Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om kaffe ...och andra drycker


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

43 minuter sedan, Alix säger:

Perfekt för hipstern på fjällvandring.

Ibland undrar man över Google...

 

dump.png.efc80a2dda27e095abc5b47ea0b4769e.png

 

(Jag letade efter en video där man gör kaffe på fjället)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Semmelman säger:

Går bra att använda kokkaffe i perkulator, så gjorde vi när vi körde perkulator under några år, men tror det finns speciellt presso-kaffe i välsorterade butiker, alltså ännu grövre.

Jag var på Ica härom dagen och handlade bla Gevalia brygg. Var tvungen att läsa på paketen och läste där på en av dem ordet "press" om jag minns rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dricker hellre en välsmakande och god öl ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Dricker hellre en välsmakande och god öl ?

Till frukost? :fane: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Till frukost? :fane: 

 

Ja varför inte. En macka med Kalles kaviar och en stout ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Ja varför inte. En macka med Kalles kaviar och en stout ?

Både gott och mättande bådadera, även om jag personligen inte tänker på en god öl det första jag gör på morgonen. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Både gott och mättande bådadera, även om jag personligen inte tänker på en god öl det första jag gör på morgonen. ;) 

 

Har jag semester så är det ingen omöjlighet :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
9 minuter sedan, boevil säger:

Jag antar att dina vänner vet vad du gillar?

grattis!

Whisky? ?

Tack 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahhh. Köpte lite kaffebönor idag och drog igång min Rancilio Silvia och Rocky för första gången på ett år. Eftersom jag är så ovan tog det säkert 6-8 bryggningar innan jag fick till korrekt malgrad, mängd bönor och tryck för att få ut rätt mängd dryck på rätt tid.

18 g bönor, 18 sekunder bryggtid: spottar ut ca 40 ml espresso + crema.

Imorgon när koffeinhalten i min kropp minskat ska jag se hur smaken blir med 18 g, 20 sekunder, 40 ml.

Även om jag kör på ganska billigt kaffe, Lavazza Oro, slår det espresson på alla kaféer jag varit på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, pajj säger:

Ahhh. Köpte lite kaffebönor idag och drog igång min Rancilio Silvia och Rocky för första gången på ett år. Eftersom jag är så ovan tog det säkert 6-8 bryggningar innan jag fick till korrekt malgrad, mängd bönor och tryck för att få ut rätt mängd dryck på rätt tid.

18 g bönor, 18 sekunder bryggtid: spottar ut ca 40 ml espresso + crema.

Imorgon när koffeinhalten i min kropp minskat ska jag se hur smaken blir med 18 g, 20 sekunder, 40 ml.

Även om jag kör på ganska billigt kaffe, Lavazza Oro, slår det espresson på alla kaféer jag varit på.

 

När jag skulle ställa in min kvarn på bryggmalt jämförde jag med lite köpt bryggmalt kaffe. Malde lite kaffe, gnuggade mellan tumme och pekfinger, jämförde med gnuggkänslan i köpkaffet, justerade, malde lite till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

När jag skulle ställa in min kvarn på bryggmalt jämförde jag med lite köpt bryggmalt kaffe. Malde lite kaffe, gnuggade mellan tumme och pekfinger, jämförde med gnuggkänslan i köpkaffet, justerade, malde lite till...

Det är mer känsligt när det kommer till espresso. Kaffepucken ska motstå ett tryck på 9 bar och alltså bara släppa igenom ett fåtal cl vatten på 20-30 sekunder. :) I enklare espressomaskiner spelar grovleken mindre roll då man låter ”filtret” stå för tryckmotståndet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, pajj säger:

Det är mer känsligt när det kommer till espresso. Kaffepucken ska motstå ett tryck på 9 bar och alltså bara släppa igenom ett fåtal cl vatten på 20-30 sekunder. :) I enklare espressomaskiner spelar grovleken mindre roll då man låter ”filtret” stå för tryckmotståndet.

Jo, men om du har lämpligt grovt kaffe hemma så kan du jämföra för att slippa göra lika många tester.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Jo, men om du har lämpligt grovt kaffe hemma så kan du jämföra för att slippa göra lika många tester.

Jag förstår hur du menar. Dessvärre måste man kalibrera om kvarnen varje gång man öppnar en ny påse bönor, även om det är samma sort som precis använts. Det är många faktorer som spelar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, pajj säger:

Jag förstår hur du menar. Dessvärre måste man kalibrera om kvarnen varje gång man öppnar en ny påse bönor, även om det är samma sort som precis använts. Det är många faktorer som spelar in.

Jaha, jag har en väldigt enkel kvarn. Enda gången inställningen ändras är när jag plockar loss själva kilen som krossar bönorna. Det gör jag inte varje år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...