Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om kaffe ...och andra drycker


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Jag antar att kaffekvarnen inte kan vara vilken skit som helst heller utan en handbyggd italiensk i 30 000-kronorsklassen? ;)

Det går rätt bra med en med roterande knivar ("mixer"-modellen – billig!)

men livsnjutaren föredrar en där bönorna mals mellan "stenar" dvs.

(i de flesta falla) räfflade metallskivor.

 

Skillnaden är att i mixern har man i alla bönor och får en blandning

av stora och små korn, fler små ju längre man håller på, men

spridningen i kornstorlek är rätt stor.

I en "stenmalare" ställer man in kornstorlek (avståndet mellan

malningsskivorna) och får mer kaffe i (ungefär) samma korn-

storlek ju längre man håller på.

 

Men, det viktigaste är - återigen - att man mal kaffet själv. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju en indisk i 40 kronors klassen, och när jag jämfört i affärer så verkar det generellt sett vara samma skit som det mesta, bra skit alltså. Gjord av aluminium och extrapackning ingick. Kaffet blir gott, enda problemet är att det inte är så lätt att få ut kaffesumpen på ett snyggt sätt, vilket gör att en hel del ofta hamnar i avloppet istället för komposten, men jag vet inte om det spelar någon roll, ända faran vore väl om det blev stopp i ledningarna.

Enl. rörmokarbekandskapskretsen är det ingen fara för ledningarna med kaffesump,

det är snarare nyttigt, men ingen rörmokare vågar säga det, för då fortsätter folk

att hälla ut teblad i vasken - vilket är ett h-e! :)

 

Jag testade ankungarnas förslag om att köra långsamt, vilket är svårt med gasspis, jag fick ställa den på kanten av lågan. Jävlar vad starkt det blev! Men då behöver man ju mindre kaffe.

Du är nu medlem i klubben! :yeahbaby:

 

Angående hälsorisker med aluminium så har jag hört från andra bryggkretsar, nämligen öl, att det inte ska vara farligt. Dessutom börjar det bli tungt med rostfria grytor i 50 liters klassen, även när de är tomma.

 

Så stora mokabryggare används sällan!

Dessutom sitter jag just nu med en i aluminium

(här i gästlägenheten i Paris) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en mokabryggare som vi använt en gång, blir inte så märkvärdigt bättre tycker vi. Naturligtvis bryggde vi med sånt kaffe som fordras.

Den största hiten vi upplevt är väl när vi tipsades här om att förvara kaffepulvret i frysen då är det alltid färskt. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en mokabryggare som vi använt en gång, blir inte så märkvärdigt bättre tycker vi. Naturligtvis bryggde vi med sånt kaffe som fordras.

Den största hiten vi upplevt är väl när vi tipsades här om att förvara kaffepulvret i frysen då är det alltid färskt. :ThumbsUp:

Det var iMatte som tipsade om det, tror jag. Funkar mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde min mokabryggare i morse och tänkte nujävlarskadetblibrabarajagbryggerlångsamt... men det smakade ju för jävligt ändå. Antagligen kan det vara det utgångna kaffet som jag råkade ha kvar i kylen sedan lite för länge som spelade in i att det inte blev helt bra. Ja, ja.. på't igen en annan dag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Viktigast tycker jag ändå är att man - efter den inledande, rejäla upphettningen

- sänker temperaturen så att själva bryggningen går långsamt.

När det fräser och låter och hela köket sprutar av kaffe brukar man få en rätt

trist smak. ...

Lyckas man göra det riktigt långsamt och fint, får man till det där gula

skummet som brukar utmärka en fin espresso även med en enkel

bryggare. Det är den avslutande "sprutten" som brukar förstöra det

annars. ...

... Jag testade ankungarnas förslag om att köra långsamt, vilket är svårt med gasspis, jag fick ställa den på kanten av lågan. Jävlar vad starkt det blev! Men då behöver man ju mindre kaffe. ...

Jag testade också iKnattarnas förslag och visst blev det starkt! Tack för tipset! Skum blev det också men det sjönk ihop och försvann rätt snabbt. Men smaken var det inget fel på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker nu bli lite on topic. Vad är det för material i bryggaren? En liten induktionsplatta för några hundra vore ju perfekt om det nu är järnbotten på bryggaren. Induktionsplattan värmer ju bara där den har "kontakt" så då skulle diametern inte ha någon betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker nu bli lite on topic. Vad är det för material i bryggaren? En liten induktionsplatta för några hundra vore ju perfekt om det nu är järnbotten på bryggaren. Induktionsplattan värmer ju bara där den har "kontakt" så då skulle diametern inte ha någon betydelse.

Tänkte oxå på det men eftersom den består av aluminium tänkte jag mig en rund järnplatta lika stor som botten på bryggaren som värms upp av induktionen och som man ställer bryggaren på, det svåra är bara veta den optimala tjockleken, man kunde alternativt ha en el två metalldonkar inne i vattenbehållaren som värms upp och som sen värmer vattnet.

