Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om kaffe ...och andra drycker


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Kuriosa om kaffe

 

2004 drack svenskarna 3,2

koppar kaffe per person och

dag ( totalt 158 liter, räknat på

samtliga invånare)

 

Ungefär 40 % av kaffet

konsumeras utanför hemmet och

därav det mesta på jobbet.

 

Vuxenvälling är den skämtsamma

benämningen på den nya svenska folkdrycken, caffelatte :D

 

Källa, svensk kaffeinformation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi fick gratis kaffe på jobbet, men jag har inte märkt att man ökat sin konsumtion

De flesta drack som de brukar, en del har en kopp jämt andra dricker inget alls.

Nu är det automatkaffe på avdelningarna, och det är kanske ingen höjdare.

 

Vi på driften brygger dock på vanligt sätt, och vi ökade inte förbrukningen efter gratisinförandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har kaffe automat på jobbet och kaffet där ur är inte så gott men det går att dricka.

Anledningen till det är att de vägrar köpa annat än cateringkaffe från gevalia. (antagligen är det den billigasta)

 

Kom på att jag inte dricker koppar, jag dricker ur mugg..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För alla kreativa männsikor där ute:

 

"Coffee: creative lighter fluid". - Floyd Maxwell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket snack omkaffe här! :whistling:

 

Ska nog ta mig en kopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ser mina buteljer blir jag riktigt sugen :P

Får nöja mig med kaffe snart :)

Ska ut och jobba lite i kylan om en stund, så något värmande måste man starta med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är bäst till kaffet nu då?

 

post-113-1143295075.jpg

308517[/snapback]

 

 

Den till höger skulle jag välja! :)

Fast hellre en grön sådan! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men den cognacen är suberb :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose
Vad är bäst till kaffet nu då?

 

post-113-1143295075.jpg

308517[/snapback]

 

 

min goda vän Monika säger: GÖK :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Jag tog mig friheten att anta att han gjorde det samt att han vid det här laget är totalt kaffeberoende, samt att han finns bland osss på detta forum och sammanfaller med en person som nämner kaffe i allla trådar.

 

Vem menar du då? :rolleyes::kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa gång du får migrän så ta en kopp kaffe.

Imigran är annars toppen mot migrän.

Spruta eller tablett, migränanfallet är över på ett par minuter.

 

Imigran används ju bara runt jul :jultomte: Resten av året får man allt hålla sig till Imiträd :behave:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen
Vad är bäst till kaffet nu då?

 

post-113-1143295075.jpg

Grönstedts Monopol. :yeahbaby: Kom 3a i en Fransk cognacs tävling för några år sedan, Grönstedts XO vann. :galetglad: Fransmännen ville ogiltig förklara tävlingen, men det fick de inte. :toodeloo: Har förträngt vilken som kom 2a, men det var någon Fransk cognac.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart som kôrvspa att kaffe är nyttigt :kaffe:

 

Och på frågan vad som passar bäst till? En nyinpillad snus och en stor, fransk calvados :D

 

Mmmmmm.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När kaffet kommer in i magen känner kroppen att det är ett gift, kroppen som hela tiden strävar efter överlevnad, skickar signaler till binjurarna och levern. Binjurarna pumpar ut adrenalin och levern frigör glukos som går ut i blodbanan och når cellerna där energi skapas. Ämnesomsättningen höjs kraftigt så att vi snabbt kan få ut koffeinet ur kroppen och som bieffekt känner du dig piggare.

Vad blev nu priset för den energikicken? Hade den några vitaminer, mineraler eller enzymer? Nej, de ämnena kommer istället från våra krympande reserver.

 

:excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När kaffet kommer in i magen känner kroppen att det är ett gift, kroppen som hela tiden strävar efter överlevnad, skickar signaler till binjurarna och levern. Binjurarna pumpar ut adrenalin och levern frigör glukos som går ut i blodbanan och når cellerna där energi skapas. Ämnesomsättningen höjs kraftigt så att vi snabbt kan få ut koffeinet ur kroppen och som bieffekt känner du dig piggare.

Vad blev nu priset för den energikicken? Hade den några vitaminer, mineraler eller enzymer? Nej, de ämnena kommer istället från våra krympande reserver.

:gaspar::kaffe::travolta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:gaspar::kaffe::travolta:

 

hahaha :lol: Jag håller med :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koffein är ett gift, en alkaloid likt Nikotin, Morfin, Atropin etc, sånt ska man väl ändå försöka undvika :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koffein är ett gift, en alkaloid likt Nikotin, Morfin, Atropin etc, sånt ska man väl ändå försöka undvika :D

 

Nja, varför då? Dör man lyckligare om man undviker sånt? :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, varför då? Dör man lyckligare om man undviker sånt? :kaffe:

Ja en sund själ i en sund kropp, dessutom lever man förhoppningsvis längre dessutom :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumheter, allt är giftigt i för höga doser, man kan dö av salt också, ändå behöver vi det.

.

 

Så snacket om att koffein är farligt är bara larv. Några koppar om dagen är absolut inget skadligt

Häller du i dig 25 koppar starkt kaffe inom en timma kan du möjligen åka på en hjärtinfarkt av skenande hjärta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en sund själ i en sund kropp, dessutom lever man förhoppningsvis längre dessutom :)

 

Vi delar helt klart inte samma åsikt ;) Att leva länge har väl ingen betydelse om man missar livets goda... som jag ser det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumheter, allt är giftigt i för höga doser, man kan dö av salt också, ändå behöver vi det.

.

 

Så snacket om att koffein är farligt är bara larv. Några koppar om dagen är absolut inget skadligt

Häller du i dig 25 koppar starkt kaffe inom en timma kan du möjligen åka på en hjärtinfarkt av skenande hjärta.

Koffein hämmar upptagning av vitaminer och mineraler från maten. Koffein i små mängder är inte farligt, men det är inte sunt. Koffein är ett gift, det är inte salt. Koffeinet är inget som kroppen behöver. Ört-te däremot är bättre, fullt av vitaminer och antioxidanter, gärna med en klick honung i så blir det ännu nyttigare.

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi delar helt klart inte samma åsikt ;) Att leva länge har väl ingen betydelse om man missar livets goda... som jag ser det ;)

Precis men alla har vi olika definitioner om vad som är livets goda också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...