Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om kaffe ...och andra drycker


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har aldrig förvarat kaffe i frysen. Den är ny för mig. Tättförsluten i skafferiet duger vid långförvaring. Eller i kylskåpet som vissa rekommenderar. Eftersom kaffet ligger framme i affären i rumstemperatur och även fraktas på samma sätt så vet jag inte om ens kylen behövs. Har de legat så i veckor så vad skulle en vecka eller två till göra för skillnad?

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Säger som Axelman ovan. Har visserligen aldrig köpt mer än ett eller två paket kaffe på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig förvarat kaffe i frysen. Den är ny för mig. Tättförsluten i skafferiet duger vid långförvaring. Eller i kylskåpet som vissa rekommenderar. Eftersom kaffet ligger framme i affären i rumstemperatur och även fraktas på samma sätt så vet jag inte om ens kylen behövs. Har de legat så i veckor så vad skulle en vecka eller två till göra för skillnad?

 

 

Säger som Axelman ovan. Har visserligen aldrig köpt mer än ett eller två paket kaffe på en gång.

 

Gällande (malet) kaffe i frysen så gäller det öppnade paket. Oöppnade, vakuumförpackade paket kan lagras i skafferiet i flera år utan att påverkas. Har man brutit förpackningen men vet att det kanske tar månader eller ett helt år eller mer innan paketet är slut så är paketet i en försluten plastpåse i frysen helt utmärkt för långtidslagring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om nyttigheter så har jag för längesedan kommit underfund med kaffets laxerande effekt som i något gott. Jag med min IBS mår bättre av att "rensa systemet" lite då och då. Kaffet gör sitt jobb alldeles utmärkt, förutom att smaka gott förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om nyttigheter så har jag för längesedan kommit underfund med kaffets laxerande effekt som i något gott. Jag med min IBS mår bättre av att "rensa systemet" lite då och då. Kaffet gör sitt jobb alldeles utmärkt, förutom att smaka gott förstås.

Ja, det kan jag skriva under på. En stund efter min trippelcappuccino så är det dags att med militäriskt språkbruk "tömma tarm". :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iKnattarna

Det finns ett fullständigt empiriskt sätt att övertyga sig om att nyrostat kaffe gör sig bäst i frysen. Tänk så här:

 

Nyrostat kaffe doftar härligt! (Särskilt dessutom om det är nymalet, och köket fylls av en underbar arom!)

 

men...

 

just de ämnena som snabbt förflyktigas och fyller luften med dessa ljuvliga puffar går ju därmed förlorade. De ska ju ner i koppen, inte ut i luften.

 

Alix, om du öppnar din burk med tättslutande lock så uppstiger just en sådan eterisk välluktschock, men om du tar ut en tillsluten påse ur frysen så kommer först ingenting!

 

Ner med de hela bönorna i kvarnen, och du kommer att märka att det doftar mindre. Betyder det att de frysta bönorna har förlorat dessa ljuvligheter?

Nej! - de är kvar!

I bönorna!

och därmed - förlöses de först i det kommande nybryggda kaffet!

 

Ergo!

 

Frysen.

 

Frysen!

 

(frysen!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

När man diskuterar sådant här finns det en fråga man bör ställa sig.

 

-Hade jag klarat ett blindtest?

 

Så, vem tror att de vid blindtest klarar att plocka ut vilket kaffe som är ryggt på bönor som varit i frysen respektive i skafferiet någon/några veckor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man diskuterar sådant här finns det en fråga man bör ställa sig.

 

-Hade jag klarat ett blindtest?

 

Så, vem tror att de vid blindtest klarar att plocka ut vilket kaffe som är ryggt på bönor som varit i frysen respektive i skafferiet någon/några veckor?

Föredrar att titta när jag dricker skållhett kaffe.............. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att jag klarar några blindtest, och det blir för meckigt med frys och glasburk med gummitätning, så jag köpte en praktisk lufttät plastburk i stället. Case closed. Tack för alla synpunkter!

