Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Microsoft Windows Vista


KILLINSTINCT

Rekommendera Poster

jag tycker det är lite fånigt att påstå att windows snodde apples gui (dvs när windows kom, efter MS DOS) för apple snodde det från de som utveckalde X. Ingen i denna branchen kommer nånsin med något helt orginellt känns det som.

407108[/snapback]

Nej, så ska man absolut inte beskriva hur Apple hanterade Xerox. Xerox research labs (eller vad det var för något) utvecklade ett användargränssnitt - inget avancerat operativsystem. Företaget hade problem att övertala cheferna att deras system var framtiden. Till slut gav de i stort sätt bort systemet till Apple som vidareutvecklade det.

 

MS-DOS - vad är det egentligen? Skrev Bill Gates det? Nej, givetvis inte. Bill Gates köpte det av någon lokal nörd för några tusen dollar, och sålde det därefter till IBM för några miljoner.

 

Efter ett par år, i och med Apples framgång, började Bill inse att det han sysslade med inte skulle hålla mycket längre till. På något vänster lyckades han och hans nystartade företag Microsoft bli en av Apples störtsta mjukvaruutvecklare. Det de bakom kulisserna sysslade med var däremot att råkopiera de Apple-prototyper de fått av Apple att utveckla programvara för. Dessutom lyckades Bill senare få Steve Jobs att skriva under ett kontrakt som i stort sätt gör det möjligt än idag för Microsoft att råkopiera Apples innovationer.

 

Microsoft har nått sin framgång via råkopiering och hänsynslöst business-tänkande. Tja, I don't blame 'em - det fungerade ju! Idag är de ju en av de största företagen i världen.

 

----------------

 

Windows Vista är råkopiering i stil med Windows 1.0. Vaffan, de måste investerat i en drös med macdatorer och anställt ett gäng analytiker som noggrant gått igenom samtliga funktioner och skissat på ekvivalent användarvänlighet i Windows Vista. Pfft. Resultatet blir ett system som slukar extremt många CPU-cyklar, RAM-minne samt HDD-plats.

 

De har skjutit sig själv i foten. De har utvecklat ett instabilt, osäkert samt alltför datortörstigt operativsystem som INTE ALLS kommer kunna jämföra sig med kommande Mac OS X Leopard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar
Nej, så ska man absolut inte beskriva hur Apple hanterade Xerox. Xerox research labs (eller vad det var för något) utvecklade ett användargränssnitt - inget avancerat operativsystem. Företaget hade problem att övertala cheferna att deras system var framtiden. Till slut gav de i stort sätt bort systemet till Apple som vidareutvecklade det.

 

MS-DOS - vad är det egentligen? Skrev Bill Gates det? Nej, givetvis inte. Bill Gates köpte det av någon lokal nörd för några tusen dollar, och sålde det därefter till IBM för några miljoner.

 

Efter ett par år, i och med Apples framgång, började Bill inse att det han sysslade med inte skulle hålla mycket längre till. På något vänster lyckades han och hans nystartade företag Microsoft bli en av Apples störtsta mjukvaruutvecklare. Det de bakom kulisserna sysslade med var däremot att råkopiera de Apple-prototyper de fått av Apple att utveckla programvara för. Dessutom lyckades Bill senare få Steve Jobs att skriva under ett kontrakt som i stort sätt gör det möjligt än idag för Microsoft att råkopiera Apples innovationer.

 

Microsoft har nått sin framgång via råkopiering och hänsynslöst business-tänkande. Tja, I don't blame 'em - det fungerade ju! Idag är de ju en av de största företagen i världen.

 

----------------

 

Windows Vista är råkopiering i stil med Windows 1.0. Vaffan, de måste investerat i en drös med macdatorer och anställt ett gäng analytiker som noggrant gått igenom samtliga funktioner och skissat på ekvivalent användarvänlighet i Windows Vista. Pfft. Resultatet blir ett system som slukar extremt många CPU-cyklar, RAM-minne samt HDD-plats.

