Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

byta plats på tagnenterna


sinnjacka

Rekommendera Poster

jag har en hyfsad pc som jag använder som hemserver, men jag blir helt galen på att motsvarande äpple-tagnenten (Crlt på pcn) sitter i hörnet av tagnentbodet jag är kopy-paste junkie och får typ fingrarna att gåä ur led när jag gör det kopmmandot på pcn, snälla hjälp mig byta plats på sessa kommandon (tagnenterna är bara att lyfta ur och byta plats på)

 

jag vill byta plats på Crlt och Alt tagnenten för att jag använder Crlt så pass ofta

hur gör jag för att ändra en tagnents funktion??

 

jag sitter på en Win XP SP2 med nåt dussinbord framför mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helst inte, kan man inte bara tillskriva tagnenter nya eller andra funktioner. känns som om det vore rätt basic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det, men det bästa vore om du lärde dig hur man bäst trycker kombinationen istället, för då klarar du av andras tangentbord också... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard

Det är inget att skämta om. Det finns mycket bättre layouter är QWERTY. Dvorak tex. Här är en variant på en försvenskning, aka Svorak.

 

keys.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget att skämta om. Det finns mycket bättre layouter är QWERTY. Dvorak tex. Här är en variant på en försvenskning, aka Svorak.

 

keys.png

311451[/snapback]

Den skulle jag aldrig köra, måste man ju lära om allt igen. Varför är den bättre?

Go qwerty

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det, men det bästa vore om du lärde dig hur man bäst trycker kombinationen istället, för då klarar du av andras tangentbord också... ;)

311380[/snapback]

 

 

det är just det som är grejen att alla andra jag jobbar med kör mac alltså blir det sjukt jobbigt att köra andra kommandon bara på en dator!! speciellt ett så pass vanligt som Crlt---v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack Mr mustard men tyvvär har jag ingen möjlighet att köra valiadationsproceduren, finns det inget annat alternativ som är gratis?

 

tack för alla svar snälla som dumma :blushing::blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också copy/paste-junkie (Ctrl C + Ctrl V = MVG), men jag kör windows just nu. Kommer dock att köpa nya iBooken när den dyker upp om den inte kostar skjortan, så då kommer jag att stöta på motsvarande problem, fast tvärtom. Förslag på lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
Den skulle jag aldrig köra, måste man ju lära om allt igen. Varför är den bättre?

Go qwerty

311454[/snapback]

 

Jag skrev redan ett inlägg om detta men jag kanske stängde tabben för tidigt eller så passade jag väl på när databasen till forumet gjorde något elakt. Nåja, bara att skriva igen.

 

För det första så är det alltid jobbigt att lära sig nya saker oavsett om det är något bra eller onödigt.

 

Fördelen med Dvorak är att layouten är designad för att det ska gå snabbare att skriva. Genom att lägga de mest använda bokstäverna (för engelska) på hemrade behöver man inte flytta fingrarna lika ofta. Man har placerat vokalerna till höger och konsonanterna till vänster vilket leder till att händerna i högre grad turas om med knappandet. Förutom att snabba upp skrivandet förbättrar allt detta ergonomin.

 

Studier har visat att det går snabbare att lära sig skriva snabbt med Dvorak jämfört med QWERTY. Det tar också längre tid innan förbättringen mattas av med Dvorak.

 

QWERTY är faktiskt ett bra argument mot sig själv. Detta då QWERTY togs fram för att inte hakarna i skrivmaskiner inte skulle slå mot varandra. Därför är många vanligt förekommande bokstäver placerade långt ifrån varandra. Lite kul kurriosa är att bokstäverna i TYPEWRITER alla är placerade på översta raden. Det sägs att detta är för att försäljare skulle kunna visa hur snabbt det går att skriva med skrivmaskin utan att för den skull behöva vara väldigt bra på det.

 

Om man vill byta så visst krävs det lite tid. Det är ordentligt frustrerande innan man lärt sig det ordentligt men bara man har lite tålamod är det inte speciellt svårt. Det funkar dessutom bra att hoppa mellan olika layouter när man väl lärt sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
tack Mr mustard men tyvvär har jag ingen möjlighet att köra valiadationsproceduren, finns det inget annat alternativ som är gratis?

