Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om kaffe ...och andra drycker


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Nackdelen med den första lilla är att den bara är 300W (jmf en vanlig kaffebryggare 800-2000W) och Alibaba är väl för import? Måste köpa typ en kartong/container? ;)

Nog borde den kunna koka upp vatten? Annars vore den väl rätt värdelös. Och Alix ska ju bara ha den till just det, koka vatten.

Om alibaba är för export el import det tänkte jag inte på, ville bara visa att jag hitta en sådan! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå, den kokar vattnet. Tar väl lite längre tid om det är 300W bara. Blir lite som att koka upp vatten med plattan ställd på 2'an el 3'an. :P

 

Inte som nån bra jämförelse, men jag har en 12V kaffebryggare på ≈ 120-140W. Tar 15-20min för 4 koppar att bli klart. :sleeping: Det är så man hinner somna om igen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här var en spis med häll - energiklass A: http://www.webhallen.com/hushall/131091-gorenje_spis_ei87121aw Och de drar väl mindre/ngt mindre än än spis med klassiska "plattor"?

 

  • Platta - vänster fram (watt/diameter) 2300/200
  • Platta - höger fram (watt/diameter) 2300/200
  • Platta - vänster bak (watt/diameter) 1400/160
  • Platta - höger bak (watt/diameter) 1400/160

 

Plattan på den bilden se ut att vara en runt Ø 20-22cm (om Espressokannan är 10cm)?

 

 

Här var en vanlig plattspis: http://www.tretti.se/media/pdf/information_sheets/9940.pdf

  • Vänster Fram: 2000/220
  • Vänster Bak: 1000/145
  • Höger Fram: 1500/145
  • Höger Bak: 1500/180

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Off-topic: Vad sugen jag blev på sånt kaffe nu när jag såg din bryggare. Egentligen heter det Moka-bryggare och inte espresso, va? För espresso kräver väl annan bryggare med högre tryck bl a? Jag har en sån som du men gummipackningen håller inte tätt, trots att jag köpt ny packning. Jag kanske skulle köpa en ny bryggare. Som det är nu dricker jag råstarkt frystorkat kaffe men det är väldigt dyrt i längden (ca 250:- i månaden tror jag.) och egentligen skulle jag vilja ha nåt annat, bättre som också är starkt...

 

Alix, när du packar kaffet gör du nåt speciellt då? Eller höftar du bara? Kan du rekommendera någon kaffesort? Gärna starkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en likadan maskin på en indisk kaffelattekedja för ca 40 kr. När jag kom hem så upptäckte jag att gallret över lågorna på min gasspis var för glest, dessutom vill jag kunna ha den som mobil bryggare eftersom folk i andra länder ofta verkar helt inkompetenta vad gäller kaffe. Det slutade med att jag köpte ett minikök från Trangia http://www.trangia.se/2891.trangia_tillbehor.html (det som heter triangel). Ringen som brännaren ska hänga i använder jag på som stöd på spisen. Det lilla köket kostade aningen mer än själva bryggaren.

 

Giggs: Jag packar med kaffeskopan så att det är nästan upp till kanten, någon millimeter kanske.

 

Sprutar fint med full gaslåga och öppet lock!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Off-topic: Vad sugen jag blev på sånt kaffe nu när jag såg din bryggare. Egentligen heter det Moka-bryggare och inte espresso, va? För espresso kräver väl annan bryggare med högre tryck bl a? Jag har en sån som du men gummipackningen håller inte tätt, trots att jag köpt ny packning. Jag kanske skulle köpa en ny bryggare. Som det är nu dricker jag råstarkt frystorkat kaffe men det är väldigt dyrt i längden (ca 250:- i månaden tror jag.) och egentligen skulle jag vilja ha nåt annat, bättre som också är starkt...

 

Alix, när du packar kaffet gör du nåt speciellt då? Eller höftar du bara? Kan du rekommendera någon kaffesort? Gärna starkt...

Tja, vad det kallas här vet jag inte så noga, men i italienska hushåll är bryggaren standard, eller var i alla fall förr, innan konsumtionsboomen av apparater, för att brygga espresso (som inte är en kaffedrickarsort egentligen utan ett sätt att dricka kaffe; snabbt på stående fot). Att packa bryggaren, som du skriver, är en grannlaga uppgift. Det får dels inte bli luftspalt, för då går vattnet den vägen, men inte heller för tätt, för då pressas vattnet utmed sidan av behållaren. Jag "föser" kaffet från mitten till sidorna och bygger upp i mitten så att det blir en svag rundning i mitten, något ovanför kanten i horisontalled. Kaffet jag använder heter Musetti, och finns på Willy's. Det är en blandning mellan Arabica- och Robusta-bönor. Alltså inte fullt lika aromatiskt som ren Arabica, men med mer sting. Vanligaste blandningen i Italien, eller har varit. Den börjar dock komma i kaffeaffärerna nu, med rätta. Och mycket billigare, för i Sverige ska det vara ren Arabica, det är finast. Vi är lite sådana, det ska bara vara ren maltwhisky, till exempel. Att kanske de allra bästa whisky från Skottland är blended, som Johnnie Walker Blue label exempelvis, kvittar. Puristnoja. ;)

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder själv en sån där kaffebryggare, och har den i många storlekar.

