Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Windows XP på Mac verklighet


John Sandström

Rekommendera Poster

John Sandström

Windows XP på Mac verklighet

 

Den tävling som varit igång med målet att boota Windows XP på en Mac med Intelprocessor är nu avgjord. Lösningen som presenterats beräknas snart bli allmänt tillgänglig.

 

>> Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP på Mac verklighet

 

Den tävling som varit igång med målet att boota Windows XP på en Mac med Intelprocessor är nu avgjord. Lösningen som presenterats beräknas snart bli allmänt tillgänglig.

 

>> Läs hela nyheten på MacWorld.se!

300178[/snapback]

 

Frågan är väl bara varför man överhuvud taget vill installera Win på sin Mac?

Inte skulle jag vilja riskera min Macs stabilitet genom en Win-installation...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl bara varför man överhuvud taget vill installera Win på sin Mac?

Inte skulle jag vilja riskera min Macs stabilitet genom en Win-installation...

300283[/snapback]

 

Snälla nån... Börja inte med det igen. Anledningen att man vill köra Windows på en Mac är för spel och program. Dessutom kan det vara trevligt att ha världens populäraste operativsystem kombinerat med det underbara Mac OS X.

 

B)

 

Goda nyheter! På fredag får vi troligen veta mer om hur man skaffar XP på en Mac. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Snälla nån... Börja inte med det igen. Anledningen att man vill köra Windows på en Mac är för spel och program. Dessutom kan det vara trevligt att ha världens populäraste operativsystem kombinerat med det underbara Mac OS X.

 

B)

 

Goda nyheter! På fredag får vi troligen veta mer om hur man skaffar XP på en Mac.  :ThumbsUp:

300302[/snapback]

 

Snälla nån... Börja inte med fler program och spel-progranda nu igen.

 

 

:w00t::w00t::w00t::w00t::w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir nästan så man får installera det... ;) fast ändå inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan faktiskt tänka mig dubbel operativsystem... så kan man spela lite mer spel.. det är väll den ända anledningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla nån... Börja inte med fler program och spel-progranda nu igen.

:w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:

300304[/snapback]

 

Vadå det är ju bra ju! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Sandström

Från ett Appleperspektiv är säkerligen mediauppmärksamheten viktigast. Alla PC–tidningar lär köra test av Apples hårdvara med Windows när lösningen är offentlig.

 

Sedan blir nog inte Apple ledsna om de får sälja ännu fler datorer till kvalitetsmedvetna människor som måste använda Windows. Microsoft å sin sida har säkert inget emot att sälja fler Windowslicenser.

 

Apple tjänar det allra mesta av sina pengar på hårdvara, Microsoft på mjukvara, båda vinner på det.

 

Personligen har jag en gammal PC som slavburk i klädkammaren/datorverkstan. Funkar alldeles utmärkt att köra den från Mac OS X genom Microsofts gratisprogram Remote Desktop Connection.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som ny Mac användare (och mitt först inlägg här genom tiderna) behöver tyvärr använda XP för mina studier och har verkligen följt både tävlingen och andra liknande projekt väldigt noga innan jag kunde till slut beställa en MacBook Pro som kommer om några dagar. Tyvärr finns ju vi som vill ha det bästa men måste stå ut med "det andra" =) Ser fram emot lite nybörjarhjälp senare. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och Välkommen till forumet matni!

 

Nu kan man ladda ner lösningen för Windows XP Pro på Mac. Än så länge funkar det bara på iMac 17 " och MacBook Pro. Dom ska fixa för iMac 20 " och Mac Mini givetvis också.

 

http://www.winxponmac.com/download/ där kan man nu ladda ner.

http://www.winxponmac.com - sidan för projektet

http://www.onmac.net - sidan för projektet

 

Man måste tydligen ha en PC för att kunna installera XP Pro på en Mac. Det är dock XP Pro SP 2 som gäller.

 

Verkar dock lite krångligt men någon kommer väl göra en installer. Blir spännande att se dom som testat det. Vi får väl se om XP Home Edition också kommer funka sen.

 

:ThumbsUp::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste tydligen ha en PC för att kunna installera XP Pro på en Mac. Det är dock XP Pro SP 2 som gäller.

 

300463[/snapback]

Hur då ha en pc? :huh: Vad innebär det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur då ha en pc? :huh: Vad innebär det?

300505[/snapback]

 

Man använder en Windows PC med Nero Burning ROM (kostar men finns en trial som verkar funka för detta ändamålet) eller något annat liknande program.

