Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om kaffe ...och andra drycker


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Sedan lång tid vägrar jag låta någon hälla mjölk i mitt kaffe för även om jag uttrycker mig extremt tydligt och visar en millimeter med fingrarna så plufsar folk i en deciliter i alla fall. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bara det jag reagerade på när jag insåg att det var mjölk inblandat i ekvationen. Fast jag skulle nog reagera än värre än dig om någon gav mig en kaffe med mjölk när man var sjuk och mådde illa. Då skulle jag nog vomera.... “omnidirectional”.

 

Kall fil... det är nog det i mjölkväg jag skulle kunna få i mig och jag var liggandes. ...

Jag äter inget när jag är sjuk. Dricker bara vatten, te, juice, varm och/eller kall saft. Som tur är så slipper jag numera sådana sjukdomar av någon anledning. Och tur är väl det.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag/vi har fastnat för Arvid Nordkvists GranDia. Lagom rostat och ger en vädligt fyllig smak utan att bli beskt eller fränt. I alla fall med vårt vatten.

Kalkrikt vatten? Mjukt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalkrikt vatten? Mjukt?

Ett drag åt hårdare rullstensåsvatten. Inte mjukt men ganska balanserat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag äter inget när jag är sjuk. Dricker bara vatten, te, juice, varm och/eller kall saft. Som tur är så slipper jag numera sådana sjukdomar av någon anledning. Och tur är väl det.

Ja, peppar–peppar :crossfingers: så är man nästan aldrig sjuk. Var länges sen man var liggandes. Men de få gånger jag är det så brukar jag se till att äta så mkt som möjlig, även omm det är lite si och så med aptiten. Men man blir fortare frisk igen. Mer mat -> mer energi till kroppen att även “laga sig” själv.

 

Som tur är brukar jag aldrig bli sjuk så det kommer upp igen, det kan däremot bli sämre bakåt s a s. Men ≈ 1v/år brukar det väl bli som man hamnar till sängs, med lite feber och ont i kroppen och ögonen (när man kikat åt sidorna). Annars tycker jag att jag håller mig på benen. :crossfingers:

 

Förutom att man kanske får huvudvärk ngn ggång och vilar sig en stund, men det räknar jag inte in som sjuk/liggandes.

 

- - -

 

Just fyllt min mugg med nybryggt... “Svea” (Arvid Nordquist)

 

:kaffe:Aah...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men oj oj, är det verkligen så viktig på något gram hit eller dit?

 

 

När jag brygger kaffe så vet jag att det eg räcker med 5 jämna mått med kaffe till en full kanna med Moccamastern. Men, så tar jag en till, för säkerhets skull. Så tar jag locket till kaffeburken i tanke att skruva på det. Och just precis när jag ska till att göra det, så tar jag en liten skvätt pulver till. Starkt och gott!

 

Men nu var det ju förstås hela bönor det gällde, men jag skulle förmodligen göra likadant med bönorna. ;)

Du verkar lika noga med ditt recept som övriga. Jag har testat och sedan mätt lite olika köksredskap, så istället för att stå med decilitermått mäter jag upp vatten med ett glas som fylls till en viss markering. Då jag inte hittat något passande mått för bönorna så får det bli vågen, som redovisar gram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ett drag åt hårdare rullstensåsvatten. Inte mjukt men ganska balanserat.

Ok. Jag kör samma kaffebönor som dig och har ungefär samma upplevelse av dem. Dock med hyfsat mjukt vatten. Svårt att säga något exakt om kalkhalten men jag upplever att den är hyfsat hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag kör samma kaffebönor som dig och har ungefär samma upplevelse av dem. Dock med hyfsat mjukt vatten. Svårt att säga något exakt om kalkhalten men jag upplever att den är hyfsat hög.

Här i Falun hade vi förr en ytvattentäkt med mjukt och fint vatten som utsågs till sveriges bästa 2010. Men den vattentäkten var väldigt sårbar så Falun och Borlänge har byggt en gemensam färskvattenanläggning vid en rullstensås bredvid Borlänge. Så från och med i år faktiskt får vi vatten i rörledning från grannbyn. Hoppas de inte spottar snus i vattnet som ska till Falun............... :hihihi:

...

Det nya vattnet är också prisbelönt vid ett tidigare tillfälle och tämligen fritt från kalk. Det är lite hårdare än tidigare vatten som var ganska mjukt, så vi har vatten i kran av yppersta världsklass. Bättre än något flaskvatten överhuvudtaget.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med mjukt Vänervatten funkar Gevalia bäst men ute på kusten med vatten från mer eller mindre dyiga vattentäkter funkar Coops kaffe bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, den gamla espressomaskinen funkar inget vidare, och det är för dyrt med en ny. Tills vidare maler jag grövre kaffe till pressbryggaren (som nedan). Sedan ska jag leta upp mina gamla mokabryggare (som ännu längre ned) och skaffa en vanlig kokplatta, eller underlägg för induktionshällen.

 

943cd4e367dbad853bce0a4e8529a272.jpg

4001068-origpic-3e14d4.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en sådan här moka-bryggare i stål med planslipad botten som går jättebra att använda också på induktionshällar.

 

31KK83EVADL.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en sådan här moka-bryggare i stål med planslipad botten som går jättebra att använda också på induktionshällar.

 

31KK83EVADL.jpg

Ja, det är ju en idé, så klart! Har du en länk till produkten? Den här passar mig nog bäst. Edit: Japp, det blev en sådan.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju en idé, så klart! Har du en länk till produkten? Den här passar mig nog bäst. Edit: Japp, det blev en sådan.