Prövat många olika kaffesorter har jag gjort också, men jag tycker nog att

det viktigaste är att kaffet är nymalt, varför jag föredrar hela bönor och en

kaffekvarn.

 

Du behöver inte vara så orolig för luftspalten om du packar för löst, 'Alix',

kaffepulvret trycks upp mot silen rejält ändå, men det blir ju inte samma

"sting".

 

Viktigast tycker jag ändå är att man - efter den inledande, rejäla upphettningen

- sänker temperaturen så att själva bryggningen går långsamt.

När det fräser och låter och hela köket sprutar av kaffe brukar man få en rätt

trist smak. Bäst är naturligtvis gasspis, och att man där inte heller trycker på

för mycket, eftersom man lätt eldar för kråkorna om lågorna går för mycket

utanför bottenplattans kant.

 

Om man har för "glest" mellan tenarna på gasplattan för en liten bryggare,

kan man - åtminstone i Danmark, där gas är vanligare än i Sverige - köpa

ett slags spaltat "järnkors" att lägga över lågan. Här i Sverige brukade jag,

när jag hade gas, använda ett vanligt stänkskydd-för-stekpanna (i stålnät

med rund metallram) att lägga över och ställa bryggaren på.

(det fanns ju förr specialnät för sådant här, men jag vill minnas att de inne-

höll asbest!)

 

Med en elspis får man vara lite mer förutseende med värmeregleringen,

om man inte har häll, då är det väl ungefär som med gas.

Jag har även prövat med induktionshäll, men då kan man förstås inte

använda 'Alix'' bryggare i aluminium, utan måste försöka få tag i en:

A. i stål, och

B. med plan botten

 

det låter sig göra, men är lite svårt att få tag i, då går uppvärmningen

blixtsnabbt, men sedan gäller det att parera så det inte går för fort.

 

Lyckas man göra det riktigt långsamt och fint, får man till det där gula

skummet som brukar utmärka en fin espresso även med en enkel

bryggare. Det är den avslutande "sprutten" som brukar förstöra det

annars.

 

ed. P.S. Johnny Walker Blue Label, är en fullständigt underbar dryck,

men så dyr att jag bara brukar ha råd med de 25 cl-flaskor man brukar

kunna köpa på internationella storflygplatser. De kostar lika mycket

som ett helrör Lagavulin!

Redigerad av iKnattarna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju inte den som vill puckla på 'Alix'' väl belagda ordkunskap,

visst heter det i Frankrike, där jag befinner mig nu, "cafè à l'express"

men det betyder både på italienska och franska "under tryck" snarare

än dess överförda betydelse "fort"?

 

Alltså

"kaffe under tryck" snarare än "kaffe-man-sveper-vid-bardisken-i-farten"

- "au comptoir" på franska...

 

Trycket är visserligen högt i den "moka-bryggare" vi talat om, men

väsentligt lägre än i den dyra el-apparat som konsumtionssamhället

numera ställt i varje prestigetörstande hem, helt enligt 'Alix'' beskrivning

 

Vart tog kaffe-på-bit och kaffe-på-fat vägen?

 

(f ö ger kok-kaffe på ljusrost den i särklass mest effektiva koffeinkicken,

det vet varje norrländsk tentaläsare - à l'express - dvs. - "under press")

"iKnattarna Are, As Also Jacques Brel Is, Alive and Well and Living in Paris"

Redigerad av iKnattarna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kaffe på fat är rackarns i mig det ultimata sättet att långsamt verkligen avnjuta kaffe och kaffe på bit med riktigt hårt socker är en sann njutning. Däremot är kaffe i socker helt förkastligt, dessa två går ej att jämföra eller förena.

 

Borde inte denna tråden döpas om till "Den stora kaffetråden - här diskuterar vi allt som har med kaffekonsten att göra"? citation.gif

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kaffe på fat är rackarns i mig det ultimata sättet att långsamt verkligen avnjuta kaffe och kaffe på bit med riktigt hårt socker är en sann njutning. Däremot är kaffe i socker helt förkastligt, dessa två går ej att jämföra eller förena.

 

Borde inte denna tråden döpas om till "Den stora kaffetråden - här diskuterar vi allt som har med kaffekonsten att göra"? citation.gif

Ja, både kaffe i socker och socker i kaffet. Usch! :sick::bla:

 

 

Låter som ett bra förslag. :yeahbaby: "Den stora kaffetråden" :kaffe: :kaffe: :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info och tips. Kul!