 

tack för alla svar snälla som dumma :blushing:  :blushing:

311487[/snapback]

 

Jag tänkte nästan skriva något om det bestämde mig för att kontrollera vilken typ av licens du använde såhär -_-

 

Jag vet inte om programmet kolla något när man laddat ner det, om inte finns det att ladda härifrån. Microsoft .NET Framework v1.0 eller högre måste du ha för att få det att funka, jag vet inte om Microsoft kräver validering för det också.

http://www.majorgeeks.com/Microsoft_Keyboa...ator_d4236.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också copy/paste-junkie (Ctrl C + Ctrl V = MVG), men jag kör windows just nu. Kommer dock att köpa nya iBooken när den dyker upp om den inte kostar skjortan, så då kommer jag att stöta på motsvarande problem, fast tvärtom. Förslag på lösning?

311496[/snapback]

Tryck på kommandoknappen med vänster tumme, och x/c/v med vänster pekfinger. Det är inga problem alls, bara du lär dina muskler att göra det på rätt sätt.

 

 

QWERTY är faktiskt ett bra argument mot sig själv. Detta då QWERTY togs fram för att inte hakarna i skrivmaskiner inte skulle slå mot varandra.

Så vitt jag vet är detta bara en modern myt. Precis som Dvorak är Qwerty designat för att man skall skriva med båda händerna samtidigt, för att snabba upp det. Visst är det möjligt att Dvorak är en bättre design, men jag har inte sett några vettiga bevis alls för att Qwerty skulle vara framtaget för att slöa ner dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard

Man "ska" skriva med båda händerna även med QWERTY, däremot ska man inte kunna skriva för snabbt. Kombinationer av bokstäver som används ofta tillsammans är tex placerade en bit ifrån varandra för att inte hakarna ska fastna i varandra. Med Dvorak är det mycket vanligare att bara kunna "rulla" med fingrarna för att slå in vanliga kombinationer.

 

Om man av en eller annan anledning bara kan eller vill skriva med en hand finns förresten speciella dvorak-layouter framtagna för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man "ska" skriva med båda händerna även med QWERTY, däremot ska man inte kunna skriva för snabbt. Kombinationer av bokstäver som används ofta  tillsammans är tex placerade en bit ifrån varandra för att inte hakarna ska fastna i varandra. Med Dvorak är det mycket vanligare att bara kunna "rulla" med fingrarna för att slå in vanliga kombinationer.

311941[/snapback]

Det är ju vad Dvorak-fans brukar säga, men jag har som sagt inte sett några som helst bevis för att detta verkligen är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard

Jag har lekt lite med min gamla skrivmaskin och på den fastnar ofta hakarna om jag försöker skriva the på samma sätt som jag gör på datorn med Dvorak. Det beror antagligen en hel del på vilken skrivmaskin, jag gissar att varken du eller jag har tillgång till en som var modern när QWERTY, eller Dvorak för den delen, designades. Hur som helst säger inte det något om vad konsruktörerna tänkter heller. Jag undrar om det ens går att få reda på.

 

Hur som helst tycker jag det är värt att berätta om att Dvorak existerar och föra vidare lite av mina erfarenheter. Jag förväntar mig inte att så många byter, det kräver en del jobb och för många är det inte speciellt viktigt. Nu och då hittar man någon som är villig att konvertera, antagligen precis som mer mer lockad av att bara testa än några påstådda tekniska fördelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för Dvorak informationen, hade inte den blekaste om att den existerade!!

Man lär sig något nytt varje dag! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag laddade ner Microsoft Keyboard Layout Creator för att lägga Delete på högra Command-knappen på min bärbara men det verkar som man bara kan skifta teckentangenterna. I alla fall fattade inte jag hur man kan byta andra tangenter.

Att kunna göra ctrl alt delete är ju viktigt när man windos, förlåt windows på Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...