Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Gammal" iMac nåt att ha?


funkyfiat

Rekommendera Poster

Pappa funderar på att köpa loss (ännu!) en Mac. Det är hans gamla jobbdator, en iMac. Datorn har 20 gig hårddisk, RAM på 128 (en plats är tom) och processor på 500MHz.

 

Är denna något att ha? Kan den kopplas till trådlöst nätverk? Går den att hotta upp?

 

Vet inte exakt hur gammal den är eller vilken modell det är, om det finns flera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja! Den kan köra Mac OS 9 troligtvis och det är ett bra OS. Den kanske till och med kan köra Mac OS X Tiger.

 

Trådlöst nätverk ska inte vara några problem, bara den har inbyggt Airport eller om man kan sätta in ett. Lägg till lite mer RAM det behövs alltid. Du kan hotta upp den med större hårdisk, mer RAM osv men tror inte den har lika stora utbyggningsmöjligheter som PowerMacar.

 

Ladda ner MacTracker där du kan se alla Macar. Trevligt program. Ladda ner på denna sida http://homepage.mac.com/ipage/mactracker/.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Mac OS 9 fungerar den alldeles utmärkt. Ska du köra Mac OS X så måste du ha mer arbetsminne om det sak fungera bra. En till minnesmodul på 256 MB blir säkert bra. Kom dock ihåg att uppdatera datorns fasta programvara (firmware) först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte ha något emot den datorn själv, verkar vara en likadan som vår förra. Fanns i blått, grått och vitt vill jag minnas. Men om det är värt det beror väl på priset.

Det var inte inbygt airport i dom som standard i alla fall men ethernet och modem fanns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/…/en iMac. Datorn har 20 gig hårddisk, RAM på 128 (en plats är tom) och processor på 500MHz.

Är denna något att ha? Kan den kopplas till trådlöst nätverk? Går den att hotta upp?

312801[/snapback]

Jag måste erkänna att jag är lite svag för de gamla färggranna iMac-arna... och skaffar man en sådan ligger det väl lite nostalgikänsla i det. Eller så vill man ha en fungerande dator så billigt som möjligt.

 

Är den något att ha?

Javars - men det kan inte mäta sig med exempelvis en ny Mac mini (som är rätt överkomlig i pris). Den kan dock köra OSX och de flesta "vanliga" program.

 

Kan den kopplas till trådlöst nätverk?

Ja, den generationen var förberedd för Arport. Det kan vara lite svårt att få tag på ett Airportkort, dock. Det måste vara den första typen. (Airport Extreme passar inte.)

 

Går den att hotta upp?

Hm. Flexibla lysrör, påskfjädrar, metalliclack och lite plastic padding kan göra underverk... :P

Nå, nä, det går inte att byta processor. Men sätt i mer minne! Det är inte så svårt att byta hårddisk heller. Men 20 Gb är rätt ok. (Den gröna iMacen som står bredvid mig har bara 6Gb)

 

Sammanfattningsvis - iMac-arna, utom möjligen de allra första, fungerar enligt mitt tycke både som nostalgimaskiner och att använda på "riktigt". Klarar man sig utan de senaste spelen eller avancerade grafiska jobb, 3-D, tung videoredigering etc. går det bra med en iMac. Men den ska inte kosta många kronor... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

imacen är helt klart något att ha, om man vill ha enn trevlig dator modell äldre. För os9 kommer den va kanonbra, men vill ni köra X på, kommer det knnas lite segt, även om minnet byggs ut.

 

Sitter det inte ett airportkort i, kan det va lite svårt att få tag på, tror jag. Apple sluta väll sälja den äldre varianten för något år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

Köpa loss sa du, känns onödigt att betala mer än 1000.- för den.

 

Den kommer att kunna köra OSX alldeles utmärkt, om du sätter i ny hårddik och kör med minst 512MB i ram.

 

Och som någon påpekade, det kan vara mycket svårt att få tag på air port-kort till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Faktum är att 20 gig räcker hyfsat för OSX. 10, däremot, är inte att rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör själv en iMac G3 500MHz med 512MB i sdram. går hur fint som helst :) Den har inte en enda fläkt i sig och är helt tyst förutom hdd, så om du ska köpa en ny hårddisk försök hitta en som är tyst Jag kör OS-X tiger och det går hur fint som helst. finns dock vissa begränsningar i en del program som kräver G4. En sak som är negativt är att även om man har en annan skärm, kan man inte få högre upplösning än 1024x768, och det är lite trist, åtminstonde om man vill köra flera program samtidigt. Kör mail, icq, x-chat,shakespeer konstant och sedan word, exel mm vid behov.Jag uppfattar den inte som trög, om man jämför med andra macar, för detta endamål.