 

På åhlens idag såg jag en sådan bryggare men där nederdelen - kanske hela förresten - bestod av rostfritt, kanske den fungerar bättre på induktionshäll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aluminium, ja. Bryggaren som är "kosher" är det, så en liten vanlig platta är det som söks. Annars har jag en Zack Mattina i rostfritt stål, men den har inte helt platt botten, och brygger inte alls lika bra. Men snygg är den...

 

!!d5SKtgCGM~$(KGrHgoH-D4EjlLle-etBKd)isSkzQ~~_35.JPG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du borde värma över öppen eld som mattiasgbg redan varit inne på. Kanske en vedbrasa på balkongen? Eller en Bunsenbrännare om du nu vill köra safe. Och så maler du kaffet mellan ett par rejäla kvarnhjul som sköts av en importerad italiensk getbonde. Allt annat smakar illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du borde värma över öppen eld som mattiasgbg redan varit inne på. Kanske en vedbrasa på balkongen? Eller en Bunsenbrännare om du nu vill köra safe. Och så maler du kaffet mellan ett par rejäla kvarnhjul som sköts av en importerad italiensk getbonde. Allt annat smakar illa.

Precis! Det finns inga genvägar till det perfekta kaffet, och den rätta vägen är så lång och så smal... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Det finns inga genvägar till det perfekta kaffet, och den rätta vägen är så lång och så smal... :D

A lifetime to master, a minute to yearn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du borde värma över öppen eld som mattiasgbg redan varit inne på. Kanske en vedbrasa på balkongen? Eller en Bunsenbrännare om du nu vill köra safe. Och så maler du kaffet mellan ett par rejäla kvarnhjul som sköts av en importerad italiensk getbonde. Allt annat smakar illa.

Kaske bygga en sån "rocket stove" till balkongen/utplatsen (el vad man har) vore nåt? :)

http://www.rowetel.com/blog/?p=98

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aluminium, ja. Bryggaren som är "kosher" är det, så en liten vanlig platta är det som söks. Annars har jag en Zack Mattina i rostfritt stål, men den har inte helt platt botten, och brygger inte alls lika bra. Men snygg är den...

 

!!d5SKtgCGM~$(KGrHgoH-D4EjlLle-etBKd)isSkzQ~~_35.JPG

Men varför skulle den inte det? Om det är samma princip, har du verkligen gjort ett blindtest så du inte påverkas av vad du tror? Eller så kanske den inte fått lika mycket kaffebeläggning inuti men det grejar du ju med några bryggningar. Och om den funkar på induktionsplatta så spelar nog inte oplan botten nån roll.

 

(Förr kallades vår inhemska version jag glömt vad den heter för alzheimerbryggare p g a aluminiumet, vet ej om det avger så mycket så det kan påverka.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför skulle den inte det? Om det är samma princip, har du verkligen gjort ett blindtest så du inte påverkas av vad du tror? Eller så kanske den inte fått lika mycket kaffebeläggning inuti men det grejar du ju med några bryggningar. Och om den funkar på induktionsplatta så spelar nog inte oplan botten nån roll.

 

(Förr kallades vår inhemska version jag glömt vad den heter för alzheimerbryggare p g a aluminiumet, vet ej om det avger så mycket så det kan påverka.)

Undrar varför du har glömt vad den heter... :lol:

 

Det sades i tråden att den skulle vara slät i botten. Ska den inte vara tjock också? Den är varken det ena eller andra. Jag har använt den massor, förr om åren, men alu:n är bättre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi använde den visst för mycket. :D

Perkulator hette den förresten kom upp nu.

Tjock kanske den ska va så det finns nåt material induktionsvågorna kan tas upp av och bli varmt, jag har inte induktionsplattor på vår spis så jag är inte hemma på området men jag gissar att de kärlen måste bestå av nån sorts metall i botten som kan ta upp vågorna och som kan bli varm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi använde den visst för mycket. :D

Perkulator hette den förresten kom upp nu.

Tjock kanske den ska va så det finns nåt material induktionsvågorna kan tas upp av och bli varmt, jag har inte induktionsplattor på vår spis så jag är inte hemma på området men jag gissar att de kärlen måste bestå av nån sorts metall i botten som kan ta upp vågorna och som kan bli varm?

Samma här, både vad gäller bristande erfarenhet och vetenskapliga antaganden. Man kan inte ha aluminiumkastruller, det vet jag. Så för min del innebär det en massa kostnader angående nytt sådant inför en induktionsspis. Dessutom lägger de på mer i hyra om de byter till den. Men man kanske vinner igen det på minskade elkostnader. Och det ska ju gå snabbare. Att bränna vid således, antar jag, blir vanligare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag löste frågan som så att jag satte på plattan på full effekt i två minuter, sedan stängde jag av den och lät kaffet bryggas på eftervärmen. Det gick utmärkt, bryggningen gick lagom snabbt också! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...