Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Film- & TV-tips


ackiboa
 Share

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Den här tjänsten hoppas jag kommer funka på globala Netflix snart, att man bara ställer in vilket land man sitter i.

 

http://flixable.co

 

Börjar störa mig mer och mer på hur sega Netflix med fler är när det kommer till utbud i Sverige. Vi ligger flera år efter på vissa serier och andra verkar inte ens komma. Man får kolla tre säsonger och resterande säsonger kommer aldrig. På grund av allt detta tjafs om regioner.

 

Kollade nyligen in Netflix utbudet i USA och förstår vilken begränsad version vi får i Sverige. Varför inte lägga in en premium tjänst som är lite dyrare men ger användare utanför USA tillgång till hela utbudet?

 

Så det hela börjar luta åt att den energi man tidigare la på DC++ och PirateBay nu hamnar på att ligga steget före Netflix när det kommer till VPN tjänster. Tråkigt egentligen men jag har sedan länge inställningen att jag inte ska sura allt för mycket över sådant där och istället bara lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Börjar störa mig mer och mer på hur sega Netflix med fler är när det kommer till utbud i Sverige. Vi ligger flera år efter på vissa serier och andra verkar inte ens komma. Man får kolla tre säsonger och resterande säsonger kommer aldrig. På grund av allt detta tjafs om regioner.

 

Kollade nyligen in Netflix utbudet i USA och förstår vilken begränsad version vi får i Sverige. Varför inte lägga in en premium tjänst som är lite dyrare men ger användare utanför USA tillgång till hela utbudet?

 

Så det hela börjar luta åt att den energi man tidigare la på DC++ och PirateBay nu hamnar på att ligga steget före Netflix när det kommer till VPN tjänster. Tråkigt egentligen men jag har sedan länge inställningen att jag inte ska sura allt för mycket över sådant där och istället bara lösa problemet.

Håller med, det jag tycker borde vara väldigt enkelt är ju att ha ett globalt avtal för allt egenproducerat. De man köper in har jag större förståelse för att man begränsar rättigheterna till.

 

Håller med om premiumtjänst. Jag kan absolut betala en högre månadskostnad för att få ett ännu större utbud. Jag har som tur är bara varit med om det en gång att de inte har alla säsonger på en serie jag kollar på. Då fick jag vackert titta på säsong 2 på en streamingsajt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det svenska undertexter med VPN?

Jag har aldrig testat, antar att det inte blir det. För mig skulle dock räcka om det var engelsk undertext. Kanske borde prova. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Blir det svenska undertexter med VPN?

 

Har aldrig testat men funderade själv över samma sak tidigare.

 

Jag använder däremot helst aldrig undertexter och helst av allt inte svenska. De innehåller mängder med fel och ofta utebliven översättning av vissa saker. Har man en gång vant sig av med det så blir undertexter sedan som att se på dubbad film, med andra ord ingen höjdare alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det blir inte svenska texter. Alla fall inte senast jag testade. Trist när man kör VPN är att det svenska utbudet försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Trist när man kör VPN är att det svenska utbudet försvinner.

 

Men det är väl bara att logga ut från sin VPN uppkoppling och starta Netflix appen så är man inne i det svenska igen? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är van vid svenska undertexter helt enkelt. Jag behöver dem inte när det gäller filmer och serier på engelska. Men det är som sagt en vanesak. Wheeler Dealers ser jag dock utan undertexter och efter ett par program är jag helt med på noterna, trots alla facktermer.

Jag behöver dock svenska undertexter för svenska filmer och serier eftersom ljudet ofta är under all kritik. Av någon anledning gäller det bara fiction. Svenska dokumentärer och andra realityprogram, där funkar ljudet. Jag har väl selektiva hörselproblem. Felet är mitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag är van vid svenska undertexter helt enkelt. Jag behöver dem inte när det gäller filmer och serier på engelska. Men det är som sagt en vanesak. Wheeler Dealers ser jag dock utan undertexter och efter ett par program är jag helt med på noterna, trots alla facktermer.

Jag behöver dock svenska undertexter för svenska filmer och serier eftersom ljudet ofta är under all kritik. Av någon anledning gäller det bara fiction. Svenska dokumentärer och andra realityprogram, där funkar ljudet. Jag har väl selektiva hörselproblem. Felet är mitt.

 

 

Absolut är det så. I vissa filmer/serier så blir undertexter i någon form ett måste på grund av ljudbilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Absolut är det så. I vissa filmer/serier så blir undertexter i någon form ett måste på grund av ljudbilden.