 

Har inte heller riktigt fattat vad/hur man fixar det än :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man behöva just Nero? Toast eller nåt annat skönt maac-program duger ju minst lika bra! :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man behöva just Nero? Toast eller nåt annat skönt maac-program duger ju minst lika bra! :huh:

300634[/snapback]

 

Ja, jag sa ju att det funkar med andra program också :P Men Nero funkar väldigt bra tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nördar, hjuh dagens genier kan inte leva med dom kan inte leva utan dom... tur att jag inte fattar mig på sånt använder mac för att slipp all pc krångel fattar inte varför man ska krångla till det ännu mer. men som sagt kunskap är makt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta kommer säkert att strunta helt i att installera Windows p.g.a minsta motståndets lag eller därför att de inte har en aning om att det är möjligt, och de som har förmågan att krångla sig igenom en installation borde veta bättre än att installera skiten.

 

Sedan finns det ju ett fåtal professionella som måste köra Windows ibland för att kunna köra program som de använder på jobbet men de borde vara tämligen få. Fördelen med fler spel till Windows kan diskuteras då även antalet där krymper därför att fler & fler gör hellre spelen för XBox och Playstation.

 

Så jag kan inte komma på någon vettig anledning till att bemöda sig med detta, hårddisk-utrymmet kan användas till bättre saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard

Hårddiskutrymme är billigt.

 

Det finns många intressanta program till Windows. Inte minst inom utbildningssektorn. Under mina år som student på en teknisk linje stötte jag på mängder av program till vilka det inte fanns alternativ för Mac, om det fanns var dessa inte kompatibla med programmen i utbildningen och med det i praktiken ganska värdelösa för mig. Dessutom ser jag det alltid som positivt om något är möjligt, även om jag inte nödvändigtvis behöver använda det.

 

Att det skulle komma färre spel till Windows nu är inte sant, möjligen en mindre andel än 1999 men i stort sett alla större spel kommer ut till flera plattformar. Dessutom finns det en mycket stor grupp spel som inte finns till konsol över huvud taget, ofta inriktning strategi eller simulator.

 

Sist och slutligen är det bara att konstatera att Windows har en enorm marknadsandel. Visst går det att krångla och vägra ta i det men jag tycker att det i 9 fall av 10 är enklare att helt enkelt använda det om det är vad som krävs för att på enklaste sätt genomföra min uppgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår helt och hållet att det finns de som vill och/eller måste köra Windows. Jag har heller inget emot det. Däremot börjar jag tröttna lite på de som ifrågasätter att andra vill köra Windows på en Mac "när Mac OS X finns".

 

Men själv skulle jag nog inte installera Windows direkt på en Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sist och slutligen är det bara att konstatera att Windows har en enorm marknadsandel. Visst går det att krångla och vägra ta i det men jag tycker att det i 9 fall av 10 är enklare att helt enkelt använda det om det är vad som krävs för att på enklaste sätt genomföra min uppgift.

300774[/snapback]

 

Ja, jag för min del tänker inte hjälpa microsoft till fler andelar.

 

REvolution!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart kommer jag att installera Windows om möjligheter så ges! Allt annat fjortistjafs som florerar är bara fjortistjafs! Många program finns bara till Win, även bra program!

Bara för att jag gillar biff med lök mest så ska väl det inte hindra mig att käka fiskbullar ibland? Och det är faktiskt bara det det handlar om!

M$ är inte mer suckers än Apple, det är bara Jobs som lurat i oss en image av nåt annat!

Mac är bäst, men Win ligger i bakhasorna, alltså inte dåligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår helt och hållet att det finns de som vill och/eller måste köra Windows. Jag har heller inget emot det. Däremot börjar jag tröttna lite på de som ifrågasätter att andra vill köra Windows på en Mac "när Mac OS X finns".

 

Men själv skulle jag nog inte installera Windows direkt på en Mac.

301619[/snapback]

Jag håller med, låt var och en bestämma själv vad dom vill ha eller inte ha.

Men det finns några residenta forum troll här som gärna vill propagera över vad andra ska eller inte ska göra :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt som hjälper Macen att överleva måste vara positivt! Apple måste vara öppna, initiativkraftiga och fördomsfria. Jobs verkar ha dessa egenskaper, så Apple kommer säkert att överleva, men kanske inte på det sätt som vi tänker oss.

 

Kanske får vi snart se ett samarbete mellan Apple och Dell? Apple och MS? Det handlar trots allt om att driva ett företag i en stenhård bransch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer nog att installera Win på min intel mac när man köper en och om det går! :ermm:

Och det verkar fungera nu! :lol:

Sen får alla tycka va dom vill! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...