Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Microsoft Windows Vista


KILLINSTINCT

Rekommendera Poster

daniel_hejhopp

Jag tycker att spotlight look-a-liken är lik spotlight i OS X (nu vet jag inte om den är till för samma sak..), men resten ser lika grått och tråkigt ut som 98. XP var ju blått och tråkigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar
Jag tycker att spotlight look-a-liken är lik spotlight i OS X (nu vet jag inte om den är till för samma sak..), men resten ser lika grått och tråkigt ut som 98. XP var ju blått och tråkigt :)

291879[/snapback]

Den är till för samma sak. MS försökte tom stämma Apple (utan framgång) när de släppte Tiger med Spotlight :lol:

Same, same

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var, när i Win har en docka någonsin visat sig??

291872[/snapback]

 

Hela listen nedtill, eller var man nu vill placera den, i bl.a XP har i stort sett samma funktionalitet som dockan, men under annat namn!

Ser du inte likheterna och var inspirationen till dockan kommit från så ...

 

När det gäller andra likheter var det väl Apple? som satte standarden Arkiv - Redigera etc i menysystemet! Är det inte bra att Win fick samma upplägg? Kan jag Mac kan jag lätt lära mig att hitta i menyerna på Win och vice versa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela listen nedtill, eller var man nu vill placera den, i bl.a XP har i stort sett samma funktionalitet som dockan, men under annat namn!

Ser du inte likheterna och var inspirationen till dockan kommit från så ...

 

När det gäller andra likheter var det väl Apple? som satte standarden Arkiv - Redigera etc i menysystemet! Är det inte bra att Win fick samma upplägg? Kan jag Mac kan jag lätt lära mig att hitta i menyerna på Win och vice versa!

291917[/snapback]

Nä det håller jag inte med dig om, då är ju menyraden mer lik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det håller jag inte med dig om, då är ju menyraden mer lik

291923[/snapback]

 

Titta en gång till! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta en gång till!  :P

291928[/snapback]

Nä, jag har mått dåligt tidigare i dag, vill inte förvärra :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Jag hittade en kul funktion i XP. Jag tror att det är snott från mac os 9. Om man i explorer trycker på minimera och håller inne shift kommer bara

 

post-7816-1141602699.png

 

fram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske Balooba har rätt men jag har alltid uppfattat dockan som en vidareutveckling av"startknappar" om nån mins dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske Balooba har rätt men jag har alltid uppfattat dockan som en vidareutveckling av"startknappar" om nån mins dom.

291934[/snapback]

:ThumbsUp:

Huvudet på spiken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, törs man säga att man tycker att dockan är rätt likt en motsvarande grej jag sett i IBM:s AIX? Känns som en unix grej som man gett en rejäl makeover.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, törs man säga att man tycker att dockan är rätt likt en motsvarande grej jag sett i IBM:s AIX? Känns som en unix grej som man gett en rejäl makeover.

292120[/snapback]

 

Jo det är rätt likt CDE, som fler unix-varianter använder sig av.

(Även OpenVMS har CDE)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Men, för helvete, det är ju inte ett dugg likt! Nu får ni ge er! Det börjar bli lite tröttsamt med alla Macanvändare som skriker "KOPIA AV OS X! TJUVAR TJUVAR!" så fort Microsoft släpper något som inte ser ut som skit. Eller, vad fan, det fanns en hel del som tyckte att standardtemat i XP var en kopia av OS X också. Det är inte likt!

291875[/snapback]

 

Jag tycker att du ska titta på de filmer jag länkade till tidigare i tråden. Ljudspåret är från Balmers introduktion av Vista, men bildspåret kommer från OS X...

Kopia är bara förnamnet... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska titta på de filmer jag länkade till tidigare i tråden. Ljudspåret är från Balmers introduktion av Vista, men bildspåret kommer från OS X...

Kopia är bara förnamnet...  :D

292460[/snapback]

Det var ju inte det minsta likt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Det var ju inte det minsta likt.

292725[/snapback]

 

Om du inte tycker att det var likt så undrar jag om du såg rätt film - bilderna var ju ur Os X Tiger. Hur kan OS X inte vara likt OS X??? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte heller några som helst likheter..dessutom tycker jag det ser ganska sjysst ut faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte tycker att det var likt så undrar jag om du såg rätt film - bilderna var ju ur Os X Tiger. Hur kan OS X inte vara likt OS X???  :huh:

292876[/snapback]

Sakerna rösten beskrev var ju ofta inte det som visades i filmen, och han beskrev allting så diffust att det hade kunnat gälla allt från Mac OS 8 till XP till KDE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Snälla så jävla likt e det ju ändå inte.. Har kört osx och vista. Är van pc och windows användare, men går över till andra sidan inom 2veckor när jag fått min macbook pro.