 

De har skjutit sig själv i foten. De har utvecklat ett instabilt, osäkert samt alltför datortörstigt operativsystem som INTE ALLS kommer kunna jämföra sig med kommande Mac OS X Leopard

407126[/snapback]

 

Äntligen någon annan än mig som vet hur det verkligen ligger till med vem som kopierar vem.

När det gäller Vista tycker jag att det ser både bra ut och fungerar bra - det är ju bara en Release Candidate.

Och varför inte göra som mig - köp en Macmini(duo) med mycket minne och ha det bästa av båda värdar både MacOsX och Vista på samma maskin.

Fungerar utmärkt till och med med allt lull-lull som genomskinlighet i Vista!

OBS! Brasklapp, jag spelar inte datorspel, då behövs antagligen ett bättre grafikkort - men Apple har ju andra IntelMacar med bättre grafikkort för "speldårar".

Enjoy!

 

Hälsningar

dannan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första som slog mig när jag såg Vista, var inte att de kopierat OSX. Det första jag tänkte på, var den otroligt dåliga designen. Jag hade förväntat mig nåt mycket bättre. Jag hade förväntat mig en originell och stilren design som skulle få mig att bli oroad om OSXs framtid. Det blev jag inte. Istället såg jag nåt slags försök till att pressa in så många effekter som möjligt. och det var inte ens bra gjort. Olika färgscheman i de olika programmen. Transparens effekter i fönstrena som får det hela ännu mer rörigt än vad det redan ser ut. Och om man inte har en tillräckligt bra dator för att visa transparans ser man istället en ful grå design som skär sig mot de andra programmens färger. Microsoft har ingen smak.

 

Men detta är ju något som alltid skiljt de två plattformarna åt. Apple's produkter har alltid handlat om design. Funtktionalitet. Steve Jobs själv var intresserad av kalligrafi, därför lade han stor vikt på att göra typsnitten rättvisa. Sen han kom tillbaka till Apple 96 har saker bara blivit bättre och bättre. Designen har (nästan) alltid varit på nåt sätt nyskapande på så sätt att den har öppnat folks ögon.

 

Det var denna filmen som fick mig att tänka och förstå:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Läste precis i Näringsliv24 att virusföretaget McAfee anser att Windows Vista är en säkerhetsrisk, därför att Micrsoft inte tillåter andra företag få tillgång till deras plattform... :whistling:

 

Eftersom OS X inte har detta problem är det ytterligare ett bevis på att Vista inte är en kopia av OS X, annat än till ytterligheter som ex viss design. Apple har heller inte blivit dömt till miljardböter av EU pga dåligt beteende mot konkurenter. :pompoms:

 

Cheers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första som slog mig när jag såg Vista, var inte att de kopierat OSX. Det första jag tänkte på, var den otroligt dåliga designen. Jag hade förväntat mig nåt mycket bättre. Jag hade förväntat mig en originell och stilren design som skulle få mig att bli oroad om OSXs framtid. Det blev jag inte. Istället såg jag nåt slags försök till att pressa in så många effekter som möjligt. och det var inte ens bra gjort. Olika färgscheman i de olika programmen. Transparens effekter i fönstrena som får det hela ännu mer rörigt än vad det redan ser ut. Och om man inte har en tillräckligt bra dator för att visa transparans ser man istället en ful grå design som skär sig mot de andra programmens färger. Microsoft har ingen smak.

 

Men detta är ju något som alltid skiljt de två plattformarna åt. Apple's produkter har alltid handlat om design. Funtktionalitet. Steve Jobs själv var intresserad av kalligrafi, därför lade han stor vikt på att göra typsnitten rättvisa. Sen han kom tillbaka till Apple 96 har saker bara blivit bättre och bättre. Designen har (nästan) alltid varit på nåt sätt nyskapande på så sätt att den har öppnat folks ögon.

 

Det var denna filmen som fick mig att tänka och förstå:

408025[/snapback]

Rörigt, säger du. Håller med till fullo. Men har du sett deras mediacenter? DET är rörigt :chock::huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Ingen jag känner har kommit på hur man lägger in nya låtar i windows media player 11 (vista). Dessutom tog det flera minuter för mig att hitta hur man hoppar framåt i låtarna.