Ja, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet är mitt.

 

Inte alls! Jag klarar mig utmärkt utan text överhuvudtaget. OM man hör vad folk säger. Så finns inte svensk text är det i stort sett ett måste att ha engelsk text. Man vill inte riskera att missa en del av konversationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon polis som någon gång gör sitt jobb när de ska vakta på sjukhus? Det måste vara standardkliché 1A i varje polisserie att de misslyckas med det. :lol:

 

 

Glacé på Netflix, del 1.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och så kom tjänsten till svenska Netflix.

 

https://se.flixable.com, även den här finns ju: http://www.flixfilmer.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

...och så kom tjänsten till svenska Netflix.

 

https://se.flixable.com, även den här finns ju: http://www.flixfilmer.se

Jag fattar inte riktigt. Jag kan väl lika gärna bläddra i Netflix som på den sidan? Eller har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte riktigt. Jag kan väl lika gärna bläddra i Netflix som på den sidan? Eller har jag missat något?

Dessas sajter erbjuder lite mer detaljerade urval för sökandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Dessas sajter erbjuder lite mer detaljerade urval för sökandet.

 

Ok. Knappt någon nytta i Sverige med tanke på tidigare diskussion. I USA mer användbart eftersom deras Netflix innehåll är betydligt större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok. Knappt någon nytta i Sverige med tanke på tidigare diskussion. I USA mer användbart eftersom deras Netflix innehåll är betydligt större.

Absolut! Men ändå gött att kunna navigera något bättre än på sajten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, man har inte tillgång till hela utbudet, trots att man betalar? :blink: Och förmodligen lika mycket (kanske t o m mer) än vad det kostar där borta? Eller hur ser prisbilden ut om man jämför SE/USA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, man har inte tillgång till hela utbudet, trots att man betalar? :blink: Och förmodligen lika mycket (kanske t o m mer) än vad det kostar där borta? Eller hur ser prisbilden ut om man jämför SE/USA?

Samma sak på HBO. Trotts att Internet är globalt så har man avtal som avser territorium. Gammaldags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Så, man har inte tillgång till hela utbudet, trots att man betalar? :blink: Och förmodligen lika mycket (kanske t o m mer) än vad det kostar där borta? Eller hur ser prisbilden ut om man jämför SE/USA?

Ja och nej. Det är i princip olika utbud i alla länder, av anledningen Sevensleeper skriver, så ingen har tillgång till "hela utbudet". Tror månadskostnaden för Netflix i USA är typ 20-30 kr billigare, men jag gissar att även traditionella amerikanska tv-kanaler är billigare i USA än i Sverige.

 

Observera att min månadskostnad för Netflix + Viaplay + HBO Nordic är billigare än det kanalpaket från Telia jag tidigare hade. Och nu har jag faktiskt mer att titta på, när jag vill dessutom. Så även om det är störigt med olika utbud i olika länder är det svårt att klaga allt för mycket.

Redigerad av Ollie Williams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och nej. Det är i princip olika utbud i alla länder, av anledningen Sevensleeper skriver, så ingen har tillgång till "hela utbudet". Tror månadskostnaden för Netflix i USA är typ 20-30 kr billigare, men jag gissar att även traditionella amerikanska tv-kanaler är billigare i USA än i Sverige.

 

Observera att min månadskostnad för Netflix + Viaplay + HBO Nordic är billigare än det kanalpaket från Telia jag tidigare hade. Och nu har jag faktiskt mer att titta på, när jag vill dessutom. Så även om det är störigt med olika utbud i olika länder är det svårt att klaga allt för mycket.

Viaplay tycker jag har kammat till sig rejält sett till serier, jag har det primärt för sport, men det finns ju en massa bra serier numera också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Kollar på Vikings. Som nordbo kan man emellanåt fnissa åt en och annan detalj, som till exempel att en vikingaby som låg i det som numera är norra Tyskland i serien är omgärdad av höga snötäckta fjäll. 

 

Men som helhet bra serie tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Ollie Williams säger:

Kollar på Vikings. Som nordbo kan man emellanåt fnissa åt en och annan detalj, som till exempel att en vikingaby som låg i det som numera är norra Tyskland i serien är omgärdad av höga snötäckta fjäll. 

 

Men som helhet bra serie tycker jag.

Vikingaby i Tyskland? :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...