Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skriva ut markering


d_c_l

Rekommendera Poster

Hej!

På jobbet kan jag markera i en text och välja att bara skriva ut markeringen. Denna funktion finner jag inte i OS X. Är det skrivarens drivrutiner som ställer till det eller finns verkligen inte funtionen på min kära mac? Jag har en HP deskjet 940c.

 

Tack på förhand!

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Om jag uppfattar det rätt, så känner jag inte till den funktionen i Mac, däremot kan du kopiera texten, klistra in den i typ textredigeraren och sedan skriva ut

 

 

Edit:

 

Var för snabb..

Visst kan du markera text, och sedan välja skriv ut under Arkiv, sorry :blushing:

 

Typ detta:

 

post-113-1141938758.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du markera text, och sedan välja skriv ut under Arkiv, sorry  :blushing:

 

Typ detta:

 

post-113-1141938758.jpg

295000[/snapback]

 

Väljer jag Skriv ut från arkivmenyn så skriver den ut hela sidan oavsett vad jag har markerat. Visst kan man kopiera till textredigeraren (som i så fall verkligen gör skäl för sitt namn) men (och jag gråter när jag säger det) denna funktion fungerar jättebra på en PC.

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
I Firefox finns funktionen

304008[/snapback]

 

Det hade jag missat! Alltid något...

 

Tack!

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 years later...

Hej!

På jobbet kan jag markera i en text och välja att bara skriva ut markeringen. Denna funktion finner jag inte i OS X. Är det skrivarens drivrutiner som ställer till det eller finns verkligen inte funtionen på min kära mac? Jag har en HP deskjet 940c.

 

Tack på förhand!

 

/David

 

 

 

Hej David,

det var ett tag sedan du skrev detta, men frågan är aktuell för mig nu 2017 och Sierra. Jag vill i Excel skriva ut bara markering men min utskriftdialog verkar vara av FEL sort. Det finns inget val "skriv ut markering". Vet du hur man skall göra nuförtiden?

 

Tack på förhand för eventuell hjälp

 

/b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hej David,

det var ett tag sedan du skrev detta, men frågan är aktuell för mig nu 2017 och Sierra. Jag vill i Excel skriva ut bara markering men min utskriftdialog verkar vara av FEL sort. Det finns inget val "skriv ut markering". Vet du hur man skall göra nuförtiden?

 

Tack på förhand för eventuell hjälp

 

/b

 

Det funkar fint för mig. Se skärmdump nedan.

post-60758-0-57730800-1486457395_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det funkar fint för mig. Se skärmdump nedan.

 

Jepp - EXAKT detta vill jag också ha (och det har jag normalt i andra program), men just i Excel så finns inte detta val (Markering).

 

Är det 'excel' som bestämmer utskriftsdialogen - eller är det 'apple'? (operativsystemet OS X eller kanske heter det MacOS idag.)

 

Om det ligger i 'excels' programkod så är det nog 'fel' Excel som jag använder, men det märkliga är att 'samma' Excel på min MacBook Pro - fungerar som jag vill!!! Det är därför jag 'misstänker' Apples operativsystem.

 

Det vore underbart om jag kunde 'tvinga' MacOS (Sierra) att 'byta' utskriftsrutin för jag tycker just att den är 'lite fattig' i sitt utseende. Ser ut lite som en 'default'-dialog.

 

När jag installerade min skrivare Kyocera TASKalfa 6551 (KPDL) så kom det mycket riktigt upp massor med flera möjligheter som sadelhäfning och häfte samt utfallande bilder. Men ICKE på min gamla kära Brother som jag använder mycket privat.

 

Skulle vara jätteroligt att förstå var/hur själva utskrift_rutins_valet sker i Excel och om jag då har möjlighet att påverka just detta val - eller måste acceptera det som blir.

 

Tack för ALLA era kompetenta kommentarer på förhand.

 

/b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka en skärmdump på din utskriftsdialog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det vore underbart om jag kunde 'tvinga' MacOS (Sierra) att 'byta' utskriftsrutin för jag tycker just att den är 'lite fattig' i sitt utseende. Ser ut lite som en 'default'-dialog.

 

När jag installerade min skrivare Kyocera TASKalfa 6551 (KPDL) så kom det mycket riktigt upp massor med flera möjligheter som sadelhäfning och häfte samt utfallande bilder. Men ICKE på min gamla kära Brother som jag använder mycket privat.

 

 

 

Jag kan ha fel här, men jag tror att inställningarna i dina printdialoger avgörs av vad din skrivare har för drivrutin och vilken data den ger macOs tillgång till. Om drivrutinen till din skrivare ger möjlighet att påverka massa roligt lullull på din skrivare, kommer dessa möjligheter finnas med i print dialogen.

MacOs har många "basic" drivrutiner som gör det möjligt att skriva ut på många skrivare ändå, men det kanske inte ger tillgång till specialprylar.

