Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filmtips!


Jerry

Rekommendera Poster

En filmtipsaretråd vore trevligt!

 

Själv vill jag varmt rekommendera CRASH, lätt bästa filmen 2005!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Jag såg Darwins mardröm igår. Den var också jättebra. Det var längesedan man såg en vettig dokumentär utan Michael Moores USA-hat eller Arne Weisses folkliga stämma. Filmen handlar om konsekvenserna efter att en vetenskapsman planterade in en (1) hink med fisk i viktoriasjön för 40 år sedan. Den fisken har nu utrotat nästan all annan fisk i sjön och har blivit tanzanias största exportvara. medans storföretagen tjänar storkovan får folket i tanzania äta fiskrenset för att överleva Flygplanen som hämtar fisken jobbar dubbelt genom att föra in vapen i afrika för att tjäna pengar på krigen och de afrikanska gatubarnen smälter ner figolitkartongerna som fisken lastas i och gör lim av det som de sedan kan sniffa. En av de absolut bästa och värsta (mycket hemskare än alla skräckfilmer jag har sett) filmer som jag har sett. Rekomenderas starkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Darwins mardröm? Hette den så? Låter som nåt ordentligt att se! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Jepps, går på hagabion. fick en femma i GP också :ThumbsUp:B)B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The green mile (Den gröna milen): Handlar om ett gäng dödsdömda fångar som inte är som alla andra. Smärtsam men helt underbar!

 

Vita è bella (Life is beautiful/Livet är underbart): Nazister går in i Italien och en pappa måste få sin son och fru att överleva ett koncentrationsläger. Visst man kan tänka att man e trött på nazismen men denna film får man INTE missa!

 

Torsk på Tallin: Humor på hög nivå med Robert Gustavson. Men denna film är tragisk och speglar ensamheten och svårigheten att hitta en livskamrat.

 

Fler tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Right Stuff (Rätta virket)

Underbar film. Poetiskt berättad. Fantastiskt foto. Duktiga skådespelare. En dramatiserad version av verkliga händelser. Humor.

 

Filmen har nästan allt! En film man bör se! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Green Mile hade varit helt ok, om man inte hade dragit ut på en sekvens så extremt mycket.

Tyckte det förstörde en hel del.

Ni som sett filmen vet vilken jag menar.

 

Själv så har jag fastnat i Japanska skräckisar, och främst då "Ju-On".

Mer läskig film får man leta länge efter.

Första filmen som nackhåret verkligen reste på sig.

post-4899-1141578346_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller bra film finns det bara en film. Den svensk-amerikanska filmen Rymdinvasion i Lappland (Terror in the Midnight Sun). En science fiction från 1959 som utspelar sig i de vintriga lappmarkerna vid Riksjärvi där ett UFO har slagit ner. Amerikanska och svenska forskare beger sig dit för att ta reda på vad det är för något som har hänt. Dottern till en av de amerikanska forskarna följer med och blir efter ett tag bortrövad av ett sex meter högt monster. Varelserna i UFOt sitter hela tiden och övervakar vad som händer.

 

72 minuter svensk filmhistoria. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shaun of the Dead:En zombie-komedi. Hur rolig som helst!

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0365748/

 

Plot: A man decides to turn his moribund life around by winning back his ex-girlfriend, reconciling his relationship with his mother and dealing with an entire community that has returned from the dead to eat the living.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Mina favoritfilmer är Citizen Kane och 8 ½. Båda två är nog ganska svåra att få tag på i sverige nuförtiden dessvärre :(

 

ALLA MÅSTE TITTA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shaun of the Dead:En zombie-komedi. Hur rolig som helst!

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0365748/

 

Plot: A man decides to turn his moribund life around by winning back his ex-girlfriend, reconciling his relationship with his mother and dealing with an entire community that has returned from the dead to eat the living.

291610[/snapback]

 

Jaaa! Fick tag i den av misstag, trodde den var Dawn of the dead. Skrattade hur mycket som helst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man gillar science fiction är "Galaxy Quest" rätt kul. Driver med genren på ett inte elakt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man gillar science fiction är "Galaxy Quest" rätt kul. Driver med genren på ett inte elakt sätt.

