Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om kaffe ...och andra drycker


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Har du oxå nån lösning på hur jag ska bli av med all kokplattereklam jag ser nu överallt där jag surfar??? :irriteradtjej:

 

 

 

:P skojar bara lite, fast här å var är det faktiskt så, datorguden tror nu mitt enda intresse är kokplattor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har du oxå nån lösning på hur jag ska bli av med all kokplattereklam jag ser nu överallt där jag surfar??? :irriteradtjej:

 

 

 

:P skojar bara lite, fast här å var är det faktiskt så, datorguden tror nu mitt enda intresse är kokplattor...

Sök lite på "babes" så blir det trevligare... Om nu inte "regeringen" misstycker, vill säga... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag har sökt massa saker efter detta men kokplattereklamen fortsätter jaga mig. Kommer aldrig nånsin bli av med den. :superirriterad:

Men det kanske beror på att det inte finns några narkolepsiprodukter att göra reklam för...

 

Å andra sidan jag kunde va jagad av värre saker... :P Monthy Phyton goes kitchen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu övat in vad som krävs för att göra gott kaffe ute. Trangiabrännaren laddas med en kapsyl sprit, brinner ut någon minut efter att kaffet är klart. Sedan lägger jag på det lilla locket som kan justera lågan. Jag var tvungen att ta loss det vridbara locket eftersom det inte får plats, men själva ringen dämpar lågan lagom. Sedan upp med kaffekannan och 15 minuter senare är kaffet klart. Tyvärr går det inte att manuellt justera lågan, så jag lyfter av kannan lite ibland. Kanske skulle använda lite mindre sprit så lågan falnar tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade på en sak, om man slänger kaffesumpen i komposten så får den åka lastbil, om man häller ut den i avloppet så åker den kloak. Till slut hamnar den mer eller mindre på samma plats, men vad är bäst för miljön? Enligt ankungarna var det ju ingen fara för stopp i ledningarna, men det borde ju vara lite värre än bara vatten. Så vad är värst, lite lastbil eller lite ökad rensningsfrekvens i ledningarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast lastbilen lär ju åka ändå med alla andra hushållssopor...

Jo, men med lättare last om mitt kaffe åker kloak istället. Man kan ju fundera på hur många kilo kaffesump som slängs varje dag i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Jag har köpt en kaffekvarn och därmed köpte jag nu ett paket hela kaffebönor. Hur rekommenderar ni att de förvaras? Det står bara "torrt och svalt". I kylskåpet då, som jag har gjort med det färdigmalda kaffet, i tättslutande burk, på översta och därmed "varmaste" hyllan? Hur förvarar ni era hela bönor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en kaffekvarn och därmed köpte jag nu ett paket hela kaffebönor. Hur rekommenderar ni att de förvaras? Det står bara "torrt och svalt". I kylskåpet då, som jag har gjort med det färdigmalda kaffet, i tättslutande burk, på översta och därmed "varmaste" hyllan? Hur förvarar ni era hela bönor?

Är inte frysen ett alternativ? Tänker att det blir för fuktigt i kylen?

Hade jag haft ett pkt hela bönor så hade detta förmodligen inte varit något problem, de hade förmodligen blivit uppmalda och uppdruckna innan jag hunnit blinka ;) Så mkt kaffe som jag dricker.

Så eg handlar det väl också om hur länge bönorna ska förvaras innan de mals?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är inte frysen ett alternativ? Tänker att det blir för fuktigt i kylen?

Hade jag haft ett pkt hela bönor så hade detta förmodligen inte varit något problem, de hade förmodligen blivit uppmalda och uppdruckna innan jag hunnit blinka ;) Så mkt kaffe som jag dricker.

Så eg handlar det väl också om hur länge bönorna ska förvaras innan de mals?

Frysen är väl kall snarare än sval, om än torrare. Det finns väl en del vatten kvar i bönorna, och kvaliteten kanske påverkas av att det fryser? Vad gäller fukten i kylskåpet var det just därför jag skrev "tättslutande burk", så att fukt inte kommer åt. Jag dricker inte mycket kaffe. Ett paket bönor (500 gram) räcker nog i tre fyra veckor åtminstone.

 

Här står hur de ska förvaras:

 

"Det finns tre grundregler: undvik luftgenomströmning, temperaturförändringar och exponering till ljus. Om dina kaffebönor kommer i en återförseglingsbar påse kan du lämna dem i den. Om inte är en glasburk med lock och isolerande gummiring ett bra alternativ."

