Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kernel Version 8.0.0


kernelidiot

Rekommendera Poster

Haft liknade funderingar...

Garantin följer produkten, inte ägaren.

Har för mig att det finns prejudikat på det...sedan kan producenten skriva vilka villkor han vill, det är svensk konsumentlag som gäller.

305827[/snapback]

Hej.

 

kan du verifiera dina påståenden?

 

Ur konsumentköplagen:

"1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument."

 

Detta innebär att lagen inte längre gäller om konsumenten säljer varan vidare till en annan konsument. Jag tycker att lagen och garantierna BORDE följa varan, men så är tyvärr inte fallet.

 

Tyvärr säger konsumentverkets sida varken det ena eller det andra...

 

Hälsningar

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inga "verifikationer" letade ett tag igår efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle en bil förlora rostgarantin/vagnskadegarantin (vad det nu kan heta) för att bilen byter ägare efter ett halvår? Fast det är ju förstås tillverkarens garanti, där gäller inte konsumentlagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garantin följer bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle en bil förlora rostgarantin/vagnskadegarantin (vad det nu kan heta) för att bilen byter ägare efter ett halvår? Fast det är ju förstås tillverkarens garanti, där gäller inte konsumentlagen?

306066[/snapback]

Hej.

 

Dessa nämnda garantier brukar följa bilen, men nybilsgarantin följer INTE med.

 

Hälsningar

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat upp lite med konsumentrådgivaren i min kommun.

 

Garanti, oavsett produkt är ingenting som är lagstadgat! Dvs, ett företag kan sälja en dator utan garanti, och om företaget ger garanti så är det företaget som bestämmer garantivillkoren! Skulle kunna innebära att man t.ex bara ger garanti på gummifötterna som datorn står på, men ingenting annat!!!!

Läs alltså garantivillkoren noga!

 

Sen finns den lagstadgade reklamationsrätten, där säljaren skall, under de sex första månaderna kunna påvisa att det inte är ett tillverkningsfel, och sen, att du som konsument därefter upp till år tre har bevisbördan.

 

Ofta finns en tillverkargaranti, den brukar ofta följa produkten.

 

Som andrahandsköpare finns det inget självklart, det är en snårskog i brist på regler, och lagarna är absolut inte i samklang med vad folk i allmänhet tror!

 

Öppet köp och returrätt är också något som är helt upp till säljaren att bestämma!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från frågor och svar, konsumentverket:

 

Garanti vid andrahandsköp

 

Jag har köpt en ett år gammal TV av en privatperson. Säljaren lämnade även med ett garantibevis som han fått från det företag där han köpt TVn. Nu har den gått sönder, och jag har kontaktat företaget och visat upp garantibeviset. Företaget vägrar dock att ta emot reklamationen eftersom det inte var jag som köpte teven av dem. Gäller inte garantin då ?

 

Nej, det gör den inte. En garanti gäller formellt sett mellan säljföretaget och den ursprungliga ägaren av TVn, om det inte framgår annat av garantivillkoren. Det är bara den personen som är avtalspart gentemot säljaren.

 

En annan situation är om man köper exempelvis en TV och ger bort den i present. Det brukar dock sällan i en sådan situation bli något problem för den nya ägaren att åberopa garantin, om man gör klart för säljaren att varan ska ges bort. Det är ju inte heller så att namnet på den ursprungliga ägaren alltid står i garantihandlingarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vidare:

 

 

Garanti

 

En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.

 

Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Garantin kan också vara utformad så att en viss egenskap hos varan garanteras. Kontrollera alltid noga vad som står i garantin och vad den omfattar.

 

Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel

att varan repareras,

att du får en annan vara i stället,

att du får avdrag på priset,

att köpet går tillbaka.

Du kan inte ställa alla kraven. I allmänhet är det de första två, reparation eller ny vara, som gäller. Näringsidkaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till reparationskostnaderna.

 

För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet anses vara väsentligt. Du har även rätt till skadestånd om den felaktiga varan har medfört extra kostnader för dig. Men du är alltid skyldig att försöka hålla nere kostnaderna.

 

För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel:

en olyckshändelse efter det att du har fått varan,

vanvård,

onormal användning,

att du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.

Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren har utställt garantin för säljarens räkning.

 

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:

 

Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

 

Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

 

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

 

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så summa kardemumma är den att köper jag privat en halvår gammal begagnad mac så finns inga garantier kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så summa kardemumma är den att köper jag privat en halvår gammal begagnad mac så finns inga garantier kvar?

306242[/snapback]

 

Nej, eftersom jag också kollat med Apple så gäller att man kan överföra registreringen på nya ägaren.

Att det också är så är jag själv bevis på.

Jag var inte ens tvungen att uppvisa kvitto, utan tillverkningsdatum blev vägledande!

Samt att jag även senare fick teckna ett AppleCareavtal!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch
Om du är en fattig student, varför köpa en PM Quad? :huh:

302568[/snapback]

 

Frederico kanske blev fattig när han hade köpt sin PM Quad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frederico kanske blev fattig när han hade köpt sin PM Quad.

306273[/snapback]

 

Snarare, den som snor han spar?

 

Kan Quaden ha haft ett inbyggt stöldskydd som gjorde den obrukbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...