Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om kaffe ...och andra drycker


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Ollie Williams

OM man har en elektrisk kvarn går den på tid. Klockrent varje gång bara man ställt in sin favvonnivå. Glöm vägning....

Japp, så kör jag. Typ en liknande den du länkar till ovan.

 

Har man en manuell kan man väl kontrollväga första gångerna och räkna ut antal varv per gram? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Japp, så kör jag. Typ en liknande den du länkar till ovan.

 

Har man en manuell kan man väl kontrollväga första gångerna och räkna ut antal varv per gram? :)

Jag ställer min på köksvågen, och väger samtidigt som jag häller i bönorna.

 

För övrigt gör hårdare röstning bönorna lättare att mala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nä, jag får ta mig i kragen. Är de där 70 grammen kaffe per liter vatten oavsett typ av kaffe? Jag har 2 deciliter vatten till min dubbla cappuccino. Då ska jag alltså ha 14 gram espressokaffe till det? Jag har nu internethandlat en köksvåg*, så ställer jag malverket på den, nollställer vågen och häller i hela bönor i kvarnen så att hela klabbet väger minst 14 gram? (Lite spill får man väl räkna med). Är allt detta korrekt uppfattat? :fundersam:

 

*Den här verkade bra och billig. Rankad tvåa på Prisjakt.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gram vilket jäkla mått, duger inte ett sånt där plastmått som följde med i kaffeförpackningarna förr? Strukna. Eller matsked?

 

Köp en kapselmaskin istället, inga mått alls. Bara köra. Perfekt om man är ensam och bara vill ha en kopp eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gram vilket jäkla mått, duger inte ett sånt där plastmått som följde med i kaffeförpackningarna förr? Strukna. Eller matsked?

 

Köp en kapselmaskin istället, inga mått alls. Bara köra. Perfekt om man är ensam och bara vill ha en kopp eller så.

Kaffekvarn, 465 kronor, köksvåg 99 kronor. Har f-n inte råd med en kapselmaskin också! :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Nä, jag får ta mig i kragen. Är de där 70 grammen kaffe per liter vatten oavsett typ av kaffe? Jag har 2 deciliter vatten till min dubbla cappuccino. Då ska jag alltså ha 14 gram espressokaffe till det? Jag har nu internethandlat en köksvåg*, så ställer jag malverket på den, nollställer vågen och häller i hela bönor i kvarnen så att hela klabbet väger minst 14 gram? (Lite spill får man väl räkna med). Är allt detta korrekt uppfattat? :fundersam:

 

*Den här verkade bra och billig. Rankad tvåa på Prisjakt.

Ge inte upp. Resan är en del av målet. :)

 

Jag är inte säker men tror att det är andra doseringar när det kommer till espresso. Googla så lär du hitta svaret.

 

Ett vanligt mått funkar givetvis som Semmelman säger, man behöver bara kolla hur många gram ens mått motsvarar. Det blir hyggligt bra om man inte är totalnörd. En vanlig billig köksvåg är ju inte heller exakt på grammet korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge inte upp. Resan är en del av målet. :)

 

Jag är inte säker men tror att det är andra doseringar när det kommer till espresso. Googla så lär du hitta svaret.

 

Ett vanligt mått funkar givetvis som Semmelman säger, man behöver bara kolla hur många gram ens mått motsvarar. Det blir hyggligt bra om man inte är totalnörd. En vanlig billig köksvåg är ju inte heller exakt på grammet korrekt.

Jaha, här står det 60 gram per liter vatten, vad gäller espressokaffe (eller 7-8 gram per kopp, enkel, som är 1,25 deciliter). Det blir väl 12 gram, då, i mitt fall. Det skiljer väl på en böna eller två... Jag vill bara ha det godaste kaffet i förhållande till det långsiktiga (låga) priset. Om espressomaskinen går sönder börjar jag med den lilla mokkabryggaren igen. Fast då måste jag skaffa en liten gjutjärnsskiva för induktionshällen. Sådana finns väl. I värsta fall en liten vanlig kokplatta... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ja det kan vara lite olika även för vanligt kaffe. Man får tänka på att 60 eller 70 gram bara blir typ 2 gram hit eller dit på en kopp. Man får smaka sig fram...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Nä, jag får ta mig i kragen. Är de där 70 grammen kaffe per liter vatten oavsett typ av kaffe? Jag har 2 deciliter vatten till min dubbla cappuccino. Då ska jag alltså ha 14 gram espressokaffe till det? Jag har nu internethandlat en köksvåg*, så ställer jag malverket på den, nollställer vågen och häller i hela bönor i kvarnen så att hela klabbet väger minst 14 gram? (Lite spill får man väl räkna med). Är allt detta korrekt uppfattat? :fundersam:

 

*Den här verkade bra och billig. Rankad tvåa på Prisjakt.

