Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kernel Version 8.0.0


kernelidiot

Rekommendera Poster

kernelidiot

:( Jag har nu tappat hoppet om att få min G5 quad fixad. Det dyker upp kernel felmeddelande innan jag hunnit logga in så jag har inga som helst alternativ. Jag köpte en ny tom hårddisk och kopplade ur den gamla och testade med att bara starta med den nya i . Då kom inte kernel meddelandet utan det kommer upp en bild på en mapp i mitten på skärmen som blinkande ändras till ett frågetecken . Men så fort jag satte i mac os X skivan för att intallera os så dök kernel meddelandet upp igen. Sedan testade jag att ta ut alla hårdiskar och starta datorn UTAN någon som helst hårddisk i och då kommer det också upp en bild på en mapp i mitten på skärmen som blinkande ändras till ett frågetecken och även där när jag sätter in OS skivan för att se vad som händer, så dyker plötsligt kernelmeddelandet upp igen.

 

Jag har läst om detta på andra forum då vissa har fått det fixat genom att byta ramminnen. Och även detta har jag testat.

 

Jag tror att kernel meddelandet är memoriserad i moderkortet och att det är därifrån felet kommer. Därför testade jag att ta ut det lilla batteriet som finns på moderkortet för att radera all gammal data. Men icke sa nicke, även där var jag misslyckad. Finns det någon som kan tänka sig vad detta kan vara. Eller om det finns ett sätt man kan radera moderkortets minne förutom det med att ta ut det lilla batterit. Jag har bara sysslat med pc innan och kan NADA om mac. Finns det någon DOS i MAC? Isåfall hur kommer man in i den.

 

Den som hjälper mig och det leder till att problemet fixar sig blir belönad med 1000 kr. Inget skitsnack.. Jag är DESPERAT!!

 

Ni kan nå mig via mail andregarystone@yahoo.com

 

Tack för att ni läst om mitt problem och hoppas att era macar inte någonsin blir kernelberoende...:)

 

/André

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Kernel Panic beror oftast på fel i hårdvaran. I och med att det är en G5 quad måste det finnas garanti på den. Lämna bara in den och få den fixad.

 

Hälsningar

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kernelidiot

Det finns ingen garanti kvar på den eftersom den köptes begagnat och var en tidigare utgåva...

 

Skriv helst OM ni har något riktigt svar, tack!!

 

/André

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte svara för din ton var inte så trevlig, men du ska få en chans i alla fall.

 

Har du köpt den privat? Eller bedriver du företag och köpt den via företaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kernelidiot

:) jag köpte den privat. Menade inte att vara otrevlig, men jag hade inte vänt mig till er på sidan om jag hade haft garanti. Är en fattig student och hoppas på att någon sitter inne med bra information som skulle kunna hjälpa mig. Man blir vansinnig av att se Kernel errorn varje gång man startar datorn i hopp om att fixa den.

 

Tack för att ni tar er tid !

 

 

Vänligen

 

/André

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att sätta i den hårddisk som du har tagit bort eller sätt i den nya så datorn är komplett.

Prova dessa kommandon.......och tala om hur det har gått när du har provat.

 

För att lära sig tips och tricks om hur du använder och sköter om OS X kan man läsa sidan Mac OS X Hints.

Några kommando man kan använda när det är problem.

 

#1 zappa pram, tryck på alt + kringla + r + p när du startar datorn. Den kommer då att starta om, låt den göra det 3 ggr för att vara på säkra sidan.

 

#2 Prova med att starta med shift nere.

 

#3 Prova med att hålla kringla + s nere när du startar, låt texten rulla färdigt. Skriv sedan fsck -y. Låt den texten rulla färdigt, sedan reboot

 

#4 Prova att starta med alt nedtryckt

 

#5 Innan du börjar rota i hårdvaran, kan du alltid köra rep. skivbehörigheter. Starta även upp i single user mode (äpple + s) och kör en force file consistency check (fsck -f)

 

Länk till hur man resetar PRAM,NVRAM,CUDA/PMU & Batteri

http://www.geocities.com/texas_macman/pram.html

 

Bra länkar att ha till hands.

Apple - http://www.apple.com/support - http://discussions.info.apple.com

MacFixIt - http://www.macfixit.com - http://macfixitforums.com

Mac OS X Hints - http://www.macosxhints.com

MacIntouch - http://www.macintouch.com

MacNN Forums - http://forums.macnn.com

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=16253

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

Varför har du lagt samma tråd i tre olika kategorier?

Snacka om att röra till i onödan.

 

Testa om det är något fel på minnena, plocka ur de ett i taget och se hur datorn beter sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen garanti kvar på den eftersom den köptes begagnat och var en tidigare utgåva...

 

Skriv helst OM ni har något riktigt svar, tack!!

 

/André

298255[/snapback]

Hej.

