Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Intel: Framtida datorer ska slippa hårddiskar


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Hela ovansidan på bärbara borde ju i vart fall bestå av solceller...så behövde man inte slita på batteriet i dagsljus eller lampljus... :whistling:

295281[/snapback]

 

Exakt för då kunde man skaffa en USB-lampa som man lyser med på solcellerna och laddar batteriet med när det är mörkt! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard

Då vill jag ha en jätteliten dator med stor skärm som inte väger något, är supersnabb, har oändlig batteritid och inte kostar något.

 

Tillbaks till verkligheten.

 

Coolt, men det låter som om det blir dyyyrt med ett par hundra GB flash.  :w00t:  :ph34r:

294728[/snapback]

 

Behöver man ett par hundra GP? 20 eller mindre skulle räcka bra till operativsystemet och en hel del program, egentligen behöver bara operativssystemet ligga på minnet. Hårddiskar är tillräckligt snabba och tillförlitliga för att fungera utmärkt som lagringsplats. Om datan ska finnas tillgängliga för flera datorer, vilket inte sällan är fallet om det handlar om stora mängder, sitter ändå inte flaskhalsen i hårddisken.

 

Hårddisken har gång efter gång blivit utdömd som omodern och dålig, trots det har den varje gång vidat sig stå emot pressen och bara bli bättre. Jag tror vi kommer att få se hårddisken under många år än, se bara hur den har letat sig in i mp3-spelare (host iPod) och kameror på senare tid. Det börjar också kommer USB-minnen med hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.... Behöver man ett par hundra GP? 20 eller mindre skulle räcka bra till operativsystemet och en hel del program, egentligen behöver bara operativssystemet ligga på minnet. Hårddiskar är tillräckligt snabba och tillförlitliga för att fungera utmärkt som lagringsplats. Om datan ska finnas tillgängliga för flera datorer, vilket inte sällan är fallet om det handlar om stora mängder, sitter ändå inte flaskhalsen i hårddisken....

 

Om Hårddiskarna skulle köras med Thin Films teknik skulle gränsen mellan RAM-minne och diskminne bli mer diffus. Om ett program (t ex Photoshop) skulle vilja behöva några GB virtuellt minne skulle den ta det från disken utan att det skulle upplevas som att den swappar mot disken. Hårddiskar är inte tillräckligt snabba för att tjänstgöra som virtuellt minne som det gör idag tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, om jag ansluter mitt 2GB CompactFlash kort via firewire till datorn, ifall jag kunde styra så att systemet swappar mot det i första hand, men vänta det kan jag ju i Photoshop t ex, skulle mitt photoshoppande med bilder på runt 20-60MB upplevas mycket snabbare eller skulle firewirekopplingen äta upp det man vinner på snabbare Flashkort? För kortet är väl snabbare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ha ett sådant kort och köra swapfiler på. För det är inte byggt för det. Det blir sönderhackat på ett halvår.

 

Det blir tusentals filer du skriver om du använder det som en swapdisk.

Men tar du några kort då och då med en digitalkamera så belastar du inte kortet på samma vis.

Tyvärr. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag som trodde att utan rörliga delar att det skulle tåla flera skrivningar… men jag vill inte riskera kortet och pröva. Jag litar på dig. :)

 

Men vi pratade ju om Flashdiskar i en tidigare tråd, de har då omdesignat en flash-disk då lite så den tål bättre en massa skrivningar och läsningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt för då kunde man skaffa en USB-lampa som man lyser med på solcellerna och laddar batteriet med när det är mörkt! :w00t:

295318[/snapback]

En evighetsmaskin. :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
Om Hårddiskarna skulle köras med Thin Films teknik skulle gränsen mellan RAM-minne och diskminne bli mer diffus. Om ett program (t ex Photoshop) skulle vilja behöva några GB virtuellt minne skulle den ta det från disken utan att det skulle upplevas som att den swappar mot disken. Hårddiskar är inte tillräckligt snabba för att tjänstgöra som virtuellt minne som det gör idag tycker jag.

295378[/snapback]

 

Min poäng var att minnen säkert kan komma att användasför vitala delar av systemet som OS och vissa program men hårddiskar lär leva klar länge där man inte vinner så mycket på att byta, lagring av musik, film, bilder etc.

 

En fråga, om jag ansluter mitt 2GB CompactFlash kort via firewire till datorn, ifall jag kunde styra så att systemet swappar mot det i första hand, men vänta det kan jag ju i Photoshop t ex, skulle mitt photoshoppande med bilder på runt 20-60MB upplevas mycket snabbare eller skulle firewirekopplingen äta upp det man vinner på snabbare Flashkort? För kortet är väl snabbare?

295414[/snapback]

 

SATA/300 - 2.4 Gbit/s

Firewire 400 - 0.4 Gbit/s

Firewire 800 - 0.8 Gbit/s

 

Precis, och vilken normal-begåvad person som helst skulle ha kunnat förutsäga detta.

Varför ha något mekaniskt och jämförbart klumpigt i något i övrigt helt elektroniskt?

 

Så det här kommer förr eller senare ändå, med Intel eller något annat företag.

295185[/snapback]

 

 

Varför inte ha något mekaniskt om det är mycket billigare, klarar större volymer och nästan alltid är tillräckligt snabbt? Att byta till något bara för att det låter modernare är bara dumt och kostsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du lägga swapfilen på en externt hårddisk eller flashkort eller vad sjutton som helst. Så länge det dyker upp i /Volumes kan du lägga swappen där. Problemet är att om dom där 2 gigabyten tar slut, kommer datorn antagligen inte att må så bra. Dessutom är statiskt media ofta långsammare än hårddiskar. Vill du a snabb swap? Skaffa en Raptor med ett varvtal på 15k RPM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår så drar ett Flashminne mindre ström än motsvarande HD. Om det är så är det ju eftersträvansvärt att byta ut HD mot Flash. Ett första steg kan bli att man lägger systemet på en Flashkrets för att få en snabb uppstart, medan man av kostnadsskäl har programmen på HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Har inte flashminnen en ganska begränsad livslängd jämfört med hårddiskar, räknat i antal skrivningar de tål innan de går sönder? Det förbättras förhoppningsvis innan man börjar köra hela OS på flash. Annars lär ett modernt OS skriva sönder sitt minne rätt fort tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte flashminnen en ganska begränsad livslängd jämfört med hårddiskar, räknat i antal skrivningar de tål innan de går sönder? Det förbättras förhoppningsvis innan man börjar köra hela OS på flash. Annars lär ett modernt OS skriva sönder sitt minne rätt fort tror jag.

295564[/snapback]

Jo, det stämmer ju! Tänkte jag inte på förrän du sa det.

Hoppas det åtgärdas, för sist jag kollade så var det väl sisådär med antal skrivningar på flashminnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ska bli spännande att se vad som kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi kommer att tänka tillbaka på det som vi nu tänker tillbaka på lp skivor... eller cdskivor för den skull

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem vill inte ha de flashigt..........? :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...