Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om kaffe ...och andra drycker


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Arboga? :totaltgalen:

 

Arboga-genre-2015-2.jpg

 

Ja, det kanske kan jämföras med vatten? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kanske kan jämföras med vatten? :whistling:

Om du säger det, jag tror inte att jag har smakat det märket. Tror jag... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tar du för givet att alla maskiner är inställda på samma sätt? Har alla samma uppfattning om hur kaffe ska vara/smaka? Har alla samma kaffebönor??

...

Det finns maskiner som gör lika bra kaffe som hemma och det finns maskiner där man hellre häller ut eländet än dricker. Och allt där emellan. Vad är problemet??

 

Problem å problem, grejen var som jag tror står kvar att finna i mitt första inlägg var att alla mackar har fina maskiner med kvarnverk som maler bönorna innan bryggning, de har tillgång till samma saker som ni har hemma fast ihopsatt i en maskin, ett verk som mal, nåt som kokar vattnet och sen trycker vattnet genom kaffet, inga svåra saker, de gör exakt samma sak, men ändå så smakar det aldrig bra. Varför? De borde ju kunna få välsmakande kaffe allihopa! Då prövar jag ändå en ny mack nästan varje dag och sällan det smakar bra, alltid okej nu för tiden det var värre för några år sen tycker jag så lite bättre har det blivit.

Mitt stamfik där de brygger i en hundra år gammal maskin genom att vatten rinner över kaffepulver i en tratt serverar alltid jättegott kaffe, förutom om det är få gäster och kannan stått en timme, då är det inte lika gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Problem å problem, grejen var som jag tror står kvar att finna i mitt första inlägg var att alla mackar har fina maskiner med kvarnverk som maler bönorna innan bryggning, de har tillgång till samma saker som ni har hemma fast ihopsatt i en maskin, ett verk som mal, nåt som kokar vattnet och sen trycker vattnet genom kaffet, inga svåra saker, de gör exakt samma sak, men ändå så smakar det aldrig bra. Varför? De borde ju kunna få välsmakande kaffe allihopa! Då prövar jag ändå en ny mack nästan varje dag och sällan det smakar bra, alltid okej nu för tiden det var värre för några år sen tycker jag så lite bättre har det blivit.

Mitt stamfik där de brygger i en hundra år gammal maskin genom att vatten rinner över kaffepulver i en tratt serverar alltid jättegott kaffe, förutom om det är få gäster och kannan stått en timme, då är det inte lika gott.

Sen vet ju inte jag vad du tycker är bra kaffe. En del som smakar kaffe med fylligare arom tycker det blir för starkt eller smakar illa helt enkelt för att de inte är vana med annat än blask. Det är ju klart oroväckande att läsa att du prisar kapselmaskinen vilket tyder på att vi inte har samma preferenser. Min motivator att skaffa bättre kaffe var just att Statoil-macken här i Falun hade skaffat en supermaskin och gjorde grymt gott kaffe och jag insåg att det skulle bli lite väl dyrt att åka dit hela tiden. Men att de lyckades innebar inte att OK gjorde bra kaffe i sin maskin.... Det är ju ett ganska osmart att påstå att det är samma överallt, när det inte är det....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Nej jag tycker inte vatten är värt att köpa på flaska - det gör jag inte ofta heller - just för att skillnaden är så liten att det inte är värt det. Iaf för oss här i Sverige som har gott och drickbart vatten i våra kranar...

 

Men brukar köpa flaskvatten om jag t.ex. är på roadtrip, ute på resa eller över bron i Danmark, och då föredrar jag Imsdal & Voss för jag tycker dom är godast och mest värt pengarna.

 

Tror dock inte det är enkelt att jämföra dom med kranvatten i blindtest, även om det ofta brukar sägas att vattnet inåtlandet ofta innehåller mer järn och smakar då annorlunda jämfört med vattnet här längst sydkusten t.ex...

 

Men men... Det var inte det jag ville få fram, jag ville ju veta vad ni trodde ang vattnet man blandar kaffe med, trots allt en kaffetråd detta ju. Inget svar på det? Eller ni tror allt man blandar kaffe med smakar likadant?

 

Som exempel kan jag ju säga att det största testet jag varit med om är Coca-Cola, där jag testat smakerna från olika länder. Och där är skillnaden mycket märkvärdig, beroende på vilket land den kommer ifrån, för att dom där använder den lokala vattenkällan för att blanda med cola-receptet...

 

:D

Redigerad av davidredjoy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte införa sockerfritt godis till barnen också

Koffeinfritt kaffe finns ju redan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Kan man inte införa sockerfritt godis till barnen också

Koffeinfritt kaffe finns ju redan

 

Det finns - Hänger oftast under "WeightWatchers" i din lokala handel...