Så gör jag. Jag lever och har en stark högerarm. Vågen verkar vara något liknande min.

 

Men gram vilket jäkla mått, duger inte ett sånt där plastmått som följde med i kaffeförpackningarna förr? Strukna. Eller matsked?

 

Köp en kapselmaskin istället, inga mått alls. Bara köra. Perfekt om man är ensam och bara vill ha en kopp eller så.

Ett struket mått hela bönor? Tror det blir lite väl mycket variation då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag får ta mig i kragen. Är de där 70 grammen kaffe per liter vatten oavsett typ av kaffe? Jag har 2 deciliter vatten till min dubbla cappuccino. Då ska jag alltså ha 14 gram espressokaffe till det? Jag har nu internethandlat en köksvåg*, så ställer jag malverket på den, nollställer vågen och häller i hela bönor i kvarnen så att hela klabbet väger minst 14 gram? (Lite spill får man väl räkna med). Är allt detta korrekt uppfattat? :fundersam:

 

*Den här verkade bra och billig. Rankad tvåa på Prisjakt.

verkar komplicerat det där :hihihi:

 

Finns ju enklare sätt?

 

post-67957-0-81340100-1436392137_thumb.jpg

 

:totaltgalen:

 

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är klokt att utgå från vikt per liter. På så vis kan man mer objektivt hitta en (blandning av) bönsort och rostningsgrad som passar en själv. Egentligen kör de flesta på måfå och nöjer sig med något som duger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iKnattarna

Ni är galna! Allt går på känsla! Jag har malt mitt kaffe till morgonbryggningen med ett otal olika kvarnar i över trettio år och har misslyckats någon gång emellanåt i enstaka fall. Det är som att krydda och salta, Man måste våga lita till sin intuition! Mal, brygg och njut! (ung. som: Skjut, gräv och tig! ;)) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är galna! Allt går på känsla! Jag har malt mitt kaffe till morgonbryggningen med ett otal olika kvarnar i över trettio år och har misslyckats någon gång emellanåt i enstaka fall. Det är som att krydda och salta, Man måste våga lita till sin intuition! Mal, brygg och njut! (ung. som: Skjut, gräv och tig! ;)) :D

Frysen!
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är galna allehopa!

 

 

 

Det bästa kaffet gör man annars på konditori. Inga gram el mått bara hälla från kannan. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är galna allehopa!

 

 

 

Det bästa kaffet gör man annars på konditori. Inga gram el mått bara hälla från kannan. :P

Bästa kaffet jag druckit har jag gjort själv. Faktiskt. Nuförtiden är det nästan alltid en besvikelse att fika ute för kaffet är plötsligt urrkigt, vilket det inte var förr. Dvs innan jag började mala bönor.... Så tipset är att aldrig börja mala bönor! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vad gör man när det regnar? Det blir inga bryggövningar utomhus.... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godaste kaffet som jag gjort själv var nog när vi gjorde kokkaffe i perkulator. Men vanligt brygg duger, dock inte när frugan gör det för hon tror att kannan ska ha ett extramått och då blir det för starkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gjorde jag innan jag började med espresso.

En rktigt gjord espresso är fruktansvärt trevligt! :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Jag har nu internethandlat en köksvåg*, ...

 

*Den här verkade bra och billig. Rankad tvåa på Prisjakt.

Ja, den är bra. Jag mätte tio enkronor, och svaret blev 70 gram. Spot on! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den är bra. Jag mätte tio enkronor, och svaret blev 70 gram. Spot on! :yeahbaby:

Och två enkronor vägde 14 gram... Apropå måttet ovan angående mina två deciliter vatten visavi mängden espressokaffe. Jag kan nog tryggt väga upp rätt mängd... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...