Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Stirlingmotorer


Matrix

Recommended Posts

Snubblade över en bra sida om Stirlingmotorn.

 

Beskriver för och nackdelar med tekniken.

Det finns små byggsatser att köpa. Som det här vindkraftverket eller om man vill ha luftkonditionering när man dricker kaffe på sommaren.

 

Det vore fint om man kunde utnyttja en stirlingmotor för att producera el till huset.

Om någon hittar en bra sida om stirlingmotorer. Så lägg gärna in en länk.

Eller har några ide´er om praktiska tillämpningar så vore det kul att ventilera dem.

Link to comment
Share on other sites

Stirlingmotorn fick inte den framtid man trodde den skulle få som bilmotor.

Inte heller Wankelmotorn.

 

Ubåtar funkade

Link to comment
Share on other sites

Stirlingmotorn lämpar sig inte som variabel kraftproducent. Den kan inte öka och minska effekten särskilt snabbt. Däremot är den fantastiskt bra vid konstant effekt, som vid elproduktion i en ubåt, eller som del i en elgenerationsanläggning i hemmet.

En annan fördel är att uppvärmningen är extern, vilket innebär att man kan köra en stirling med vilken metod som helst. Solvärme, gas, ved, kol, olja, kompostvärme(!), och så vidare...

Link to comment
Share on other sites

Det är ett effektivt sätt att ta hand om spillvärme. Det kanske skulle gå att driva en elgenerator med en sterlingmotor som drivs av kylvattnet i ett kärnkraftverk. Med tanke på att en el del TWh per år går förlorade i detta kylvatten finns det ju onekligen potential att använda det.

 

En rolig fotnot är att det finns fiskar som annars trivs bättre i Medelhavet i havet utanför Ringhals, på grund av värmen som produceras.

Link to comment
Share on other sites

Ca 65-70% av energin som frigörs i kärnkraftverken pumpas rätt ut i vattnet.

Det bästa vore att skicka ut den som fjärrvärme, och då minska eluppvärmningsbehovet med samma mängd. Vips skulle vi kunna rationalisera bort ett par reaktorer till.

 

Men visst, man skulle kunna köra stirling med det också, fast med lägre totalt energiutbyte då.

Link to comment
Share on other sites

Som fjärrvärme går nog inte för det blir väldigt mycket fjärr och lite värme, men om en stirlingmotor kunde omvandla värmen till el så…

Link to comment
Share on other sites

Jodå, det är inga problem att göra fjärrvärme av kärnkraftsspillvattnet. Det enda som sätter stopp för det är folks obefogade rädsla för vatten som leds från ett kärnkraftverk.

Link to comment
Share on other sites

Det står faktiskt om en 1979 AMC Spirit med stirlingmotor, enda problemet verkar va att det tar tjugo sekunder för den att starta, det är ju överkomligt, vill man starta direkt kan man väl köra iväg på en modifierad startmotorn. Det står att den ska ge 30% bättre räckvidd med samma prestanda som en bensinare. I en annan fråga står att den ger en 50% verkningsgrad. Kanske dags att titta på tekniken ändå?! Parad med en elmotor kan man väl få en perfekt hybrid kanske.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, det är inga problem att göra fjärrvärme av kärnkraftsspillvattnet. Det enda som sätter stopp för det är folks obefogade rädsla för vatten som leds från ett kärnkraftverk.

291577[/snapback]

 

Plus kostnaden för att pumpa vattnet 10 mil......

Link to comment
Share on other sites

Jodå, det är inga problem att göra fjärrvärme av kärnkraftsspillvattnet. Det enda som sätter stopp för det är folks obefogade rädsla för vatten som leds från ett kärnkraftverk.

291577[/snapback]

Tror det beror på att det kostar mer än det smakar, fjärrvärmeverk ligger vid, nästan i städerna, kärnkraftverken långt ifrån städer, ifall värmen inte försvinner på den långa vägen så är det alla fall dyrt att lägga ner så långa rör. Det är förresten inte reaktorvattnet som man skickar i så fall, får man säga till de som är rädda.