Om windows media player gränssnittet kommer att finnas i alla program kommer nog många att ge upp... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rörigt, säger du. Håller med till fullo. Men har du sett deras mediacenter? DET är rörigt :chock::huh:

408638[/snapback]

 

jo, men dom har i alla fall ett media center :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem kommer inte ihåg hur Microsoft beskrev GUI som något för nördar på 80-talet, "GUI is for wimps!", medan de i hemlighet utvecklade en kopia av vad Apple hade gjort?

Det skrevs ju ett antal hyllmetrar om det då för er som var gamla nog då.

 

Jag tror att Microsofts hela affärsidé är att bara ge kunder tillräckligt för att hålla dem nöjda och sedan se till att det är så pass mediokert att det kan hålla en hel industri sysselsatt med underhåll, reparationer, utbildningar och mjukvara som virusskydd t.ex.

 

Detta har mer eller mindre gjort väldigt många beroende av MS, de har dem att tacka för deras dagliga bröd, vilket kan förklara varför MS har lyckats dominera i så många år trots eller rent av tack vare deras allt annat än briljanta mjukvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är onödigt att skapa ny tråd. Denna grej kanske hör hemma här endå, lite.. :)

 

EU kan förbjuda micrsoft att sälja vista i europa. :lol:

http://www.n24.se/dynamiskt/it_telekom/did_12236943.asp

Vi får hålla tummarna. :skondans:

 

Edit: Ikonerna ser ju förjävliga ut. Nix, ingen mer windowsdator för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, men dom har i alla fall ett media center  :armskeptisk:

408785[/snapback]

Hah, så SJUKT bra svar på tal!! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att inte bilderna här i tråden visar hur Vista faktiskt ser ut med alla grafiska effekter påslagna:

http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_5728.asp

 

Själv tycker jag det ser riktigt trevligt ut, förutom att det är svårt som fasen att skilja aktiva och icke aktiva fönster ifrån varandra, nästan bara knapparna i övre högra hörnet som skiljer sig åt :P

Själv älskar jag vad de gjort med utforskaren i nya versionen, "breadcrumbs"-delen i adressfältet är helt underbart, önskar Apple kunde fixa en lite värre Finder till OS X, de som finns ifrån tredjepart kostar ju :/ Iofs, FileRun skall ju vara gratis, men har väl inte släppts än?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att inte bilderna här i tråden visar hur Vista faktiskt ser ut med alla grafiska effekter påslagna:

http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_5728.asp

 

Själv tycker jag det ser riktigt trevligt ut, förutom att det är svårt som fasen att skilja aktiva och icke aktiva fönster ifrån varandra, nästan bara knapparna i övre högra hörnet som skiljer sig åt :P

Själv älskar jag vad de gjort med utforskaren i nya versionen, "breadcrumbs"-delen i adressfältet är helt underbart, önskar Apple kunde fixa en lite värre Finder till OS X, de som finns ifrån tredjepart kostar ju :/ Iofs, FileRun skall ju vara gratis, men har väl inte släppts än?

409216[/snapback]

Men vi har ju ett nytt osx att vänta. :ThumbsUp:

 

Apple ligger alltid ett eller flera steg före konkurrenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vi har ju ett nytt osx att vänta.  :ThumbsUp:

 

Apple ligger alltid ett eller flera steg före konkurrenterna.

409241[/snapback]

 

Tja, inget jag sett där har hittils imponerat på mig, men visst, kommer nog mer saker.

Finns dock vissa saker i Windows jag tycker fungerar bättre, OS X är inget perfekt OS (även om det är ett rejält steg närmare bara man slänger in UNO :P).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, inget jag sett där har hittils imponerat på mig, men visst, kommer nog mer saker.

Finns dock vissa saker i Windows jag tycker fungerar bättre, OS X är inget perfekt OS (även om det är ett rejält steg närmare bara man slänger in UNO :P).

409678[/snapback]

Apple visar ju inte allt ett halvår innan releas(?). Jag lovar att det kommer till många nya saker innan det släpps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple visar ju inte allt ett halvår innan releas(?). Jag lovar att det kommer till många nya saker innan det släpps.

