Jump to content
Just nu i M3-nätverket

USB2-kort i MDD

.ad

Recommended Posts

Jag har varit på Clas Ohlson idag och köpt ett USB2-kort till min MDD efter att ha läst dessa två trådar:

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=27245

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=28895

Clas Ohlson i Växjö hade bara en typ av kort. (SUNIX High Speed 480 USB 2.0 Card) Asken var liten--så liten att jag väljer att kalla den för ask istället för låda--och innehöll ett PCI-kort och en CD och lite papper. (Inga Mac-instruktioner på papprena dock.) På asken står det att kortet fungerar på Mac.

När jag öppnadar asken hemma får jag reda på att det är ett kort med VIA-chip.

Jag stoppade i kortet i en ledig PCI-plats, ovanför ljudkortet. Startar datorn och pluggar in lite USB-tillbehör, t ex min hub. Kernel Panic i starten. Fan, tänker jag, och drar ut allting och startar om. Burken startar och jag klämmer i musen i kortet. Musen fungerar. Jag testar och flyttar tangentbordet till kortet istället för den gamla porten. Det funkar inte. Jag flyttar tillbaka tangentbordet och pluggar i hubben. Kernel Panic. Fan, tänker jag, och drar ut allting och stänger av. Jag byter PCI-port till en ledig UNDER ljudkortet, startar upp datorn och trycker i USB2-HDDn.. Inget händer. Jag testar i en annan port på kortet. Inget händer. Jag stoppar i mitt USB2-minne från SanDisk.. Det blinkar till men slocknar direkt. (OBServera att minnet ska LYSA konstant när det sitter i!) Jag funderar... Är det fel på kortet?

Precis nyss när jag skrev stycket ovan fick jag en idé och kopplade in musen i kortet. Det fungerar. Betyder det att USB1-enheter fungerar men inte USB2? Om så är fallet, hur löser jag det? Ska jag installera nån form av drivrutner för det?

Lurigt med dessa USB-kort, köpte mitt på Macoteket i samband med köpet av datorn.

Starka misstankar mot att det är det kortet som orsakar mina Kernel Panic då och då.

Jo, men nu funkar ju musen i kortet, men inte USB-minnet. HDDn vägrar.

Jag installerade just de senaste drivers från VIA, för Mac OS X 10.4.X står det. Ingen skillnad.

När jag ser den Drivrutins kod som står här känner jag igen den från Kernel Panic loggen

post-113-1143390600_thumb.jpg

Precis samma sak har hänt med min 1.42 Mdd!

Det var ett Usb kort inhandlat hos Macoteket, med Via chipsettet.

Fick en massa Kernel panic .

Köpte då ett Sonett kort och blev av med allt stul. <_<

Ska ta med kortet + kvitto + humör till Klasse imorrn.. då blir det blodshämnd! *ond*

Testa datorn med Apple Hardwaretest om du har det liggandes på din installations-DVD.

Har du Rember, som visserligen testar minnen så kör det på ALL .

Skulle vara intressant om det finns någon koppling till om minnena kraschar p.g.a USB-kortet.

Precis samma sak har hänt med min 1.42 Mdd!

Det var ett Usb kort inhandlat hos Macoteket, med Via chipsettet.

Fick en massa Kernel panic .

Köpte då ett Sonett kort och blev av med allt stul. <_<

309851[/snapback]

Var fick du tag i det? Sonett-kortet?

Var det detta kortet?

post-113-1143391662.jpg

Man skulle kanske satsa på ett sån här i stället?

post-113-1143391858.jpg

Istället?? Den kräver ju FW och USB2. Det är ju bara en hub.

En snygg sådan förstås om man köper minin ;)

Nej, måste flänga ur mitt kort och skaffa ett annat USB/ Firewirekort..

Sonett, kan det vara bättre...fan det finns för mycket krafs ...

Man ska vara noga med vad man stoppar i för tredjepartsprylar...

Om man skall ha en hub till Mac Mini, så kan lika väl köpa en Iomega MiniMax så får man 3 Firewire och 3 USB 2 uttag plus en hårddisk på köpet. Men den är dyrare än en vanlig hub... B)

Om man skall ha en hub till Mac Mini, så kan lika väl köpa en Iomega MiniMax så får man 3 Firewire och 3 USB 2 uttag plus en hårddisk på köpet. Men den är dyrare än en vanlig hub... B)

309899[/snapback]

Ligger i min beställning redan :lol:

post-113-1143393711_thumb.jpg

Var fick du tag i det? Sonett-kortet?