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka till bilen. Jag läste att SAAB hade långt gångna planer på en ångmotor. Man tänker lätt på gamla tiders frustande och stånkande och pustande lok, men en modern ångmotor är ett slutet system utan ljud och pust.... En vanlig bil drivs fram med en motor stor som en hattask och man behöver ingen växellåda då man har fullt vridmoment från varv 1. Med dagens förbränningsteknik borde man nå mycket höga verkningsgradstal. Ett av problemen är kallstart i kyla. Men om man kombinerade ångmotorn med en elmotor så kunde man starta direkt på elmotorn medan ångtrycket byggdes upp. Ångmotorn har ju samma fördel som sterlingmotorn att värmen tillförs externt, vilket gör att man kan använda alla typer av bränslen som bensin, diesel, fotogen, sprit, rapsolja, gas av olika typ, biobränsle mm mm.

Link to comment
Share on other sites

Det står faktiskt om en 1979 AMC Spirit med stirlingmotor, enda problemet verkar va att det tar tjugo sekunder för den att starta, det är ju överkomligt, vill man starta direkt kan man väl köra iväg på en modifierad startmotorn. Det står att den ska ge 30% bättre räckvidd med samma prestanda som en bensinare. I en annan fråga står att den ger en 50% verkningsgrad. Kanske dags att titta på tekniken ändå?! Parad med en elmotor kan man väl få en perfekt hybrid kanske.

291613[/snapback]

 

Fast att para den med en elmotor hjälper inte särskilt mycket.

 

Säg att vi startar med 50% effektivitet.

För det första introducerar du två förlustfaktorer. Generatorn ska omvandla rörelsen till elenergi, och den kanske omvandlar i snitt ca 90% av energin till elenergi. Kvar har vi (50*0.9=) 45%.

Sen ska elmotorn driva hjulen också, och elmotorns verkningsgrad blir nästa förlustfaktor.

Än en gång är 90% ett rimligt genomsnitt, i synnerhet i drift (och inte bara i optimerade testexemplar). Då får vi kvar (45*0.9=) 40.5%. Ok, det är lite bättre än en modern, optimerad turbodiesel (ca 35%).

 

Men nu är problemet att vi fortfarande inte kan förändra stirlingmotorns effekt särskilt snabbt. Alltså krävs en utjämnande mellanlagring, och det enda rimliga är batterier. Och då har vi vips introducerat ännu en förlustfaktor. Eller möjligen två. Säg att vi tappar 10% än en gång, så blir det "bara" ca 37% verkningsgrad kvar.

 

Dessutom har vi då ökat massan på fordonet ganska rejält, eftersom vi har stirlingmotorn, generatorn, elmotorerna, alla kablar, och sen till sist batterierna. Det ska då jämföras med massan för en modern turbodiesel med en halvfylld bränsletank, plus drivlina. Jag har inte räknat på det, men jag är rätt säker på att dieselbilen blir en hel del lättare. Och den högre massan som hybridbilen då får, ökar effektbehovet, så den totalt högre verkningsgraden på ca 37%, jämfört med ca 35%, lär helt eller delvis ätas upp av den högre bränsleförbrukningen.

 

Och, glöm inte, siffran 50% för den grundläggande verkningsgraden, är en siffra jag inte alls letat upp eller på annat sätt kollat. Jag bara spann vidare på siffran i Jochums inlägg...

 

Sorry, ångmaskin tror jag inte heller på.

Verkningsgraden är mycket en faktor av storlek och kolvhastighet. Ju större cylinder, desto högre verkningsgrad. Och omvänt... En enorm fartygsdiesel har en verkningsgrad på över 50%, medan en diesel i en bil i bästa fall klarar upp till 35%, och inte utan en hel del elektroniska hjälpmedel.

Link to comment
Share on other sites

Ja nä flera motorer blir lite tungt kanske, men det där som amerikanen hittade på i den förra tråden med att ta vara på överskottvärmen med en sorts ång-add-on kanske är vettigt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...