 

Har du kollat om din skrivare har uppdaterade rutiner för Sierra? Läge att installera en uppdatering isf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag kan ha fel här, men jag tror att inställningarna i dina printdialoger avgörs av vad din skrivare har för drivrutin och vilken data den ger macOs tillgång till. Om drivrutinen till din skrivare ger möjlighet att påverka massa roligt lullull på din skrivare, kommer dessa möjligheter finnas med i print dialogen.

MacOs har många "basic" drivrutiner som gör det möjligt att skriva ut på många skrivare ändå, men det kanske inte ger tillgång till specialprylar.

 

Har du kollat om din skrivare har uppdaterade rutiner för Sierra? Läge att installera en uppdatering isf.

 

Även om jag avinstallerar min skrivare så får jag ändå upp det valet, så det borde inte bero på någon drivrutin. Man kan ju alltid spara som pdf i stället för att skriva ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag avinstallerar min skrivare så får jag ändå upp det valet, så det borde inte bero på någon drivrutin. Man kan ju alltid spara som pdf i stället för att skriva ut.

Jag har inte heller det valet. Om det beror på att jag kör med senaste betan tror jag inte.

Har inte installerat några extra drivrutiner för min skrivare utan det är dom som är inkluderade i OS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni de andra valen ("Aktiva blad" och "Hela arbetsboken")?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni de andra valen ("Aktiva blad" och "Hela arbetsboken")?

 

 

Jag har bara dessa val.

 

post-45175-0-00893500-1486566759_thumb.png

 

Vill inte installera några fler drivrutiner i onödan så jag kan inte testa vad som händer då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, Glenne frågade ju om Excel, så det var det jag pratade om. I Safari har jag heller inget sånt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I EXCEL markerar man det man vill ha utskrivet genom att först markera på vanligt sätt, sedan gå till Arkiv/Utskriftsområde/Ange utskriftsområde.

Det markerade området syns sedan genom att det valda området är avgränsat med en streckad linje. När man sedan klickar på Skriv ut kan man. kontrollera att det blev rätt på Förhandsgranskning. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I EXCEL markerar man det man vill ha utskrivet genom att först markera på vanligt sätt, sedan gå till Arkiv/Utskriftsområde/Ange utskriftsområde.

Det markerade området syns sedan genom att det valda området är avgränsat med en streckad linje. När man sedan klickar på Skriv ut kan man. kontrollera att det blev rätt på Förhandsgranskning. Lycka till!

 

Man kan göra så, men man måste inte. Det räcker med att bara markera, sen kan man gå direkt till Skriv ut och där välja det man vill få ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är min 'dåliga' utskriftdialog från min iMac.

 

Strax sänder jag en bild på dialogen från min MacBook Pro som HAR det valet.

 

Det är olika skrivare, men samma Excel och samma MaxOS och jag VET att det fungerar på samma ('sketna') skrivare Brother MFC-7420.

 

Märkligt.

post-33475-0-47924500-1486836667_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från min MacBook Pro

 

Första bilden

Markering av celler.

Förhandsvisningen VISAR sammalunda på miniatyren.

Utskrift sker av ENBART markerade celler.

 

Andra bilden.

Samma markering av celler.

Förhandsvisningen visar nu HELA sidan som miniatyr.

Utskrift sker av HELA sidan.

post-33475-0-89710900-1486836606_thumb.jpg

post-33475-0-85280600-1486836614_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara tillägga att det (på min MacBook Pro) fungerar som det skall.

 

1. En DISKONTINUERLIG markering i Excel (en markering med flera olika delar som inte sitter ihop). Fungerar som det skall i Excel. Där skapas en sidas utskrift per markering. Helt korrekt.

 

2. En DISKONTINUERLIG markering i Word (en markering av fler icke på varandra följande delar (ex sidan 3 och sidan 5, eller olika delar på samma sida som inte sitter efter varandra)). Detta ger att valet INTE är möjligt i Word. Då är "Selection" nedgråat. Ej valbart.

 

Alltså - bevisligen GÅR det, fungerar det på en dator men INTE på den andra. Grrrrr…

 

Någon som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I EXCEL markerar man det man vill ha utskrivet genom att först markera på vanligt sätt, sedan gå till Arkiv/Utskriftsområde/Ange utskriftsområde.

Det markerade området syns sedan genom att det valda området är avgränsat med en streckad linje. När man sedan klickar på Skriv ut kan man. kontrollera att det blev rätt på Förhandsgranskning. Lycka till!

 

 

Ja - precis så SKALL det vara. – Men VARFÖR får jag inte upp detta val i min dialogruta?!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är min 'dåliga' utskriftdialog från min iMac.

 

Strax sänder jag en bild på dialogen från min MacBook Pro som HAR det valet.

 

Det är olika skrivare, men samma Excel och samma MaxOS och jag VET att det fungerar på samma ('sketna') skrivare Brother MFC-7420.

 

Märkligt.

 

I menyn där det står Layout, vilka fler val har du där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...