Jag köpte kortet på Macoteket.

Talade om mitt problem så jag fick ett nytt.

Mitt Sonett kort har både Firewire + Usb2.

Funkar kalas.

När jag provade på 10.3.9 på samma maskin, med en annan Hd så fungerade det kortet med Via

utmärkt :)

Tack för tipset. Beställer ett i morgon :ThumbsUp:

Ligger i min beställning redan  :lol:

post-113-1143393711_thumb.jpg

309901[/snapback]

Gott val :ThumbsUp: har haft min MiniMax 250 GB sedan 21 Oktober. Har fungerat utan anmärkning sedan dess... B)

acegod

Hur många USB resp FireWire?

Iofs skulle jag klara mig med enbart USB 2.0.

Den har 2 Usb2 + 2 Firewire 400.

Fungerar också att koppla in Firewireljudkort om man vill :P

Jag har varit på Clas Ohlson idag och köpt ett USB2-kort till min MDD efter att ha läst dessa två trådar:

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=27245

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=28895

Clas Ohlson i Växjö hade bara en typ av kort. (SUNIX High Speed 480 USB 2.0 Card) Asken var liten--så liten att jag väljer att kalla den för ask istället för låda--och innehöll ett PCI-kort och en CD och lite papper.  (Inga Mac-instruktioner på papprena dock.) På asken står det att kortet fungerar på Mac. ...

Samma här. köpte ett Sunix (en Via USB4212 lapp påklistrat på asken) från CO som uttryckligen på lådan skulle vara kompatibel med OS X.

Den hade tillochmed en glad Mac gubbe på lådan.

mac_logo2.jpg

Men nej...

:angry:

Detta är nu det tredje usb 2.0 kortet som jag prövat i min PowerMac G4 (AGP-grafik) 350 Mhz på två dagar.

(En kompis har ett Adaptec USB2Connect kort i sin likadana mac, men den kostar även 54€ vilket är lite i överkant)

Alla kort har varit via dock.

De andra jag testade var en edimax (stod att den var driverfree kompatibel med OS 10.2.x framåt) och så testade jag en som var "designad för win xp" och tänkte att om det funkar dit så fungar det i Tigern.

Alla jag testat har varit via. edimax och sunix syns båda under usb trädet i systeminformation, men endast ibland så visar de något som har kopplats dit.

måste leta read på ett nec kort som man får förmånligt här i helsingfors.

Jag fick faktist byta mitt första kort jag köpte på CO. Till det jag har nu. Och de funkar perfekt.

Det är lite av rysk rollett att köpa data prylar av Clas Ohlson. En del fungerar utmärkt andra inte alls. Köpte en hårddisk låda 2003, fick den aldrig att fungera. Lämnade tillbaka. Köpte en på ett annat ställe, fungerar än... B)

Samma låda från CO kan antagligen innehålla ett med NEC chip, eller ett med VIA.

för på baksidan står det att den är kompatibel med OS 10.2.x (NEC) eller 10.2.8 (VIA)

och den enda sättet man kan se på lådan att det innehåller ett VIA chip är den påklistrade klisterlappen.

Chipet såg inte heller ut som det som fanns på bilden.

Jag var ochs köpte ett Belkin F5U220 USB 2.0 idag. kostade 41€. har inte hunnit testa det än.

men kolla in denna länk.

http://www.xlr8yourmac.com/firewire/fw_usb...deep_sleep.html

p.s

sättet jag hittade var man kan köpa ett dylikt chip i helsingfors var att jag tog reda på en modell som troligen fungerar, och så sökte jag på dess produktnummer, och valde att få resultaten på finska... då visades affärer som sålde dem. De hade en kvar när jag for dit och hämtade chipet (på samma resa som jag returnerade CO chipet)

USB med VIA-Chipset måste man hämta drivisar hoss via,

kolla villket nummer på chipset, och hämta om det finns till MAC,

instalera drivrutiner, sen kortet, omstart, sen KÖR!

OBS! det är bara några som fungerar och bara OS X!

Om det inte fungerar så NEC- Chipset 720.100 ska vara PLUG AND PLAY.

NEC 720.101 är som VIA vid installering och BARA OS X men en

fix finns att hämta så man får funktion på OS 9!

Bara man hittar den!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...