Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dell är snabba...


Intuition

Rekommendera Poster

Michael Dell är 10.a på Forbes400 ser vi i dagens nyhater.

Här är hans senaste tanke

"I think of us as the hunter, not the hunted." Just the attitude needed to keep Dell the world's biggest seller of PCs. Latest prey: HP and Apple. He plans to challenge them in printers and gadgets.

 

Jag tycker att vi redan innan sett hur Dell, på ett väldigt framgångsrikt sätt, tar idéer från Apple, för över dem på PC-sidan och plockar hem stora pengar. Man lånar friskt från Apples design, har en effektiv BTO/Webbförsäljning. Och nu ska man in på marknaden för apparater. Jag gissar att et är "the digital hub"-idéen som hägrar.

 

Hade inte Apple varit smarta om man tillverkat PC också? Eller är det smart att låta Dell få ut Apples idéer på den stora PC-marknaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Apple tillvärkade PC så skulle dom inte kunna tillvärka Mac.

Det är kanskä pättitässer i sammanhanget, men om du väljer Redigera och bockar för Kontrollera stavning medan du skriver… :blush:

icon_lipsrsealed.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Michael Dell är 10.a på Forbes400 ser vi i dagens nyhater.

Här är hans senaste tanke

"I think of us as the hunter, not the hunted." Just the attitude needed to keep Dell the world's biggest seller of PCs. Latest prey: HP and Apple. He plans to challenge them in printers and gadgets.

 

Jag tycker att vi redan innan sett hur Dell, på ett väldigt framgångsrikt sätt, tar idéer från Apple, för över dem på PC-sidan och plockar hem stora pengar. Man lånar friskt från Apples design, har en effektiv BTO/Webbförsäljning. Och nu ska man in på marknaden för apparater. Jag gissar att et är "the digital hub"-idéen som hägrar.

 

Hade inte Apple varit smarta om man tillverkat PC också? Eller är det smart att låta Dell få ut Apples idéer på den stora PC-marknaden?

 

Apple tillverkar Pc? varför det? Apple skulle inte vara Apple om dom tillverkade PC.

 

Btw Dell "stjäl" från Apple? eh...har du sett hur Dells datorer ser ut? tycker du att dom öht liknar något som Apple har släppt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Men det finns ju ingen kontrolera stavnings ruta

Om du använder Safari så väljer du "Kontrollera stavning medan du skriver" under Redigera-menyn -> Stavning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore ju kul om någon ville diskutera trådens ämne?

 

>>Reefer

Man kan ju tycka precis vad man vill om Dell. Min poäng var bara att Dell slår mynt av Apples idéer. På PC sidan. Det kanske är till nytta för Apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>Reefer

Man kan ju tycka precis vad man vill om Dell. Min poäng var bara att Dell slår mynt av Apples idéer. På PC sidan. Det kanske är till nytta för Apple?

Njet, inte för Apple, men det är till nytta för PC världen, lite snyggare lådor vore inte helt fel :)

 

Btw så kom jag precis på en sak som Dell uppenbart har *hum* lånat från Apple, deras nya 8300 modeller har samma öppningsfunktion som Powermac G4 har, att moderkort, cpu, etc sitter på ena chassiväggen som du öppnar, men Dells implementation är lite ologisk, du måste nämligen ställa 8300'an upp och ner, sedan öppnar du lådan på PowerMac maner :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att PC folk har svårt att uppskatta något på en Mac så länge det är unikt för mac-världen. När det däremot börjar få fäste i PC-världen, så kan man tycka att det är lite coolt att det finns (och funkar bra) på en mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw Dell "stjäl" från Apple? eh...har du sett hur Dells datorer ser ut? tycker du att dom öht liknar något som Apple har släppt?

Dell har tagit idén med att placera sin logga mitt i locket på laptop:ar. Nu ser man Dell datorer i parti och minut i TV. Plötsligt är det ingen som längre klagar på "det fjolliga lysande äpplet" i locket på min Powerbook G3 från 1999.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att PC folk har svårt att uppskatta något på en Mac så länge det är unikt för mac-världen. När det däremot börjar få fäste i PC-världen, så kan man tycka att det är lite coolt att det finns (och funkar bra) på en mac.

Och vice versa, du glömde visst bort att påpeka det också :P

 

Fö tycker jag inte att Dell's datorer är snygga, isåf köper jag själv en snygg datorlåda (det finns faktiskt om man orkar leta lite) och monterar dit dom kvalitativt bästa komponeneterna som jag kan hitta för ett vettigt pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Det håller jag fullständigt med om. Enda sättet att få en faktiskt snygg PC (om man inte har råd att köpa SGI eller nåt... fast dom räknas väl knappt som PC, ens deras Intel-bestyckade burkar) är att köpa en snygg låda och bygga datorn själv.

 

Och även om det blir svårt att nå upp till Apples nivå av ren, industriell skönhet så kan det faktiskt bli riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att vi redan innan sett hur Dell, på ett väldigt framgångsrikt sätt, tar idéer från Apple, för över dem på PC-sidan och plockar hem stora pengar. Man lånar friskt från Apples design, har en effektiv BTO/Webbförsäljning. Och nu ska man in på marknaden för apparater. Jag gissar att et är "the digital hub"-idéen som hägrar.

 

Hade inte Apple varit smarta om man tillverkat PC också? Eller är det smart att låta Dell få ut Apples idéer på den stora PC-marknaden?

Några allmänna reflektioner:

 

1. Apple är en av världens ledande datorutvecklare. Det går inte att leda utan att ha någon som följer. Det är med andra ord fullt logiskt att Dell med flera (se Windows XP) följer Apples utveckling.

 

2. Dell är dock vad jag vet en föregångare inom webbförsäljning, de var väl ett av de första företagen som helt kapade mellanledet, och är väl ett av de få företag som lyckats göra det framgångsrikt.

 

3. Apple ska inte tillverka PC av den enkla anledningen att Apple är väldigt dåliga på logistik och tillverkning. Ett av skälen till att Apple avskaffade klonerna var att Apple dog i konkurrensen med tillverkningsföretagen. Apple är riktigt duktiga på ett par områden som är avgörande för den som vill utveckla datorer - design och gränssnitt är två - men de är inte särskilt duktiga på att tillverka. När Apple tagit fram designen ska den tillverkas av något annat företag, som har förstånd på att tillverka datorerna.

 

Sen kan man ju tycka att det är lite orättvist att det är Apple som kommer med de briljanta idéerna, och andra företag som tjänar de stora stålarna. Men med Steve Jobs vid rodret är det inte självklar att världen hade sett bättre ut om Apple och Microsoft hade bytt marknadsandelar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som stör mig är att många pc användare tror att pc är patentsättare och mac en haltande härmapa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Men med Steve Jobs vid rodret är det inte självklar att världen hade sett bättre ut om Apple och Microsoft hade bytt marknadsandelar...

Där har du en poäng! Apple med en marknadsandel på 95% skulle förmodligen vara lika hemskt som den verklighet vi har idag, fast snyggare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...