 

post-28798-0-15456000-1436269082_thumb.jpg

 

PS. Kaffet har jag inte testat än. Först ska jag göra slut på det redan öppnade paketet. Kvarnen har jag dock löst ut från Posten idag. Den verkar smidig och praktisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det är nu har jag färdigmalt kaffe i kylskåpet. Det är inte så gott när det börjar ta slut efter ett par veckor. Det kan bara bli mycket bättre! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast du hade inte behövt köpt nånting om du placerat paketet i frysen...

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, jag kunde inte hålla mig utan var tvungen att testa kvarnen... Första malningen blev för fin, så där smet vattnet förbi. Kvar blev en liten "boll" av knappt fuktigt kaffesnus. Fjärde malningen blev precis lagom. Där hade jag testat att mala en mindre mängd åt gången för varje "snäpp" på inställningsskruven. Jag kände med fingrarna och "mätte" med ögat för att se om det fick samma malningsgrad som mitt färdigköpta kaffe. En aning grövre bara. Det färdigköpta är nog lite för finmalt för min espressobryggare (eller så klarar min espressobryggare inte mottrycket som den ska). I alla fall, det kaffet blev starkt. För starkt, i meningen pang på rödbetan utan subtiliteter och nyanser. Jag ska nog testa en liten mindre mängd kaffe nästa bryggning. Smaken var sisådär. Eko hit eller dit, det var ju ändå Jävelalia... Det lutar kanske åt att jag köper mitt normala espressokaffe som hela bönor i stället. Vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, jag kunde inte hålla mig utan var tvungen att testa kvarnen... Första malningen blev för fin, så där smet vattnet förbi. Kvar blev en liten "boll" av knappt fuktigt kaffesnus. Fjärde malningen blev precis lagom. Där hade jag testat att mala en mindre mängd åt gången för varje "snäpp" på inställningsskruven. Jag kände med fingrarna och "mätte" med ögat för att se om det fick samma malningsgrad som mitt färdigköpta kaffe. En aning grövre bara. Det färdigköpta är nog lite för finmalt för min espressobryggare (eller så klarar min espressobryggare inte mottrycket som den ska). I alla fall, det kaffet blev starkt. För starkt, i meningen pang på rödbetan utan subtiliteter och nyanser. Jag ska nog testa en liten mindre mängd kaffe nästa bryggning. Smaken var sisådär. Eko hit eller dit, det var ju ändå Jävelalia... Det lutar kanske åt att jag köper mitt normala espressokaffe som hela bönor i stället. Vi får se.

Du får alltid räkna med att fiddla med nivåerna. Men det blir belöning på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får alltid räkna med att fiddla med nivåerna. Men det blir belöning på det.

Om jag nu orkar stå där och mala... Rena morgonjympan... :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu orkar stå där och mala... Rena morgonjympan... :stjarnsmall:

Däfför köfte ja en eleptrisk kvarn.... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan själv konstatera att det behövs mindre mängd malda bönor när man maler själv än motsvarande mängd bryggmalet för att kaffet ska bli starkt/bra.

 

Har själv en enkel/billig med knivar, den är långt ifrån en exakt vetenskap men man har lärt dig ungefär hur länge man behöver köra samt skaka den för att det ska bli lagom. Sen är det säkerligen inte lika noga till en kaffebryggare som till en espressobryggare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det finns lite olika angivelser men ca: 70 gram per liter vatten är korrekt dosering - man får experimentera med något gram fram eller tillbaks för att träffa rätt för egen smak. Blir kaffet för svagt är inte lösningen att dosera fler gram per liter utan att köpa ett starkare kaffe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Om jag nu orkar stå där och mala... Rena morgonjympan... :stjarnsmall:

Du får växla arm ibland, annars kan det bli konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det vägas också! :o Jag tror jag går över till te... :(

OM man har en elektrisk kvarn går den på tid. Klockrent varje gång bara man ställt in sin favvonnivå. Glöm vägning....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...