Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Eye TV


KelloG

Rekommendera Poster

Idag köpte jag eyetv till datorn!

 

Och efter önskan här på forumet så skriver jag en kort om den!

 

Kom med en fjärkontroll, dekoder eller vad man skall kalla den och en liten antenn!

 

Följde med gamla program varan men borde få det nya! Tyvärr var det ingen kupong i lådan så jag måst skicka ett brev till tyskland!

 

Installationen var lätt men det är ju en mac dator oxå! :)

 

Ser på svt 1 för tillfället och det flyter på rätt så bra!

Handen skall jag ej sätta mot antennet för då fryser bilden!

Man kan koppla in bättre antenn ifall man vill!

Antennet har magnetfot så man kan sätta fast det ganska enkelt i metall!

 

Bandar in samtidigt som man ser på programet och det kan man ställa in hur mycket av hårdisken skall gå åt det!

 

Finns att man kan banda in som på en video men har ej testat änn det!

Kommer att testa mera av programet nu när jag åker på jobb i 8 dagar så lär ju veta mera sen!

 

Kör eyetv på en iBook G4 800mhz 1.12 gb ram för tillfället!

 

Tanken är att jag skall kunna se på tv i stugan som man ej har tv överhuvudtaget! :D

 

Ja, det är bara att ställa frågor så ska jag se ifall jag kan svara på dom! :whistling:

post-7217-1141842128.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Pris?

 

Funderade själv på USB-stickan jag hade i en annan tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

145€ blev kalaset och kosta!

Men verkar vara helt okej!

Som sagt finns flera olika alternativ!

Nackdelen är väl att den bandar in hela tiden! Hittade ej nånstans att stänga av den funktionen så hd:n går hela tiden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det- är det digital mottagning?

Här släcks ju snart det analoga nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Samma pris som för USB-stickan m.a.o.

Men du ser bara de "fria" kanalerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det- är det digital mottagning?

Här släcks ju snart det analoga nätet.

294135[/snapback]

 

 

Jo det är digitala nätet den tar in på! :D

Annars skulle jag ej ha köpt det för dom har släckt ner analoga här redan! :cry:

Så jag har tänkt att jag kan skicka bilden till tv:n ifall det behövs!

Eller köpa en mac mini och använda den som mottagare!

Förstod att eyetv var skrivet för intel oxå! :D

 

En skärm dump av programet kommer här oxå!

 

Jo ser bara fria kanalerna! Vi har ej betalt kanaler via luften!

post-7217-1141843238.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.miglia.com/products/video/tvmini/index.html

 

post-113-1141843612.jpg

USB-stickan jag skrev om

294158[/snapback]

 

Jo, den är oxå enbart för fria kanaler!

Men har den externt antenn?

Följer med samma program oxå med den!

Fanns en annan variant på apple store på nätet! En som klarade av parabolen och kabelnät!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Jo det är en liten bordsantenn med.

Om man åker tåg kan det ju vara käckt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är en liten bordsantenn med.

Om man åker tåg kan det ju vara käckt  :)

294167[/snapback]

 

 

Såg det när jag var in på sidan och tittade!

Men antennet verkar kopplas in med typ phonokontakt så frågan är kan man byta lätt antenn på den?

Undrar hur fjärrisen fungera på den ifall man pluggar den bak i en iMac?

För ir mottagaren borde ju sitta i usb enheten?

 

Med den här var det vanligt antenn uttag så man kan koppla in vilket antenn som helst!

Typ använda det man har på taket! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
:ThumbsUp:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att få höra lite kommentarer från testet av din eyeTV. Ska bli spännande att följa den här tråden. Har själv funderat på att skaffa eyeTV men då den versionen som tillåter boxers programkort. Den är ju betydligt dyrare men det är billigare än att köpa en extra TV. Dessutom kan man ju använda datorn att spela in på, vilket är fantastiskt.