 

Aproå sprit är väl whisky nästan ute nuförti'n, det är väl rom som gäller bland spritkonnässörerna sedan ett par år tillbaks, om inte jag fattat fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info och tips. Kul!

 

Aproå sprit är väl whisky nästan ute nuförti'n, det är väl rom som gäller bland spritkonnässörerna sedan ett par år tillbaks, om inte jag fattat fel?

Kanske en ristretto i Rom? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, både kaffe i socker och socker i kaffet. Usch! :sick::bla:

 

 

Låter som ett bra förslag. :yeahbaby: "Den stora kaffetråden" :kaffe: :kaffe: :kaffe:

 

Menade naturligtvis socker i kaffet... stjarnsmall.gifpropellerbaver.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om man använder handbryggare riskerar man att behöva mocka sump. Och vem vill vara sumprunkare? Hellre bartender, fast på italienska. totaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Je suis pressé! :lol:

Vilket betyder "jag har bråttom" på hindi. :fane: (Ooops, ska vara franska, klickade på namnet under...)

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett såna här mokabryggare på IKEA. Kan de va nå't? Alla såna bryggare ser ju ut som billigt skit, men finns det några saker man bör tänka på vid köp? Förutom att de inte ska spruta kaffe och sump ur alla springor förstås...

 

Kul tråd det har, förresten. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Je suis pressé! :lol:

 

Visst, och "orange pressée" betyder "snabbapelsin" på sanskrit ;)

 

Jag har sett såna här mokabryggare på IKEA. Kan de va nå't? Alla såna bryggare ser ju ut som billigt skit, men finns det några saker man bör tänka på vid köp? Förutom att de inte ska spruta kaffe och sump ur alla springor förstås...

 

Kul tråd det har, förresten. :kaffe:

Lägg ett par hundra på en välgjord bryggare,

det är den värd, den kan bli en vän för livet.

Den behöver dessutom - likt en bra pipa -

"rökas in" dvs. användas ett tag innan den

når sitt maximum.

Tänk på att kolla att filtret som sitter mot

kaffebehållaren, alltså undertill på över-

delen är starkt och tåligt. Det kan faktiskt

spricka, och den köksrengöringen är rätt

ansträngande.

 

Tänk också på att kolla att det ska går att få

tag i packningar, och även ibland ventiler,

till modellen du väljer.

Välj inga aparta designer. Jag köpte en

gång en klotrund sexkopparsmodell.

Såg kul ut, men tog dagar att få kaffe ur

som dessutom smakade hemskt.

Aluminium behöver inte vara fel.

(ett tag utfärdades dock någon slags

Altzheimer-varning, men det är blåst

faran över nu, tror jag) men jag föredrar

rostfritt stål, som bl a är lättare att göra ren.

 

För semesterbruk kan ibland en majskolvs-

pipa eller Ikea-bryggare dock duga.

Men inte för en livsnjutare.

 

Återigen viktigast - mal ditt kaffe själv,

köp aldrig (utom i undantagsfall, som nu

då jag är utomlands) färdigmalet kaffe.

Skillnaden är faktiskt enorm!

Redigerad av iKnattarna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Återigen viktigast - mal ditt kaffe själv,

köp aldrig (utom i undantagsfall, som nu

då jag är utomlands) färdigmalet kaffe.

Skillnaden är faktiskt enorm!

Jag antar att kaffekvarnen inte kan vara vilken skit som helst heller utan en handbyggd italiensk i 30 000-kronorsklassen? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, jag råkade citera mig själv när jag bara skulle editera...

Redigerad av Giggs
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett såna här mokabryggare på IKEA. Kan de va nå't? Alla såna bryggare ser ju ut som billigt skit, men finns det några saker man bör tänka på vid köp? Förutom att de inte ska spruta kaffe och sump ur alla springor förstås...

 

Kul tråd det har, förresten. :kaffe:

Jag har ju en indisk i 40 kronors klassen, och när jag jämfört i affärer så verkar det generellt sett vara samma skit som det mesta, bra skit alltså. Gjord av aluminium och extrapackning ingick. Kaffet blir gott, enda problemet är att det inte är så lätt att få ut kaffesumpen på ett snyggt sätt, vilket gör att en hel del ofta hamnar i avloppet istället för komposten, men jag vet inte om det spelar någon roll, ända faran vore väl om det blev stopp i ledningarna.

 

Jag testade ankungarnas förslag om att köra långsamt, vilket är svårt med gasspis, jag fick ställa den på kanten av lågan. Jävlar vad starkt det blev! Men då behöver man ju mindre kaffe.

 

Angående hälsorisker med aluminium så har jag hört från andra bryggkretsar, nämligen öl, att det inte ska vara farligt. Dessutom börjar det bli tungt med rostfria grytor i 50 liters klassen, även när de är tomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...