Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flash frågor!


Woggi

Rekommendera Poster

Hejsan två frågor jag sliter lite med :-)

 

Ska göra en banner som ska ha spela en liten video snutt (FLV). Problemet mitt är att den inte loppar filmen, den stannar så fort den har spelat klart.

 

Den kommer inte liggger på en streaming server. utan den kommer ligga tillsammans med swf filen som progressiv. Något tips på vad jag ska göra här för att få den att loopa?

 

Sen satt jag och diskuterade lite med en kille på jobbet om följande.

 

Säg att man har en banner som är tex 500kb (allt för tung med andra ord) men men...

 

âr det någon skillnad på att lägga upp den direkt på sidan, eller sparar man laddningtid på sidan användaren ska läsa och deras cpu och man gör en loadMovie som hämtar in swf filen? om någon förstod vad jag menade

 

Hur fungerar detta på en redaktionell sida som express eller aftonbladet. (deras maks gräns ligger väl säkert på 35-40 kb för en banner)

 

Men bara en nyfikenhet. Man ser ju på många nya stora nyhetssajter att de kör rätt avancerade banner och liknande saker :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, eller det ska ju inte vara några problem.. allt styrs ju via en ftp och om det ligger två eller en fil i mappen ska ju inte spela någon roll. Tar de inte 2 filer.. k¨per jag in en egen Flash server :-) moohhaa .. nej då.. det ska ju inte vara några prblem hoppas jag.

 

Nej jag hittar inte något i publish.. den står redan på loop där.

 

Det enda jag hittade var detta:

 

 

 

How to tell FLV to execute action (or start again) when stop playing?

 

 

 

Looping FLV or setting action at it's end is relatively simple with NetStream classes. While you're playing your movie, buffer will fill with data information and it'll empty when video is done. That's what you need is just check what is your buffer status. To do that we use one of NetStream classes and our code should look like that:

 

myVideo.onStatus = function(info) {

if (info.code == "NetStream.Buffer.Empty") {

//when video is finished do this

 

myVideo.seek(0);

myVideo.pause();

}

};

 

When you play your FLV with progressive download you can use NetStream.pause(); to play your movie again (it's already loaded in your cache). If you want to "clear" your FLV you can use NetStream.close();

 

When you stream your FLV with Flash Communication Server your cache is filled only with amount of data set by Buffer size. In that case you need to use NetStream.play(); to start your movie again.

 

men vart ska man lägga detta tro.. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen är det ju ett litet delikat problem med vilken player man ska ha!

 

Flash player 7 använder ju sorensenspark och flash player 8 använder den nya codecen som är 200 gånger bättre..

 

Men på nyhetssajter osv så är det fortfarande 7 som gäller tillsvidare :-(

 

tänk om man kunde göra ett script som spelar flash 8 först.. har du inte flash 8 så kör den in flash 7 innan fallback gifen kommer.. finns det något sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla in gotoAndLearn(). Finns en massa mycket bra videolektioner om allt möjligt Flash - inga häftiga och coola effekter, utan bara nyttiga saker - bl.a. Video Basic pt 1 - 8. Där får du lära dig hur du importerar FLV-filer och hur du får dem att loopa. Rekommenderas! :ThumbsUp:

 

Flash 8 publicerar html/javascript som kollar vilken flash player besökaren har installerad. Klicka i 'detect flash' i publiceringsinställningarna. Kanske du kan modifiera den koden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vart ska man lägga detta tro.. :-)

310542[/snapback]

Kanske i första framesen på tidlinjen helt enkelt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ahh super tack.. ska gräva ner mig djup i denna sida :-)

 

Problemet med detect flash är om du lägger ut en banner på tex aftonbladet så ska det väl inte "störa" varje besökare som är inne med sidan med en "varningsruta" att du ska installera flash player 8.

 

folk är väl redan så störda av dårliga banners att detta medför bara till mer irritation för tidningarna.. eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det stämmer nog. Så vill du vara 98% säker på att alla ser bannern som du tänker dig så måste du kanske publicera som flash 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det är sant.. men igentligen så sitter nog de flesta på åtminstonde flash 7. Du kan väl typ inte en använda bingolottos sajt ens om du inte har flash 7.. så det kör man på.. sitter man på flash 5.. kan man lika gärna se en fallback gif istället för en flash 5.. typ samma känsla :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror egentligen att version 7 räcker för 97% täckning men som ni är inne på kan ju aftonbladet ha en regel för detta. Den skulle jag nog ta reda på innan så det inte blir onödigt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp det tror jag med.

 

Sen en annan liten fråga.

 

Belastar en FLV film som ligger i samma mapp som swf och är inställd på progressiv laddning mer än att ha en streaming server från macromedia..

 

säkert en dum fråga, men vad är det för skilnader på att köra flv filen progressiv genemot att ha den stremad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hejsan igen!

 

En liten till fårga angående Cuepoints till FLV filem.

 

Om jag vill att en speciell knapp, movieclick eller länk ska dyka upp till en speiell cuepoint, är det någon som har testat det och vet hur man gör.

 

Jag fick ner en templates från macromeda där knappar blev highlightade vid en viss cuepoint i flv filen.. det samma måste väl gå med movieclip och liknande?

 

Har sökt på flashkit och diverse sajter med hittar inget om detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

Osäker på vad du frågar om men du kan ju addera en keyframe på lämplig plats på tidslinjen och där highlighta eller göra vad du vill egentligen. Kan tyvärr ingenting om progressiva el streamade filmer och etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Just den sista frågan är något jag själv brottas med och jag har frågat i alla möjliga forum och varit inne på Gotoandlearn och pluggat igenom allt men just hr man laddar ett movieclip över en flv film för att få till effektfulla texteffekter och anat skoj som kan spela på ett lager ovanpå och på en specifik cuePoint i flv filmen är ruskigt knepigt at få till. Jag har kommit så långt att jag kan få till texten i ett dynamiskt textfält så at den ändras när en ny cuePoint kommr osv men att få ett movieClip att ladda istället verkar knepigt fast detegentligen borde vara enkelt.

Ingen verkar veta eller så vet dom och håller igen...

:ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte insatt i flv-frågan alls men har du kommit så långt så du kan ändra ett textfält vid en cuepoint måste det va en lätt grej att "loadMovie("myMovie.swf", "")" typ. Var noga med att sökvägarna och filnamnen är riktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ja det kanske är så enkelt att man ska göra swf filer av movie clip instanserna.

Sen en annan grej som Woggi frågar efter är skillnaden på progressiv och streamad flv. Progressiv betyder att den laddas ner samtidigt som den körs och då kan man t.ex inte hoppa fram längre i filmen än vad som har laddats ner, detta är då främst märkbart om man delat in en filmsnutt i flera kapitel med navigation cuePoints har man däremot en streamad flv nedladdning så kan man hoppa hur som helst mellan cuePoints.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ja det kanske är så enkelt att man ska göra swf filer av movie clip instanserna.

369621[/snapback]

Jepp, låter mycket troligt, i boken står bara om att ladda sw-filer, inget annat.

Boken jag nämnt förresten kan starkt rekommenderas: ActionScript, The definitive guide av Colin Moock. Köpte den beg på amazon, utan den skulle jag inte kunna göra någonting…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...