 

Jag tror att spela in-funktionen går att stänga av, så att din hårddisk slipper stå och tugga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att få höra lite kommentarer från testet av din eyeTV. Ska bli spännande att följa den här tråden. Har själv funderat på att skaffa eyeTV men då den versionen som tillåter boxers programkort. Den är ju betydligt dyrare men det är billigare än att köpa en extra TV. Dessutom kan man ju använda datorn att spela in på, vilket är fantastiskt.

 

Jag tror att spela in-funktionen går att stänga av, så att din hårddisk slipper stå och tugga...

294242[/snapback]

 

 

Tror det oxå att det skall gå!

Men har ej hittat det för tillfället! :ermm:

Men har ej lagt ner tid att leta heller!

Ska just åka iväg på jobb och så hoppas jag att jag får nya program varan snart oxå! :D

 

Men nu kan man ta tv:n med sig var man vill ifall man reser mycket! :ThumbsUp:

 

Hittade just att man kan "lagra" live inspelning på ram minnet istället för hd så då borde hd:n avlastas isf! Men ram minnet blir lidande istället! :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har jag testat eye tv isnart två veckor.

Fick nya program varan till det och det verkar ej ta lika mycket på processorn som gamla gjorde.

 

I Helsingfors hamn och på ingång dit fick man bra bild och hade det hela tiden.

Men i Sthlm fick jag in en kanal och den var kodad. Troligtvis hade jag hytten på fel sida. :angry:

Efter avgång så gick det bättre. Fick ca 15 kanaler in om jag kommer rätt ihåg.

Men när vi svänger rätt så mycket i skärgården så fungerade det ganska dåligt.

Bilden försvann mellan varven så det var inget nöje att se på tv via datorn då! :cry:

 

Men har man datorn hemma eller på sommarstugan så att det ej rör på sig så kommer det att fungera bra och det är vad jag har tänkt ha den till.

 

Har ej prövat att banda in nåt änn med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här verkar ju passa mig perfekt. Jag har större skärm på datorn än på min teve, och en box går på åtminstone 500, och då måste jag koppla den till takantennen ändå. Jag har hela Uppsalas antenn inom synhåll - nästan så den stör om natten när den blinkar. :P

Det här är ju som att köpa en digitalbox med inspelningsbar dvd-spelare med hårddisk om man har en mac. :ThumbsUp:

 

Grunkan får jag för 1200 med studentrabatt. :whistling: Några frågor bara:

 

Den verkar suga rätt mycket processor. Går det att göra något vettigt med datorn samtidigt som man kör teve?

 

Vet du om det är stor skillnad på TVMini och TVMini HD? (Jag har ont i huvudet och orkar inte läsa på.)

 

Men den "lilla" fjärrkontrollen verkar inte vara att leka med, men det borde inte vara alltför svårt att programmera så att man kan använda mobilen som fjärr.

 

Verkar toppen. :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här verkar ju passa mig perfekt. Jag har större skärm på datorn än på min teve, och en box går på åtminstone 500, och då måste jag koppla den till takantennen ändå. Jag har hela Uppsalas antenn inom synhåll - nästan så den stör om natten när den blinkar.  :P

Det här är ju som att köpa en digitalbox med inspelningsbar dvd-spelare med hårddisk om man har en mac.  :ThumbsUp:

 

Grunkan får jag för 1200 med studentrabatt.  :whistling:  Några frågor bara:

 

Den verkar suga rätt mycket processor. Går det att göra något vettigt med datorn samtidigt som man kör teve?

 

Vet du om det är stor skillnad på TVMini och TVMini HD? (Jag har ont i huvudet och orkar inte läsa på.)

 

Men den "lilla" fjärrkontrollen verkar inte vara att leka med, men det borde inte vara alltför svårt att programmera så att man kan använda mobilen som fjärr.

 

Verkar toppen. :w00t:

304800[/snapback]

 

 

 

Vet ej skillnad mellan TVmini eller TVminiHD.

 

Har du sailings clicker så finns eye tv med där i deras meny! :D

Med Cinergy får man ju med en riktig fjärrkontroll oxå så man kan använda den likväl!

 

Beror väl på vad för dator man har! Kör för tillfället enbart med iBook G4 800mhz tills jag får hem min iMac! ha nog surfat samtigt och säkert gjort nåt mera!