 

Japp! En av få filmer jag sett på bio! :ThumbsUp:

(Har bara sett nåt 30-tal på bio totalt...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp
Japp! En av få filmer jag sett på bio!  :ThumbsUp:

(Har bara sett nåt 30-tal på bio totalt...)

291896[/snapback]

 

Jag går på bio kansek 2 ggr i veckan. Trots min ringa ålder om 17 år lär jag ha sett 2-300 filmer på bio. Vissa filmer har jag t.om sett flera gånger :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag kanske går på bio två ggr om året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mycket bio här heller. Av sex stycken gratisbiljetter som jag fått de senaste åren har jag sett en film, restenhar frusit inne eftersom det inte funits nåt att se. (Den jag såg var inte mycket att se heller, nån film att att det blev 100 grader kallt nånstans i Amerikatt... :rolleyes: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

Sist jag var på bio såg jag King Kong som iofs var bra, men lång.. Om man inte sett

Sideways (http://www.imdb.com/title/tt0375063) är det mitt solklara tips. Helt klart en av de bästa filmerna från förra året! Sist jag såg en DVD blev det

Kung fu Hustle (http://www.imdb.com/title/tt0373074) som pariodierar allt vad Hong-Kong action heter lite över gränsen och min kompis tipsade häromdagen om

Goodbye Lenin (http://www.imdb.com/title/tt0301357) med fantastik musik av Yann Tiersen som jag nog måste se om nu bara för det.. hepp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
The green mile (Den gröna milen): Handlar om ett gäng dödsdömda fångar som inte är som alla andra. Smärtsam men helt underbar!

 

Torsk på Tallin: Humor på hög nivå med Robert Gustavson. Men denna film är tragisk och speglar ensamheten och svårigheten att hitta en livskamrat.

291550[/snapback]

Håller med. Två toppenfilmer! :ThumbsUp:

 

Annars är jag svag för filmer med schitzofrena huvudroller såsom Fight Club, The Cavemans Valentine, The Machinist m fl...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The green mile (Den gröna milen): Handlar om ett gäng dödsdömda fångar som inte är som alla andra. Smärtsam men helt underbar!

 

Vita è bella (Life is beautiful/Livet är underbart): Nazister går in i Italien och en pappa måste få sin son och fru att överleva ett koncentrationsläger. Visst man kan tänka att man e trött på nazismen men denna film får man INTE missa!

 

Torsk på Tallin: Humor på hög nivå med Robert Gustavson. Men denna film är tragisk och speglar ensamheten och svårigheten att hitta en livskamrat.

 

Fler tips?

291550[/snapback]

 

Bra flmer! :ThumbsUp:

 

Och med den gröna milen dök denna film upp i huvudet: Nyckeln till frihet! Mkt bra film! :ThumbsUp:

 

Måste rekommendera Walk the line oxå, Filmen om johnny cash, sjukt bra.

 

( Fördta filmen jag rekommenderade, Crash, fick tre oscars igår... ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höger sko

filmen "W" och "poco loco" gillar jag lite..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Rocky Horror Picture Show.

En av mina favorit filmer. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De senaste filmerna jag sett:

 

Band of brothers serien - kanon för kanonfoderälskare

 

Domino - vad skall jag säga.....kan egentligen inte säga om den är bra eller bara skitdålig?

 

Doom - för tv-spelsfanatikern

 

FinalFantasy Advent Children - fint, nostalgiskt och japanskt

 

Crash - bra, men FÖR medveten. Prettofilm som inte riktigt når fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Donnie Darko är ju given

The Anchorman är hur skön som helst.

The Machinist(Riktigt bra med Christian Bale)

I faderns namn

Maffiabröder

The Saw 1, 2(Annorlunda skräck)

 

gaah kommer inte på fler men lär återkomma med mer senare. :ermm::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garden State

Equilibrium

Amelie..

Trainspotting

Sin City

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och med den gröna milen dök denna film upp i huvudet: Nyckeln till frihet! Mkt bra film!  :ThumbsUp:

292804[/snapback]

Håller med! Min favorit sedan många år! :)

 

Edit: Heter "the Shawshank Redemption" på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...