 

De i rostfritt verkar vara mkt dyrare. Ser ut att ligga på ≈ 3x pengarna. Ungf 600,- mot 150-200,-

http://www.kitchenstore.se/kaffe-the/mokabryggare/
http://www.kaffegrossisten.se/mokabryggare/bialetti/bialetti-venus-6-koppar-induktion

Den jag länkade till ovan kostade 348 kronor inklusive snabbfrakt. Fyra koppar = 180 ml, räcker för mig. :)

 

Edit: Den fanns även för 298 exklusive frakt för sex koppar.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, lite dyrare är de allt, å andra sidan blir de inte alls så solkiga och matta som aluminiumbryggare blir, ofta efter mycket kort tids användande. Min ser ut som ny efter mer än tio års daglig användning.

 

Det är viktigt att stålbotten är plan. Jag har någon gång råkat ut för stålbryggare med "vågig" (liksom ringar) i bottenplattan. Inte bra, tar lång tid på både el och induktion (särskilt på induktion), på gaslåga går de nog fortare.

 

Anledningen till bytet var emellertid en annan än induktionshällar (jag har en på min arbetsplats, men hemma är det vanlig elspis som gäller). Min fru läste artiklar för en 20 år sedan att man fick Alzheimer av aluminiumkärl, så då åkte alla ut, inklusive moka-bryggaren. Nu är visst blåst faran över för de larmrapporterna, men bryggarna blev kvar.

Redigerad av iKnattarna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå hur kaffet ska förvaras kunde jag inte undgå att se detta på min påse med hela bönor från Lavazza (världens sjunde och Italiens största kafferosteri). De påstår den ska förvaras i kylskåpet... :unsure:

 

post-28798-0-79108700-1437335750_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi förvarar vårt vanliga malda bryggkaffe i kylen, jag tycker det håller smaken längre än då vi hade det framme i burk. Bäst var förstås när vi hade det i frysen men paketet tenderar att hamna i kylen ist av nån anledning. Alzheimer kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick hem min nya mokabryggare* idag. Den skulle tvättas av med vatten först och sedan skulle man brygga en omgång kaffe som skulle hällas bort. Men jag vill ha riktigt kaffe igen, så jag malde av de gamla ekologiska bönorna (för att kasta bort) och en omgång av mina älskade Lavazzabönor. Det blev ett djäkla malande... (Jag malde en omgång till morgonkaffet också). Nu ska jag väl äta lite lunch först, men senare idag får det, undantagsvis, bli en dubbel cappuccino. ^_^

 

*PS. Den hade inte planslipad botten helt och hållet, utan en "urgröpning" i mitten med diverse stämplar. Men hej vad det gick på induktionshällen ändå! Bara någon minut... Och då hade jag inte ens på högsta effekten. Det var bra (vem vill vänta på kaffe?).

 

post-28798-0-59612600-1437477600_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni vet sådana kaffeautomater som finns på alla mackar och kiosker uti vårt avlånga land, de har ju bönor som mals precis innan brygd, men varför blir det kaffet aldrig speciellt gott, det borde ju bli jättegott så mycket som ni förordar att mala bönor här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ni vet sådana kaffeautomater som finns på alla mackar och kiosker uti vårt avlånga land, de har ju bönor som mals precis innan brygd, men varför blir det kaffet aldrig speciellt gott, det borde ju bli jättegott så mycket som ni förordar att mala bönor här?

För att det inte är kaffeautomater som maler bönor precis innan brygd utan kaffeautomater som ser ut som att de maler bönor precis innan brygd. ;)

 

Ibland undrar man om de späder ut med fulkaffe. Men det kan ju också ha något att göra med att en sådan automat behöver typ 15 sekunder på sig för att göra en kopp kaffe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du det, ibland tycker jag mig se hur det rasslar till i den där burken, låter gör det alla fall. Men det kanske beror på hastigheten vattnet åker igenom kaffet. Men jag har en kapselmaskin och där åker vattnet när väl maskinen är igång igenom ungefär lika snabbt (ja något lite långsammare kanske) och det kaffet blir alltid lika gott varje gång, beroende på vilken kapselsmak man stoppat in. Vattnet är ju kommunalt på mackar som hemma hos mig och rengör gör de ganska ofta man ser ofta meddelanden om rengöring så man undrar lite vad det är som gör att det inte blir godare än vad det blir. Dock så är det oftast okej, värt pengarna om man är sugen, men inte mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Kan också vara för att de inte förvarar kaffet i frysen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå hur kaffet ska förvaras kunde jag inte undgå att se detta på min påse med hela bönor från Lavazza (världens sjunde och Italiens största kafferosteri). De påstår den ska förvaras i kylskåpet... :unsure:

 

attachicon.giflavazza.jpg

Du glömmer två tredjedelar av förvaringsråden. ;)

Kaffet ska förvaras i kylen i en lufttät och ljustät behållare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni vet sådana kaffeautomater som finns på alla mackar och kiosker uti vårt avlånga land, de har ju bönor som mals precis innan brygd, men varför blir det kaffet aldrig speciellt gott, det borde ju bli jättegott så mycket som ni förordar att mala bönor här?

Det är ju ett litet egendomligt resonemang. Bara för att något ser ut att vara, innebär inte att det är lika. En Mac ser "lika" ut som en PC. Det har ett OS, hårddisk, processor osv. En Dacia är precis lika en Porsche. Båda har motor, växellåda, ratt, säten osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...