Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om kaffe ...och andra drycker


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Ollie Williams
:ThumbsUp: Redigerad av Ollie Williams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just mynt kom jag fram till är det man bäst kan använda för att kontrollmäta en våg. Jag har svårt att se vad som skulle vara bättre. Nåja, inte kilo- eller tonvis, förstås... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men oj oj, är det verkligen så viktig på något gram hit eller dit?

 

 

När jag brygger kaffe så vet jag att det eg räcker med 5 jämna mått med kaffe till en full kanna med Moccamastern. Men, så tar jag en till, för säkerhets skull. Så tar jag locket till kaffeburken i tanke att skruva på det. Och just precis när jag ska till att göra det, så tar jag en liten skvätt pulver till. Starkt och gott!

 

Men nu var det ju förstås hela bönor det gällde, men jag skulle förmodligen göra likadant med bönorna. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men oj oj, är det verkligen så viktig på något gram hit eller dit?

 

 

När jag brygger kaffe så vet jag att det eg räcker med 5 jämna mått med kaffe till en full kanna med Moccamastern. Men, så tar jag en till, för säkerhets skull. Så tar jag locket till kaffeburken i tanke att skruva på det. Och just precis när jag ska till att göra det, så tar jag en liten skvätt pulver till. Starkt och gott!

 

Men nu var det ju förstås hela bönor det gällde, men jag skulle förmodligen göra likadant med bönorna. ;)

Tydligen är det viktigt eftersom du lägger till något gram för säkerhets skull... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men oj oj, är det verkligen så viktig på något gram hit eller dit?

 

 

När jag brygger kaffe så vet jag att det eg räcker med 5 jämna mått med kaffe till en full kanna med Moccamastern. Men, så tar jag en till, för säkerhets skull. Så tar jag locket till kaffeburken i tanke att skruva på det. Och just precis när jag ska till att göra det, så tar jag en liten skvätt pulver till. Starkt och gott!

 

Men nu var det ju förstås hela bönor det gällde, men jag skulle förmodligen göra likadant med bönorna. ;)

Man vill kanske mäta så man hittar bra grundinställningar som man sedan bara kör efter utan att bry sig så mycket. Sätter jag kaffekvarnen på minsta gångtid så får jag precis så mycket så det räcker till en mugg. Jag brygger ju rätt ner i muggen så mängden vatten ger sig självt......

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men oj oj, är det verkligen så viktig på något gram hit eller dit?

1 kopp - 7gr kaffe. Det är standard. Är därför det också är så viktigt vad man har för mått. Finns ju en del som är lite sådär trekantiga/pipfomader (rätt små). Sen finns det andra med mer rundad botten. Ett bra mått står det på hur mkt måttet rymmer och vad det motsvarar i gram/kaffe.

 

- - -

 

Ungf en sånhär kör jag med:

 

kaffem%C3%A5tt-44922528.jpg

 

 

Har en sånhär med i en låda. Den står det text på. Är Zoegas mått man får i butiken ibland.

 

doseringsmatt-zoegas-465x237.jpg

 

 

Hittade ingen bra bild på det spetsiga måttet men...

 

post-64246-0-85174600-1436693952.jpg

 

Den överst. Typ en sån (i formen) fast rak, i plast, och avsevärt mkt mindre i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket är ett kaffemått då? Det enda jag vet är att ett rågat mått per kopp vatten blir starkt och gott kaffe.

En sa inte snöla mä bönera, som gamla mormor sa. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga: Om ni ska baka eller laga något, har ni i en extra tesked salt, en deciliter extra socker, ytterligare ett kryddmått kanel, ännu ett till ägg, och så vidare? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket är ett kaffemått då? Det enda jag vet är att ett rågat mått per kopp vatten blir starkt och gott kaffe.

En sa inte snöla mä bönera, som gamla mormor sa. :)

7gr... Tro det mosvarar drygt en matsked, så ≈ 18-20ml ngstans där.

 

Fråga: Om ni ska baka eller laga något, har ni i en extra tesked salt, en deciliter extra socker, ytterligare ett kryddmått kanel, ännu ett till ägg, och så vidare? :fundersam:

Det beror ju på till vad man bakar/lagar. Sen, bakar man kanske man följer ett recept mer slaviskt, medans när man tillreder mat kan man ju ha ett recept mer för att se ungf vilka proportioner rätten har. Just ägg... Steker gärna ett xtra ägg när jag gör pytt i panna. ^_^

 

Mat får man också mer smaka sig fram. Är många fler faktorer som spelar in på slutsesultatet, värme, förberedelser, kvalitet på råvaror osv. Och t ex salt. Finns en mängd olika sorters salt idag. Flingsalt har en sälta vanligt jodsalt en annan. T ex så brukar jag köpa saltet på Lidl - de där små 500gr-paketen (2,50,-). Köpte vid ett tillfälle på ICA ett sånt vanligt paket med Falksalt. Var inte alls samma sälta idet även om det är samma salttyp. Pastan kändes som man kokt den i osaltat vatten. Kan ge mig dän på att den är utspädd. Så folk anv mer salt och får köpa nytt paket oftare. :shifty:

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga: Om ni ska baka eller laga något, har ni i en extra tesked salt, en deciliter extra socker, ytterligare ett kryddmått kanel, ännu ett till ägg, och så vidare? :fundersam:

Det beror så på :) Alla ingredienser som jag vet gör så att själva bakningen fungerar laborerar jag ju inte med. Men smaksättningar och liknande kan det bli lite som andan faller på.... Men har å andra sidan rätt bra ögonmått och har ju med åren fått in den där känslan för vad som fungerar eller inte rätt bra. Så då vågar man ju.

