Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formatera fd. windows hårddisk


gotojfd

Rekommendera Poster

Är rätt så oerfaren när det gäller att formatera externa hårddiskar och jag har en gammal extern som är inställd på windowsläge (namnet?).. iallafall försökte jag fixa mitt problem i skivverktygen men kom inte längre än så, skulle va tacksamt om man fick svar eller tips om hur jag formaterar hårdisken (externa) till mac format..

 

mvh

johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska inte vara några problem, finner skivverktyg den så väljer du Partitionering.

Gav bort en PC-hårddisk till vår vän Funkyfiat här i forumet häromdagen och hon formaterade den elegant.

 

Ska se om jag hittar tråden...

 

 

Oj, det blev en lång tråd av den operationen som gjordes förra veckan, orkar du läsa den så..

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=28922&hl=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:whistling:

Du kan hoppa över sista delen i den tråden, där handlar det inte längre om partitionering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:whistling:

Du kan hoppa över sista delen i den tråden, där handlar det inte längre om partitionering

310703[/snapback]

 

:cry: Precis....

Skämt åt sido.....

 

Att formatera en hårddisk som har suttit i en PC är inga problem, det är till å med så att jag har formaterat några PC hårddiskar som deras datorer inte klarat av en formatering på deras dator i FAT 32.

Tänk bara på att formatera den i HFS+ format......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm det är svårt, jag ser den externa hårdisken ju på Skivverktygen (en orange usb-symbol) och alternativen för den är Skivkontroll, Radera och Återställ (jag antar jag måste ta Återställ eller Radera). Sen sökte jag upp på vad du sa om Partitionera och i mac hjälpen står det att man måste ha installation-skivan i då (ska man det?).. vore ännu en gång väldig glad om ni kunde beskriva lite mer.. tråden jag läste nyss gav hjälpte inte så mycket..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radera är i detta fall liktydigt med formatera! Förstår inte varför Apple ändrat till uttrycket radera när det alltid hetat formatera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har antagligen gjort samma fel som en annan gjorde nyss :)

 

Du ska markera på rätt ställe på Hårddisken, texten blir olika beroende på var man markerar.

 

post-113-1143631985.jpg

post-113-1143631997.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...