 

Något som verkligen är bra är att det saknas fläktar. underar på att skaffa en mac mini, men den har ju fläkt :(, även om alla säger den är tyst, så lär den höras, om inte när den är ny, så efter en tid. Det gör alla fläktar ;) så min iMac lär hänga kvar ett tag till, även om jag skaffar en mac-mini. :)

Priset vet jag inte, (hittade den med trasig hdd i en kontainer) och jag skulle inte sälja min för 1000:-, men nog inte köpa den för det heller ;)

 

Jag lyckades hitta airport till macen, vad jag däremot inte hittaqde var en adapter till airportkortet-imac-fästet. Tror dock det borde gå att koppla in usb-trådlöst till den i vart fall om man har os-x. det borde gå att googla om det. DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört iMac 500MHz (FP)/512 MB ett bra tag nu. Först med OS 9, sen med alla versioner av OS X, sedan ett år tillbaka med Tiger (f.n. 10.4.5). Växlar då och då till OS 9. iMacen går kanon på båda systemen. Det märks inte så stor skillnad mot iMac G4 00MHz, faktiskt. Grafikkortet klarar dock inte några av de nyaste spelen, men för "normal" användning (surf, bild, film, office etc.) är maskinen helt okej. Och riktigt trevlig att sitta vid. AirPort-förberedd, det är bara att plugga in kortet (ca 7-800 kr på begmarknaden). Det sitter ett sånt i min och har aldrig krånglat. Fläktlös, bara hårddisken hörs susa lite.

I bra skick, tycker jag nog att 1500 inte är för mycket för en sån, utan AirPort. Får du loss en för runt 1000-lappen, är det bara att tuta och köra och se glad ut.

När många andra Mac-modeller förr eller senare börjar kännas passé, kommer nog sista generationens G3 iMacar att stå sej fint, och kanske t o m öka i attraktivitet. Det är iaf min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Betala för en sådan... jo kanske. :ermm::ermm:

 

Jag har försökt använda en USB-trådlös-adapter med min mammas iMac G3, och det funkade inte alls. Dlink DWL122 var det. Inte alls mac-kompatibel.

 

Airport-kort syns ibland på begagnattorget för typ 700-1000 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betala för en sådan... jo kanske.  :ermm:  :ermm:

 

Jag har försökt använda en USB-trådlös-adapter med min mammas iMac G3, och det funkade inte alls. Dlink DWL122 var det. Inte alls mac-kompatibel.

 

Airport-kort syns ibland på begagnattorget för typ 700-1000 kronor.

312991[/snapback]

1000 betala jag för mitt, fast nytt. Va bland de sista som såldes, om jag inte är felunderrättad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1000 betala jag för mitt, fast nytt. Va bland de sista som såldes, om jag inte är felunderrättad

313008[/snapback]

 

Mm jo de gick ju upp mot de priserna innan de försvann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För os 9 så är den klar, om officepaket följer med, office 98 heter det.

 

För OS X så tar den "tiger" men med utökat minne, helst över 512MB

 

Så vad får du? helt ok MAC OS 9 maskin, OS X =pengar Office 2006=

 

pengar, och dom äldre varianterna ska många ha rejält betalt för,

 

helst över nypriset, för att inte tala om minnet som ska inköpas,

 

Har du stålar till det så gör det, men annars inte!

 

Imac 500MHZ är gamal och förblir gammlare!

 

Har just sett ROME på en 4400a så vad behöver du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
Pappa funderar på att köpa loss (ännu!) en Mac. Det är hans gamla jobbdator, en iMac. Datorn har 20 gig hårddisk, RAM på 128 (en plats är tom) och processor på 500MHz.

 

Är denna något att ha? Kan den kopplas till trådlöst nätverk? Går den att hotta upp?

 

Vet inte exakt hur gammal den är eller vilken modell det är, om det finns flera...

312801[/snapback]

Sån har vi! (hade tills den gick sönder..)