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns - Hänger oftast under "WeightWatchers" i din lokala handel...

 

;)

Synd att barnen missar den avdelningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

frysen!

Jag föreslog ju att det var anledningen. ;)

 

Ni vet sådana kaffeautomater som finns på alla mackar och kiosker uti vårt avlånga land, de har ju bönor som mals precis innan brygd, men varför blir det kaffet aldrig speciellt gott, det borde ju bli jättegott så mycket som ni förordar att mala bönor här?

Kan också vara för att de inte förvarar kaffet i frysen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kaffe ä livet dä. Schlurrp! :ThumbsUp:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Kaffe utan grädde tvingade musikfröken mig och mina kamrater att sjunga på lågstadiet. Texten kan jag fortfarande utantill. Även musikfrökens fullständiga namn plus två långa efternamn. Ibland glömmer jag bort att det står en kopp kaffe jämte datorn när jag jobbar och upptäcker två timmar senare en kopp kallt kaffe på skrivbordet. Minnet är underligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Kapselkaffe

I alla tider har vi varit med om att kaffet plötsligt kan ta slut vilket förstås är en mindre katastrof. Vid nöd har alltid grannen funnits till hands och du har kunnat knacka dörr med en liten burk. Men nu, i modellbeteckningarnas tid, heter kapselkaffemaskinen du har X7834672B medan grannen har en som heter A71289X. Snabbköpet närmast där du bor säljer bara kapslar till modellen AFF37134BC. Gästerna orkar inte vänta medan du beställer kapslar från Tyskland.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Det är hoplimmade engångsprodukter för människor som lever cafelatte-livet som ger pengar...

 

 

Väldigt tråkigt om det är sant men tyvärr inte förvånande. Att Apple vägrat stoppa in en lika bra skärm i MBA som i MB är ett tydligt tecken på att MBA är på väg ut.

 

Dock tycker jag fortfarande att MBA, trots sin lågupplösta TN-panel, är ett mycket bättre köp än MB.

 

Bättre CPU och fler expansionsportar.

Således en maskin för datormedvetet folk och fullt användbar för semi-pro bruk.

 

Men tyvärr verkar Apple numera mer intresserade av att tillfredsställa caffe latte folket än professionella diton.

 

tänker ni på kaffe reklamen i TV där det är unga damer mellan 20-30 år ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
4 minutes ago, mattem said:

modEric 

Kaffedrickare.jpg

Hoppas hon sitter på en toalett, men att man inte ser den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Postad (redigerade)

Åtta koppar kaffe om dagen minskar risken att dö i förtid | Hälsoliv

 

Ja, det är tur man håller sig till kaffe (läs; inte Latte & c/o). :yeahbaby: Sista koppen te jag drack var nog ungf samtidigt som sista gången jag loggade in i ett Windows-system (Virtualbox) ... en 4-5år sen. :crossfingers:Så, det är hälsosamt på båda planen nu s a s. :shifty:

 

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, modEric säger:

Åtta koppar kaffe om dagen minskar risken att dö i förtid | Hälsoliv

 

Ja, det är tur man håller sig till kaffe (läs; inte Latte & c/o). :yeahbaby: Sista koppen te jag drack var nog ungf samtidigt som sista gången jag loggade in i ett Windows-system (Virtualbox) ... en 4-5år sen. :crossfingers:Så, det är hälsosamt på båda planen nu s a s. :shifty:

 

Rubriken där är lite konstig. Originalundersökningen visar snarare att britter (nota bene!) lever längre om de dricker kaffe än om de inte gör det (bortsett från alla andra faktorer). Optimalt är åtta koppar kaffe om dagen. För en britt. Och eftersom de annars dricker en djäkla massa te kan det vara så att detta tar död på dem i förtid... :P 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha jag tänkte att de kanske inte dricker så mycket öl då ifall de dricker mer kaffe. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Semmelman säger:

Jaha jag tänkte att de kanske inte dricker så mycket öl då ifall de dricker mer kaffe. :)

De som dricker mycket öl dricker nog inte så mycket kaffe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

De som dricker mycket öl dricker nog inte så mycket kaffe.

Finns ju sånt kaffe-“öl”. Starkt kolsvart kaffe som man spetsar med alkohol och sen kör i en sodastream. Gunhilds, Gunners, Guinnies, el nåt sånt brukar det kallas.

 

Spoiler

 post-64246-0-18048700-1504007794.gif  :totaltgalen:

 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...