Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om kaffe ...och andra drycker


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Min perkulator begick precis harakiri ?

En liten 6-koppars från C3. Den har försett mig med gott kaffe i mången år så det var väl kanske dags.

Dock har min stads lokala Elgiganten, Mediamarkt och båda Clas Ohlsonbutiker slut på 6-koppars C3 perkulatorer.

Det går förvisso beställa men hur ska jag klara mig ända till måndag? ?

Men det kanske är läge att ge en helt annan apparat chansen att fixa kaffet? Men vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, SirKnasen säger:

Min perkulator begick precis harakiri ?

En liten 6-koppars från C3. Den har försett mig med gott kaffe i mången år så det var väl kanske dags.

Dock har min stads lokala Elgiganten, Mediamarkt och båda Clas Ohlsonbutiker slut på 6-koppars C3 perkulatorer.

Det går förvisso beställa men hur ska jag klara mig ända till måndag? ?

Men det kanske är läge att ge en helt annan apparat chansen att fixa kaffet? Men vad?

Du kanske kan köpa en kaffepress? Kan vara bra att ha som backup (det har jag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tydligen gjort mig av med både backupmelittatratten och pressmuggar. 

I morgon får det bli kaffejakt efter både ny bryggare/perkulator samt backuplösning. Givetvis med gofika på Café med semla under jakten. ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag dricker mest kaffe på fik men då passar det djäkligt bra att ha hemma en dolce gusto kapselmaskin för 300-400 kr och kapslar till den, då är man säker på att få gott kaffe den dagen man inte går till fiket å vill sätta på lite till sig själv, dricker man kaffe hemma varje dag då kanske man ska ha ett annat system som en vanlig bryggare eller perkulator or whatever. Men berätta gärna vad det blev. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dricker vanligtvis bara 1-3 koppar per dag.

La en nätbeställning på en ny C3 6-koppars perkulator i morse och gick sen på Café och åt semla med kaffe.

Sambon ska ha tjejkväll med sina systrar straxt och jag får inte vara hemma så jag ska till macken och tvätta bilen och dricka automatkaffe. Undrar om man inte kan få kaffe på o'learys senare ikväll också eller iallafall irish coffe ?
I morgon ska jag till mina päron och snylta mat... och kaffe.

Sen är det måndag och jobb igen med kaffemaskin på jobbet.

Tror jag överlever tills min perkulator kommer

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, SirKnasen säger:

Dricker vanligtvis bara 1-3 koppar per dag.

La en nätbeställning på en ny C3 6-koppars perkulator i morse och gick sen på Café och åt semla med kaffe.

Sambon ska ha tjejkväll med sina systrar straxt och jag får inte vara hemma så jag ska till macken och tvätta bilen och dricka automatkaffe. Undrar om man inte kan få kaffe på o'learys senare ikväll också eller iallafall irish coffe ?
I morgon ska jag till mina päron och snylta mat... och kaffe.

Sen är det måndag och jobb igen med kaffemaskin på jobbet.

Tror jag överlever tills min perkulator kommer

Kul! Vad är en C3 för något, kan du länka? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, SirKnasen säger:

Inte riktigt samma som det vanliga bryggkaffet, blir skållhett och har en doft av hemtrevnad. Kanske minnen från barndomen och kokkaffet glimtar fram.

 

Är det kokkaffe (grövre malt?) man stoppar i denna enkla och inte alltför dyra apparat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De få gånger jag har fått perkulatorkaffe så har det haft en biton av att vara ”stekt” eller ”bränt”. Det kan ju ha berott på ett hanteringsfel.

 

Jag använder i första hand en mokabryggare. I andra hand en kaffepress (pressokanna). Olika kaffemaskiner räknas upp här:

 

https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/olika-typer-av-kaffemaskiner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går bra att använda kokkaffe i perkulator, så gjorde vi när vi körde perkulator under några år, men tror det finns speciellt presso-kaffe i välsorterade butiker, alltså ännu grövre.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Har känslig mage vad gäller kaffe, men en liten kopp och 10mg Attentin och en banan funkar bäst för mig. 

Vad är Attentin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte går åt så mycket kaffe hemma hos mig brukar jag gå till kaffebutiker som Kahls och liknande och köpa mindre förpackningar perkulatormalet kaffe. Ser ut att vara ett mellanting i grovlek mellan brygg- och kokkaffe.

Kan inte påstå att jag känt någon bränd, besk smak ännu men har å andra sidan aldrig testat med Gevalia, Löfbergs, Blåvitt och andra skräpmärken.

 

Har hört mycket gott om Moccamasters bryggare så kanske att jag köper en mindre sådan om den nya C3 perkulatorn dör i förtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, SirKnasen säger:

Eftersom det inte går åt så mycket kaffe hemma hos mig brukar jag gå till kaffebutiker som Kahls och liknande och köpa mindre förpackningar perkulatormalet kaffe. Ser ut att vara ett mellanting i grovlek mellan brygg- och kokkaffe.

Kan inte påstå att jag känt någon bränd, besk smak ännu men har å andra sidan aldrig testat med Gevalia, Löfbergs, Blåvitt och andra skräpmärken.

 

Har hört mycket gott om Moccamasters bryggare så kanske att jag köper en mindre sådan om den nya C3 perkulatorn dör i förtid.

Nej, herregud, finns bara det fetade i affären avstår jag hellre! :sick: (Antagligen är det sådant jag fick i perkulatorn)

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Oj! Hoppas det gör nytta... :yeahbaby:

Jodå det gör det verkligen, men man ”krashar” när det går ur kroppen, men lärt mig hantera det. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Nej, herregud, finns bara det fetade i affären avstår jag hellre! :sick: (Antagligen är det sådant jag fick i perkulatorn)

Vilken sort det än finns i affären/fiket/jobbet så avstår jag hellre. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, SirKnasen säger:

 

Har hört mycket gott om Moccamasters bryggare så kanske att jag köper en mindre sådan om den nya C3 perkulatorn dör i förtid.

 

Mycket delar att plocka med å diska, och dyr, denna Melitta-klassiker brygger lika gott kaffe, år efter år för halva priset:

 

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin-och-espresso/kaffebryggare/MEL21520/melitta-excellent-4-0-kaffebryggare-21520-vit?&scid=SEM7520722487&utm_source=google_search&utm_medium=SEM&utm_campaign=google-pla&utm_content=sda&gclid=CjwKCAiAnsnjBRB6EiwATkM1Xn-ZlcrggkQlLIZbMhtAWgZafR6UV0NS-P-NpqASafVeN3znQoRKexoCAgAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

melitta-excellent-40-kaffebryggare-21520

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Vilken sort det än finns i affären/fiket/jobbet så avstår jag hellre. :) 

Jag dricker annars mest te, faktiskt. Betydligt mer än kaffe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Jag dricker annars mest te, faktiskt. Betydligt mer än kaffe.

Samma här. (Särskilt som jag aldrig dricker kaffe.)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

De få gånger jag har fått perkulatorkaffe så har det haft en biton av att vara ”stekt” eller ”bränt”. Det kan ju ha berott på ett hanteringsfel.

 

Jag använder i första hand en mokabryggare. I andra hand en kaffepress (pressokanna). Olika kaffemaskiner räknas upp här:

 

https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/olika-typer-av-kaffemaskiner

Citat

Espressobyggare – En helautomatisk espressomaskin maler bönorna, portionerar och packar kaffet i bryggenheten och pressar uppvärmt vatten genom kaffepulvret.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Why did the hipster burn his tongue?

Spoiler

He didn't wait until his coffee was cool.

 

Redigerad av Telly82
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...