Jag tycker inte det är likt, men om ni tycker det så måste ju vista vara bra.

Sen så har jag kört vista på min 3.0a med 512 ram och funka utanproblem sen med 1024ram och funka perfekt och det är ännu i beta...

 

Förstår inte detta eviga klagande på windows, har nästan aldrig haft problem med det, men det beror ju på användaren med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker utseendet inte är likt. Dock kan det finnas liknande saker vad det gäller upplägget av olika funktioner. Men själva formerna & färgerna tycker jag är avskräckande på dagens Vista :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, för helvete, det är ju inte ett dugg likt! Nu får ni ge er! Det börjar bli lite tröttsamt med alla Macanvändare som skriker "KOPIA AV OS X! TJUVAR TJUVAR!" så fort Microsoft släpper något som inte ser ut som skit. Eller, vad fan, det fanns en hel del som tyckte att standardtemat i XP var en kopia av OS X också. Det är inte likt!

291875[/snapback]

Det är din åsikt, och vi har alla våra åsikter. Själv står jag nog någonstans mittemellan, men faktum är att Microsoft HAR stulit i princip allt från oss, Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är din åsikt, och vi har alla våra åsikter. Själv står jag nog någonstans mittemellan, men faktum är att Microsoft HAR stulit i princip allt från oss, Apple.

406892[/snapback]

 

Nej det är inte ett faktum att Microsoft har stulit i princip allt från Apple. Vill du specificera lite mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte ett faktum att Microsoft har stulit i princip allt från Apple. Vill du specificera lite mer?

406906[/snapback]

menade det mesta, typ. antar de flesta här redan vet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Jag som i nuläget bara använder Windows hemma i väntan på en bättre version av Macbook tycker att det finns stora likheter mellan OSX och Vista. Att det skulle vara någon kopia rakt av tycker jag dock inte, inte än iaf.. Vad som har blivit likt i vista är att Microsoft har satt sin logo där den gamla "start" knappen säger, något som OSX har med sitt äpple. Sedan kan man kanske tycka att ramen (som är av typen metal brushed) är lite lik. Användandet av Gadgets och viss del av GUI är också väldigt likt OSX. För övrigt tycker jag att Vista ser ut som en uppsnyggad version av det tragiska XP. Alla knappar sitter där de skall och man har inte vågat fräscha på så hemskt mycket.

 

Varför kan man inte sluta bråka om "de snodde det från oss och vice versa"? Ska man kanske då säga att användare av Mac har kopierat Micrsofts MSN Messenger med ex. Adium eller Mercury? Eller att utvecklarna av openoffice har kopierat Microsoft Word, Powerpoint, Excel osv?

 

Att Apple lyckats göra ett bättre operativsystem förstärks väl ännu mer om nu Micrsoft har kopierat lite? Jag tror det verkar till Macens och apples fördel.

 

Det finns faktiskt program som Microsoft har lyckats bra med. Exempelvis tycker iaf. jag att Officepaketet är grymt mycket lättare än iWork (Vi har iWork i skolan). MSN Messenger är ett annat bra program. För att inte nämna Flight Simulator. Vad som däremot skulle behöva bytas ut är Explorer, det är en enda stor röra med miljarder onödiga knappar som bara förvirrar användaren.

 

Självklart ska man inte stjäla av varandra, men det verkar vara så världen fungerar. Jag hoppas detta sporar Apple till att utveckla ett ännu bättre operativsystem, och alltid ligga två steg före Microsoft. Leopard verkar lovande....

 

Cheers :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser rätt sjysst ut även om mycket gammalt fult finns kvar. Så jättelikt OSX tycker jag inte heller det är. Jag hoppas och tror att vista kommer visa sig vara riktigt bra, jätte mycket bättre än xp iaf. Det kommer ju innebära att i stort sett hela världen kommer köpa ny dator nån gång 2007-2008 vilket förmodligen kommer gynna apple också. För att inte tala om fördelarna som kommer av att det äntligen blir lite konkurrens. I tekniken dårå på marknaden har det ju inte speglats så bra hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nääääh... Vista känns inte kopierat från OS X. Utseendemässigt tycker inte jag det känns likt alls, Vista är ju fult. Funktioner vågar jag däremot inte yttra mig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker det är lite fånigt att påstå att windows snodde apples gui (dvs när windows kom, efter MS DOS) för apple snodde det från de som utveckalde X. Ingen i denna branchen kommer nånsin med något helt orginellt känns det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...