410194[/snapback]

Självklart. Men får ju inte glömma det hemliga onemorething! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä. Det går någon form av gräns här; Vista liknar inte Mac OS X någonstans...

...tänkte jag säga tills jag såg Ibisaeg's länk. Säg inte att bakgrunden är tagen från Vista? :bla: Då är det kopiering på hög nivå.

 

Men tack vare dom bilderna blev jag också jääävligt sugen på att lägga in Vista på den här burken. Riktigt läckert! Går det? Är det bara att köra BootCamp eller är det bara XP som funkar till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista går att lägga in genom BootCamp eller... jag tror det går via Paralells Desktop också... men definitivt via BootCamp.

 

Jag tycker att delar av Vista ser roligt ut MEN jag tycker ochså deet lider av den brist på smak som MS alltid har lidit av. Rörigt och mycket knappar ochy effekter.

 

Man er på företag som lägger kvalitet i design att det blir dent och städat medans företag som gillar finesser satsar påjust dessa och blir slarviga vad gäller användarvänlighet och sleek design.

 

Eriksson-telefonerna är ett sådant exempel som när slutligen Sony klev in så blev OS´et i mobilerna samt utseendet riktigt coolt och kunde kombineras med härligt bra teknik. Dom har nu kört ifatt Noia och lvalitativt kört om... även om Nokia fortfarande leder utveckligne börjar det luta åt ett liknande förållande där som Mac vs MS i datorvärlden.

 

Jag tror att Apple kan få över åtskilliga procesnt de närmaste åren och växa till ca 10 - 15 procent när folk måste välja mellan PC och Mac på samma vilkor... skillnaden handlar om pris och tillgänglighet i applikatiioner... då ramlar man tillbaka till design och funktionalitet...

 

Där vinner Macen just nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mu håller jag på att ladda ner. :)

Vad är det för skillnad på 32-bits och 64-bits? Jag kör 64-bits, kommer det funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mu håller jag på att ladda ner. :)

Vad är det för skillnad på 32-bits och 64-bits? Jag kör 64-bits, kommer det funka?

412064[/snapback]

Tja, den skillnad jag känner till är att du kan bearbeta mycket större tal på en 64-bitars processor (long long).

 

Microsoft Windows Vista ska fungera till 64-bitars processorer... däremot tycker jag att du ska ta och tänka om - vill du verkligen installera Windows Vista med allt vad det har att erbjuda: dll-hell, regedit, oordning, säkerhetsrisker, virus, instabilitet samt extrem anti-pirat övervakning..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft Windows Vista ska fungera till 64-bitars processorer... däremot tycker jag att du ska ta och tänka om - vill du verkligen installera Windows Vista med allt vad det har att erbjuda: dll-hell, regedit, oordning, säkerhetsrisker, virus, instabilitet samt extrem anti-pirat övervakning..?

412075[/snapback]

 

Japp. Jag snuvar Vista på internet, men jag är nyfiken på designen och vill kunna spela lite originalspel som jag pungat ut pengar på. :ThumbsUp:

 

Men tack för varningen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu smäller det!

 

Alla förbedelser är klara så nu ska jag bara ta mig igenom installationen... :w00t:

 

Är jag inte tillbaka om 1h så rädda er själva... Adjö!

 

...trodde jag, ja! Någon som vet var nyaste uppgradering till Firmware finns? Jag har en Intel-Mac inköpt i augusti i år. Snabbt svar, tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vad jag la märke till när jag surfade in på seewindowsvista.com...

 

 

Båda två ser ju lika tråkiga ut!!!

 

Han i vista reklamen fick inte upp ett enda leende i någon av filmerna...

 

post-12940-1160897953_thumb.jpg

 

post-12940-1160897966_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä. Det går någon form av gräns här; Vista liknar inte Mac OS X någonstans...

...tänkte jag säga tills jag såg Ibisaeg's länk. Säg inte att bakgrunden är tagen från Vista?  :bla: Då är det kopiering på hög nivå.

411664[/snapback]

Men snälla, en skrivbordsbakgrund som liknar en i OS X gör inte hela Vista till en kopia. Det är ett vackert motiv, tror inte Apple har ensamrätt på bilder med dylika stenar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...