: "Därför kan du heller inte koppla på en VGA-adapter på skärmens DVI-port då kontakten är annorlunda."

 

Att koppla ihop DVI-kabeln från skärmen med VGA-kabeln måste ju gå med hjälp av denna:

 

http://www.kjell.com/content/templates/sho...tem=68110&path=

 

Men om det inte går att skicka den digitala signalen genom VGA-kabeln så gör det ju inte så stor nytta...

 

Blir nog till att flytta in datorn i samma rum som skärmen...för Cinema Displayen är på tok för snygg för att jag ska kunna låta bli att köpa den... :-0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det går alltså inte att skicka digitala signaler genom VGA-kabeln...är det rätt uppfattat?

 

Jag förstår inte denna kommentar: "Därför kan du heller inte koppla på en VGA-adapter på skärmens DVI-port då kontakten är annorlunda."

 

Att koppla ihop DVI-kabeln från skärmen med VGA-kabeln måste ju gå med hjälp av denna:

 

http://www.kjell.com/content/templates/sho...tem=68110&path=

 

Men om det inte går att skicka den digitala signalen genom VGA-kabeln så gör det ju inte så stor nytta...

 

Blir nog till att flytta in datorn i samma rum som skärmen...för Cinema Displayen är på tok för snygg för att jag ska kunna låta bli att köpa den... :-0

313360[/snapback]

Det där är en DVI-A som är till för analoga signaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Hej!

 

Det går alltså inte att skicka digitala signaler genom VGA-kabeln...är det rätt uppfattat?

 

Jag förstår inte denna kommentar: "Därför kan du heller inte koppla på en VGA-adapter på skärmens DVI-port då kontakten är annorlunda."

313360[/snapback]

 

Nej, det går inte att skicka digital DVI-signal genom VGA. Även om man skulle konstruera en adapter (är osäker på impedanskraven för DVI) är det inte nog med pinnar på en VGA-kabel.

 

Angående kontakten, kolla på DVI-anslutning på skärmen så ska det vara en DVI-D som är fysiskt annorlunda jämfört med den DVI-kontakt som VGA-adapterna (DVI-A) använder.

 

Skillnaden ser du här!

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...