 

Det finns de som tror att Apple i Sverige har samma usla 90 dagars garanti som i USA och därmed inte tror att de har garanti. (Därav mitt svar.)

Men har du köpt den begagnad så är garantin förbrukad i alla fall. :(

 

Det ska följa med en skiva med hårdvarutest på. Förr var det en CD som var blank, inte grå. Numera brukar det vara en av de två grå DVD-skivorna som följer med. Börja med att testa hårdvaran med den.

 

Hälsningar

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns de som tror att Apple i Sverige har samma usla 90 dagars garanti som i USA och därmed inte tror att de har garanti. (Därav mitt svar.)

Men har du köpt den begagnad så är garantin förbrukad i alla fall.  :(

 

299257[/snapback]

 

 

Varför försvinner garantin om man köpt den begagnad?

Garantin borde väl gälla oavsett vem som äger produkten?

Det är ju en Quad han har så den kan ju vara max några månader gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför försvinner garantin om man köpt den begagnad?

Garantin borde väl gälla oavsett vem som äger produkten?

Det är ju en Quad han har så den kan ju vara max några månader gammal.

299266[/snapback]

Hej.

 

Därför att garantin är ett avtal mellan återförsäljaren och den första kunden.

Kolla gärna i garantibeviset, i den där långa texten med små bokstäver på kanslisvenska...

ÄNDRAT: Fanns faktiskt på Apple Store:

"Apple, såsom definierat nedan, garanterar att denna Apple-märkta maskinvara är fri från fel i material och utförande under ett (1) från dagen för inköp i detaljhandeln av den ursprungliga slutanvändaren (“Garantiperiod”)."

 

Hälsningar

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att garantin är ett avtal mellan återförsäljaren och den första kunden.

 

299382[/snapback]

 

Jag kanske är naiv men skulle inte den personen frågeställaren köpte den av kunna lämna in den eftersom han är den som "äger" garantin. Dvs om den personen var den "första" ägaren...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är en fattig student och hoppas på att någon sitter inne med bra information som skulle kunna hjälpa mig.

298300[/snapback]

 

Om du är en fattig student, varför köpa en PM Quad? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall
Om du är en fattig student, varför köpa en PM Quad? :huh:

302568[/snapback]

Varför ställa en fullständigt onödig fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är en fattig student, varför köpa en PM Quad? :huh:

302568[/snapback]

 

Det är nog därför han är fattig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har två års garanti, snacka med säljaren om kvitto så underlättar det överföringen av garantin till nya köparen!!! Kan eventuellt räcka med serienummret, men de kommer att gnöla lite om kvittot så att de vet att det inte är stöldgods!

Lämnar du in maskin till auktoriserad Appleverkstad är det inte ens säkert att de kräver att se kvittot, det är i första hand serienummret som gäller!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

masterstorm

du skulle ju kunna ringa apple och fråga hur det ligger till med garantin???????????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du skulle ju kunna ringa apple och fråga hur det ligger till med garantin???????????

305254[/snapback]

 

Det var just bl.a. det jag gjorde innan mitt inlägg! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du testar med olika hårddiskar, se till att det är rätt hårddisktyp för det första, och se till att de funkar för det andra. Men ramminnena låter troligare, pröva med ett minne (av rätt typ) åt gången i olika platser. Tryck ner det ordentligt. Det kan vara ett fel i minnesbanken oxå om du har otur. Du kanske måste stänga luckan för att kunna köra, det vet jag inget om. Sen el innan testa allt som Pekkason skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"du skulle ju kunna ringa apple och fråga hur det ligger till med garantin???????????"

 

"Det var just bl.a. det jag gjorde innan mitt inlägg! ;) "

 

Då lämnar Apple olika uppgifter på telefon jämfört med den skriftliga på Apple Store, se mitt inlägg ovan. Där står klart och tydligt "ett år" och "ursprungliga slutanvändaren".

 

http://store.apple.com/Catalog/se/Images/w...dewarranty.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen garanti kvar på den eftersom den köptes begagnat och var en tidigare utgåva...

298255[/snapback]

 

Kan du förklara det där med tidigare utgåva? Låter som klart nys!

Är det en Quad borde den väl knappt uppnått halvåret?

 

Är det inte stöldgods så borde du alltså med god marginal ha garanti kvar!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall man tolka tystnaden som att Quaden ifråga är oärligt införskaffad?

Verkar inte bättre, i så fall ska vi vara glada att vi inte löste problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall man tolka tystnaden som att Quaden ifråga  är oärligt införskaffad?

Verkar inte bättre, i så fall ska vi vara glada att vi inte löste problemet?

305816[/snapback]

 

Haft liknade funderingar...

Garantin följer produkten, inte ägaren.

Har för mig att det finns prejudikat på det...sedan kan producenten skriva vilka villkor han vill, det är svensk konsumentlag som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...