Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Defragmentering, diskrens?


adam.filipson

Rekommendera Poster

adam.filipson

Jag har sökt ett tag efter funktioner som defragmentering och diskrens utan att hitta dessa. :wacko:

Vet att de finns i windows men finns de till OSX? :blink:

 

Och om ja, var hittar jag dem?

Tacksam för svar!

Vet att någon här på forumet vet! :ThumbsUp:

 

amf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt ett tag efter funktioner som defragmentering och diskrens utan att hitta dessa.  :wacko:

Vet att de finns i windows men finns de till OSX?  :blink:

 

Och om ja, var hittar jag dem?

Tacksam för svar!

Vet att någon här på forumet vet!  :ThumbsUp:

 

amf

291824[/snapback]

 

 

OS X gör defragmentering själv så det är inget du behöver fundera på! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adam.filipson
OS X gör defragmentering själv så det är inget du behöver fundera på!  :P

291827[/snapback]

 

Okej, hur då?

 

Men det finns inga program alls då alltså? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Nej, sådan behövs bara udner windows. Diskrensen tar ju bort gamla scandisk-filer och annat löjligt.. Några sådana program finns inte heller i OS X. Det du kan behöva göra är att ta bort loggar som upstår efter exempelvis systemkrasher. De kan växa till sig, men slöar inte ner systemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adam.filipson
Nej, sådan behövs bara udner windows. Diskrensen tar ju bort gamla scandisk-filer och annat löjligt.. Några sådana program finns inte heller i OS X. Det du kan behöva göra är att ta bort loggar som upstår efter exempelvis systemkrasher. De kan växa till sig, men slöar inte ner systemet

291831[/snapback]

 

 

Okej.

 

En följdfråga som har lite med detta att göra.

 

Om jag vill spara alla program jag har på datorn, filer och inställningar m.m innan jag ska formatera den hur ska jag göra då? :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst behövs defragmentering även på Mac under OS X. Att inte Apple skickar med ett bra verktyg för detta är ett sorgligt faktum som jag gnällt över ända sen jag började använda Mac för snart fem år sen.

Just nu är min burk i desperat behov av en defragmentering, men jag har inget verktyg jag litar på för att göra det.

 

Tråkigt men sant.

 

Så än en gång, det behövs - att OS X skulle vara immunt mot filfragmentering är helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du två hårddiskar eller en extern firewire disk så är programmet carbon copy cloner vad du söker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp
Visst behövs defragmentering även på Mac under OS X. Att inte Apple skickar med ett bra verktyg för detta är ett sorgligt faktum som jag gnällt över ända sen jag började använda Mac för snart fem år sen.

Just nu är min burk i desperat behov av en defragmentering, men jag har inget verktyg jag litar på för att göra det.

 

Tråkigt men sant.

 

Så än en gång, det behövs - att OS X skulle vara immunt mot filfragmentering är helt fel.

291838[/snapback]

 

Mja, till viss del. Filer under 20 Mb deframenteras av systemet automatiskt. Hur märker du att systemet behöver en defragmentering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adam.filipson
Har du två hårddiskar eller en extern firewire disk så är programmet carbon copy cloner vad du söker

291839[/snapback]

 

Okej.

 

Är det bara att följa instuktionerna då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att jag har tio års erfarenhet av hur datorer uppför sig när de är alltför fragmenterade, och min dator har inte defragmenterats sen jag köpte den för snart två år sen. Normalt har jag annars gjort det 3-5 gånger per år.

 

Och sen är det väl egentligen två olika saker vi pratar om. Det finns ju två komponenter i det hela. Dels själva defragmenteringen, som plockar ihop alla bitar som hör till en och samma fil, och lägger dem i ordning, intill varandra. Dels konsolideringen, som samlar alla lösa filer till ett sammanhållet stycke, så man får allt ledigt utrymme i ett enda stort sjok. Lite förenklat.

 

Nåja, men hur som helst. Min dator skriker efter defragmentering/konsolidering, så jag är förbannad på Apple för att man inte skickar med ett bra och tryggt verktyg för att möjliggöra denna oerhört viktiga åtgärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

 

Är det bara att följa instuktionerna då eller?

291842[/snapback]

Öppna bara programmet, det letar upp system och användarfiler/mappar automagiskt ^_^ . Klicka på hänglåset du ser nere till vänster, ange ditt lösenord och tryck copy så kopieras allt till den andra disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iDefrag verkar fungera rätt bra.

291878[/snapback]

 

Hehe, jo, men gratis är godare. iDefrag kostar en bra slant, för att bara vara ett verktyg som borde följt med systemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte få en "free 30 day trial" eller något sådant? Med tanke på att man behöver defragmentera en Mac typ vart tredje år borde väl det räcka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte defragmenterat på över tre år nu, säkert inte förra ägaren heller, märker inga tecken på att behöva heller… jag skulle inte börja tänka på det förrän ngt visar tydligt på att just det och inget annat behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Carbon Copy Cloner om jag ska göra en fullständig backup av mitt system som jag kan starta i från, lägger detta på en Extern HD.

SilverKeeper från Lacie som jag använder när jag ska ta backup av tex.dagens eller veckans jobb, läggs på en Extern HD.

DriveGenius har alla verktyg du behöver till tex.Defragment av din HD eller radera skräp som bara tar utrymme på din HD, detta program kostar lite, men för min del så är det värt pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...