 

Sen är den där Kiplon lite väl hastig ibland, så ibland glöms det bort någon ingrediens. någon av smaksättningarna då. På samma sätt som jag läser era råd om datorn eller något program lite för hastigt ibland och missar något väsentligt :hihihi: Har ni kanske märkt? :whistling::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryggt mitt kaffe idag på ett ytterst ovetenskapligt sätt, slog upp vatten i kannan, ungefär så mycket som jag brukar, noterade att nivån blev lite högre än vanligt i bryggaren så jag doserade helt enkelt lite mer bönor.

 

Men jag blev nöjd med resultatet, vilket ju är det som räknas. Nu brygger jag nästan alltid strax över en liter kaffe, brygger man små mängder så inser jag också att även mindre variationer spelar större roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte nöjd. Jag hoppas det beror på kaffesorten jag köpte. Den passar mig inte alls. Jag ska köpa bönan jag är van vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag/vi har fastnat för Arvid Nordkvists GranDia. Lagom rostat och ger en vädligt fyllig smak utan att bli beskt eller fränt. I alla fall med vårt vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att gå tillbaka till pressokaffe. Mindre mjölk går åt. Lättare att mala för hand. Mer koffein... :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att gå tillbaka till pressokaffe. Mindre mjölk går åt. Lättare att mala för hand. Mer koffein... :w00t:

Därför undviker jag pressokaffe. Jag känner hur det sticker som om det var myror i ådrorna...... :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte så bra med koffeinet... :(

 

Så jag kanske helt går över till te hemma.

 

Jag väntar just nu på min Yorkshire Gold...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att när jag är förkyld så KAN jag inte dricka kaffe ens. Jag kan alltid dricka te. Och jag är redan anglofil...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att när jag är förkyld så KAN jag inte dricka kaffe ens. Jag kan alltid dricka te. Och jag är redan anglofil...

Vad är det som gör att du inte kan dricka kaffe när du är förkyld? think.gif

 

Kaffe går alltid ner. :) Däremot te har jag nästan slutat med helt. Är nog över ett år sen nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör att du inte kan dricka kaffe när du är förkyld? think.gif ...

Det smakar för hemskt illa. Bara tanken på kaffe får febern att stiga, nästan. Jag vet inte varför det är så. När jag är frisk kan jag bli ordentligt kaffesugen även senare på dagen, men föredrar en professionellt gjord cappuccino på lokal, alla dagar i veckan (dock är i sanningens namn inte alla särskilt duktiga på det hantverket trots kompetenta maskiner).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det smakar för hemskt illa. Bara tanken på kaffe får febern att stiga, nästan. Jag vet inte varför det är så. När jag är frisk kan jag bli ordentligt kaffesugen även senare på dagen, men föredrar en professionellt gjord cappuccino på lokal, alla dagar i veckan (dock är i sanningens namn inte alla särskilt duktiga på det hantverket trots kompetenta maskiner).

Ja just ja, du kör med mjölk i... Då kan jag hålla med om de 2 första meningarna. :) I a f fram till kommatecknet.

 

Men det stämmer nog rätt bra att mjölk/mjölproduker smakar sämre när man inte själv mår bra. Försöker komma på vad jag själv äter då men jag är så sällan sjuk att jag mår så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just ja, du kör med mjölk i... Då kan jag hålla med om de 2 första meningarna. :) I a f fram till kommatecknet.

 

Men det stämmer nog rätt bra att mjölk/mjölproduker smakar sämre när man inte själv mår bra. Försöker komma på vad jag själv äter då men jag är så sällan sjuk att jag mår så.

Vad har mjölk med saken att göra? Jag har alltid mjölk i te också. Det stör inte mig i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just ja, du kör med mjölk i...

Mängden, käre vän. Det beror på MÄNGDEN. Själv vill jag ha typ max en tesked mjölk då ytterst lite vitt bryter det strävaste och ger den perfekta kaffeupplevelsen. Frun hon ska ha mjölk med kaffesmak.... :hihihi:

...

Är vi på fik ska hon genast ha latte. Medan jag kör ofta dubbel espresso.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har mjölk med saken att göra? Jag har alltid mjölk i te också. Det stör inte mig i alla fall.

Det var bara det jag reagerade på när jag insåg att det var mjölk inblandat i ekvationen. Fast jag skulle nog reagera än värre än dig om någon gav mig en kaffe med mjölk när man var sjuk och mådde illa. Då skulle jag nog vomera.... “omnidirectional”.

 

Kall fil... det är nog det i mjölkväg jag skulle kunna få i mig och jag var liggandes.

 

Mängden, käre vän. Det beror på MÄNGDEN. Själv vill jag ha typ max en tesked mjölk då ytterst lite vitt bryter det strävaste och ger den perfekta kaffeupplevelsen. Frun hon ska ha mjölk med kaffesmak.... :hihihi:

...

Är vi på fik ska hon genast ha latte. Medan jag kör ofta dubbel espresso.

Aah... är hon en sån “lattemorsa”? :D

 

Nä, mjölk är samma som socker i kaffet. Det funkar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, mjölk är samma som socker i kaffet. Det funkar inte.

Det är ett svepande påstående. 90% mjölk fungerar inte. Inte 70 eller 50 eller 30. En tesked är perfekt och gör kaffet smooth....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...