 

Tanken är ju att använda dom här ute på stuga och då blir det enbart för tv! För har ej bredband eller telefon i stugan....

Och du kan koppla in denna i ditt gamla antenn oxå för bättre signal!

iofs har du nåt filter från gamla analoga tiden kan det finnas orsak att ta bort den för den kan ta bort signalen för digitv läste jag i nån tidning nyligen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har ju ett specialerbjudande just nu på Miglia TVMini, som går ut den 23 april, 1199:- inkl moms och frakt!!!!!!!

Jag har nu även fått senaste programvaran, och måste säga att detta är ett måste i stugan, båten eller husvagnen!

Gå in på Applestore och sök på Miglia!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån som skaffat Miglia TVMini? Den verkar onekligen väldigt smidig. Jag är nyfiken på hur fjärrkontrollen fungerar. Var sitter IR-mottagaren? Hur funkar det om USB-stickan sitter bakom datorn t. ex.?

 

Lite fler skärmdumpar på olika kanaler i fullskärm vore intressant för att kunna bedöma bildkvalitén. Är det stor skillnad i signalstyrka om ni använder takantenn eller den medföljande miniantennen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

janalfredsson

KelloG, hur gick det med att hårddisken/internminnet belastas när du bara tittar på TV? det verkar ju konstigt om programvaran skulle vara konstruerad så att programmen hela tiden spelas in?

 

Finns det någon som testat och jämfört både Eye och Miglia?

 

/Yz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Finns det någon som testat och jämfört både Eye och Miglia?

 

/Yz

307228[/snapback]

 

Elgatos EyeTV är programvaran, Miglia är en mottagare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har också sedan en tid skaffat EyeTV (den "lilla" modellen för de fria kanalerna) och det fungerar väldigt bra. Det enda problemet för mig är att mitt rum ligger lite i radioskugga så ibland droppar signalen. Har skaffat en bättre inomhusantenn men skulle behöva en som sitter på rätt sida av huset.

 

Skaffade burken då vi endast har en liten TV i vår hembio. När bion är ockuperad (det är den ofta, barnen spelar XBox på 90 tum :-)) så ville vi ha en TV till för de fria kanalerna och då passade EyeTV utmärkt. Vi spelar ofta in program och det händer att vi lägger över filmen på en DVD-RW och tittar i hembion. I mjukvaran finns en direktlänk till Toast som fixar detta väldigt smidigt. Har man en iPod video så finns det verktyg för detta också.

 

En annan bra funktion är "Time shift" vilket gör att man kan pausa och sedan fortsätta på samma ställe.

 

Som sagt, jag är väldigt nöjd.

 

Fridis

PowerMac 2.7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

janalfredsson
Elgatos EyeTV är programvaran, Miglia är en mottagare!

307270[/snapback]

 

Elgato EyeTV är förvirrande nog både hård- och mjukvara. EyeTV 2.0 finns även i Miglia TVmini.

Min fråga gällde alltså jämförande test mellan Elgato och Miglia...

 

Yz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det med Canal Digital och Viasat och dom fria kanalerna? Så man kan ha alla samtidigt? Vad kostar den, allting följer med som man behöver eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balooba,

 

Jag läste i en annan tråd att du har en Miglia TVMini. Har du möjlighet att ta några fullskärmsdumpar från olika kanaler ikväll och posta här? Jag är väldigt nyfiken på hur bra bilden blir på datorskärmen. Har du förresten fått senaste versionen av programvaran än?

 

Att köra mot RAM istället för HD måste belasta datorn mindre, men tilldelar man även då programvaran ett visst utrymme? Hur lång tid buffrar den på en PB G4 1.5 med 768 MB skulle ni gissa? Och vad händer när bufferten blir full om man t. ex. pausat ett program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänner!

Jag köpte en Eye TV, USB-sticka, och pluggade in husets takantenn. Jag hade en mycket skarp och bra bild första kvällen, men ikväll har den j...a grejen på egen hand krypterat alla kanaler med svart skärm som följd. Skräp? :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...