 

Om kylskåp:

 

"Ett annat vanligt misstag är att förvara kaffebönorna (eller pulvret) i kylskåpet. Kyla utgör i sig ingen fara för bönorna, men det gör fukten – kaffebönor (och pulver) ska förvaras torrt."

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Så glasburk med lock och gummiring i skafferiet får det nog bli. :)

Jag har en gammal porslinsburk med texten KAFFE som jag använder bara för att jag kan. För att få det tätt så förvaras bönorna i en försluten plastpåse inne i burken. Burken förvaras i skafferiet.

Jag doserar bönor efter vikt, inte volym. 6-7 gram per deciliter vatten.

 

Vad gäller luftkontakt så är det en relativt liten del, den yttersta, av den hela bönan som drabbas.

 

Kvarnen förvarar jag i anslutning till bönorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, det där med dosering får jag experimentera med. Jag behöver en viss mängd till espressomaskinen. Kanske kan hitta ett volymmått som passar. Idag har jag en mugg som ger rätt mängd vatten. Det står Hallands Nyheter på den.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Hade varit intressant om det stått Hallands Fläder på den istället.

 

Hallandish coffee.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela kaffebönor förvarar jag bara i påsen de kommer i med påsklämma för att tätsluta och ställer i skafferiet. Ingen större fara eftersom de inte är malda.

 

Ett vanligt paket med kaffe förvarar jag oöppnat i skafferiet, öppnat i förpackningen i en kaffeburk med tätslutande lock från Zoegas i skafferiet. Ska jag långtidsförvara öppnade paket med kaffe så blir det med påsklämma på förpackningen i frysen. Vilket är det bästa alternativet för malet kaffe när man dricker sällan, t ex bara har hemma för att bjuda på när det kommer gäster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela kaffebönor förvarar jag bara i påsen de kommer i med påsklämma för att tätsluta och ställer i skafferiet. Ingen större fara eftersom de inte är malda.

 

Ett vanligt paket med kaffe förvarar jag oöppnat i skafferiet, öppnat i förpackningen i en kaffeburk med tätslutande lock från Zoegas i skafferiet. Ska jag långtidsförvara öppnade paket med kaffe så blir det med påsklämma på förpackningen i frysen. Vilket är det bästa alternativet för malet kaffe när man dricker sällan, t ex bara har hemma för att bjuda på när det kommer gäster.

:ThumbsUp:

 

Själv tänkte jag använda den här tills jag har skaffat en glasburk med lock och gummiisolering:

 

post-28798-0-17320900-1436180585_thumb.jpg

 

Dansk designklassiker i plast från 70-talet. ^_^

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har hela bönor i en plåtburk som det står kaffe på. Ingen särskild tätning. Å ena sidan är det ingen fara med hela bönor, å andra sidan hinner de inte bli dåliga.......... :whistling:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iKnattarna

Bönorna har rostats i stark värme. (långt över 100ª)

 

Fukten i bönorna är rätt liten. Precis som med hela kryddor, gör de sig bäst i frysen.

Det är nästan bara vatten som har den unika egenskapen att expandera i fryst visavi flytande tillstånd.

 

Eteriska oljor gör det inte i samma grad.

 

Frysen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bönorna har rostats i stark värme. (långt över 100ª)

 

Fukten i bönorna är rätt liten. Precis som med hela kryddor, gör de sig bäst i frysen.

Det är nästan bara vatten som har den unika egenskapen att expandera i fryst visavi flytande tillstånd.

 

Eteriska oljor gör det inte i samma grad.

 

Frysen.

ja, just det. Frysen är bästa förvaringsstället. Vilket jag också rekommenderar.

 

Om man nu utav någon outgrundlig anledning behöver förvara bönorna en längre tid, förstås.

 

 

Fast å andra sidan så är väl bönor att likna vid det andra torrfodret man har i köksskåpen? Typ mjöl, gryn och andra sorters bönor? Så egentligen så tror jag det kan räcka bra med en tättslutande burk i vanliga skåpet :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frysen blir kanske aktuell om jag köper fler paket på rea. Annars känns det onödigt att öppna frysen varje morgon. Den drar till sig fukt och måste frostas av ändå. Hur som helst lär kaffet vara fräschare än vad jag är van vid idag. Till vardags får det bli glasburk med tätning i skafferiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...