Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bildförbättring?


Sammi

Rekommendera Poster

Detta ljusar upp en del av bilden. Inte säker på att det är exakt det du är ute efter, men here goes any way:

 

1. Tryck Q (snabbmask) på tangentbordet,

2. välj Övertoningsverktyget (se till att för- och bakgrundfärgerna är svart respektive vitt)

3. dra en övertoning över bilden mot det område som skall ljusas upp

4. tryck Q igen så får du en "gradvis" markering. Den del av övertoningen som är svart markerar bilden till 100% (full markering) och övertoningen till vitt ändrar opaciteten på markeringen till 0% (ingen markering alls) så att inte blir några skarpa kanter efter att du justerat ljuset. De delar av markeringen som är markerad till under 50% visas inte med markeringensram vilket gör att det ser ut som markeringen är mindre än vad den i verkligheten är.

5. välj t.ex. justeringslager > nyans/mättnad i lagerpaletten och justera.

 

Steg 4 är det som kan vara knepigt, att "sikta" rätt. Bara att testa sig fram tills man är nöjd med markeringen. Testa att byta till radiellt övertoningsverktyg också.

 

Ursäkta om det inte är världens klaraste beskrivning :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan oxå måla med en stor airbrusch i snabbmasken ovan. X-tangenten skiftar mellan svart/vit=markering/ej markering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

For solljus i ansiktet funkar det ofta att skapa ett nytt lager ovanpa bilden, satta det som "Overlay" i lagerpaletten och helt sonika mala med vit farg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kanske fel att ta denna frågan här,men jag chansar.

Hur "färglägger" jag enklast ansiktet på personen på bild 1 så att det någorlunda överenstämmer med bild 2?

Det gäller ett montage där den svartvita bilden ska läggas in i ett färgfoto.Det ser konstigt ut att låta det vara som det är.

 

http://img24.imagevenue.com/loc29/th_04937_11111.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta runt här: Photoshop tutorials. Jag vet att jag sett instruktioner på hur man färglägger ett svartvitt foto här någonstans, men "orkar" inte söka reda på det just nu... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara skriva hur jag hade försökt, skulle hämta upp en hudton från ena bilden och airbrusha på den på den andra, när man brushat så meddetsamma tonar man airbrushet och väljer i toningsfönstret color eller hue längst ner i listan, sen hämtar man det rödar från kinderna o s v… du kan nog lika gärna spruta på ett lager ovanför oxå och mixa på samma vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...