Nytt minne och kanske större hårddisk och intsalera tiger! Den kommer funka hur bra som helst!:D

Trålöst nätverk? Inga problem! Bara att köpa ett nätverkskort!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt använda en USB-trådlös-adapter med min mammas iMac G3, och det funkade inte alls. Dlink DWL122 var det. Inte alls mac-kompatibel.

312991[/snapback]

 

Ett alternativ som jag kör med är en trådlös acesspunkt som kan agera som klient exempelvis denna: http://www.inwarehouse.se/productDetail.as...21351&ReferId=3

omvandlar ethernet till trådlöst helt utan drivrutiner bara att konfigurera med webläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

azyx sätter fingret på problemet med att köra inbyggt trådlöst nätverk på en gammal iMac. Det behövs både ett airport-kort och en monteringsanordning vilket båda är begagnade och utgångna produkter. I slutändan blir det kostsammare (tiden ej inräknad) än att köra med en separat accesspunkt som ansluter via Ethernet.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom över två imac G3 för ett tag sedan.

 

1 st 600ghz white med 640mb minne. 40gb disk och cd-läsare

1 st 450ghz "blå" med 512mb minne. 40gb disk och dvd-läsare

 

Jag har kört med en trådlös USB-sticka från D-link- Det är efterföljaren till den som Marcus dizzade. Heter DWL-G-122. Har fungerat bra.

 

Jag gav 700 kr styck för dem. Kompletta med tangentbord, mus och kablar.

 

/Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi gamla rävar har nog med prylar till mac, men det är en ung tjej,

 

som håller på att lära sig om MAC!

 

Så om det ska köpas, så blir det dyrt för henne, "tiger" officepaket,

 

minne,och hårddisk= ca 3000:- och uppåt, så några loppisturer

 

rekomenderas, så om man käner igen en grej, så kan man få det

 

billigare, förvänta er ej att det fungerar, så begär pengar tillbaks.

 

Köp på lördag, testa lämna på söndag, och pengar tillbaks.

 

Se till att säljaren står där varje Lördag o Söndag, annars

 

faller hela köpet, då får man veta när denne använde grejen sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man blir lätt kär i iMac G3... :wub: .. men se till att det finns FireWire, annars är de nästan värdelösa. Utan FW kan man inte ha externa hårddiskar på ett vettigt sätt eller importera digitalvideo. Skapligt med RAM och ett nytt batteri så är det bara att GASA!!!! :w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t:

 

iMac G3 4 ever.... :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man blir lätt kär i iMac G3... :wub: .. men se till att det finns FireWire, annars är de nästan värdelösa. Utan FW kan man inte ha externa hårddiskar på ett vettigt sätt eller importera digitalvideo. Skapligt med RAM och ett nytt batteri så är det bara att GASA!!!! :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:

 

iMac G3 4 ever.... :wub:

313466[/snapback]

 

3 ever? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla underbara, för alla tips och råd... Datorn är praktiskt taget inköpt och utan att säga för mycket så kan jag avslöja att notan hamnade på under 1000-lappen... :P

 

Är det samma nätverkskort i denna som i en iBook G3? Är HD 2,5 eller 3,5"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Är det samma nätverkskort i denna som i en iBook G3? Är HD 2,5 eller 3,5"?

313476[/snapback]

 

Nätverkskortet vet jag inte riktigt, men det är 100 Mbps iaf.

 

3,5-tumsdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/.../ jag skulle inte sälja min för 1000:-, men nog inte köpa den för det heller ;)

312942[/snapback]

Precis så är det! En existerande (ägd) iMac modell aningen äldre gör fortfarande bra ifrån sig. Fast det skulle kännas lite "b" att köpa en, om den inte är ruskigt billig.

 

Här hemma funkar en iMac/350 bra som dotterns chatdator. (Sambons fd jobbdator)

En annan iMac/400 fungerar fint som filserver på jobbet. (fd layoutdator)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla underbara, för alla tips och råd... Datorn är praktiskt taget inköpt/.../

Är det samma nätverkskort i denna som i en iBook G3? Är HD 2,5 eller 3,5"?

313476[/snapback]

 

OK. Men stort Lycka till!!!! då :w00t:

 

Om du menar det trådlösa kortet så är det samma som i en iBook G3.

Hårddisken är 3,5". Det kan finnas en begränsning som gör att den max klarar 127GB-hårddiskar (är inte säker). Men 20 GB räcker ett tag, och extern FireWire är ett alternativ. Jag har för mig att det finns FW på just din modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...