Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp Systemfel


Limpo

Rekommendera Poster

Hej, har andvänt min mac mini i ca 7 månader nu. Igår så kom den "dimmade" skärmen upp med engelsk och kenesisk? text där det står att jag ska starta om datorn.

När jag gjorde det så laddar den tiger men efter det blir skärmen blå, testar att starta den med shift nertryckt och då kan jag logga in men se blir skärmen blå igen, vad ska jag göra???

Hjälp mig någon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Det är en "klassisk" kernel panic. Många säger att det beror på minnena o deras kvalitet, men jag fick det på min iMac utan att bytt minne eller nåt.

 

Har du bytt upp dig på minne i minin? Kan vara det... :ermm:

Byt tillbaka till originalminnet o testa igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte minne för tre månader sedan och den har rulalt hur bra som helst tills dess, jag bytte förövrigt minne på InLife

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tyder på minnesfel.

Du har ingen annan hårdvara ansluten till din dator.

 

Ta fram din installations-DVD, sätt in den i datorn och starta om samtidigt som du håller ner alt-tangenten.

Du får då möjlighet att välja Apples HARDWARETEST.

Kör det, finns en lätt och en lite tyngre körning, kör den lätta först sedan den andra.

Tar runt 15-30 min att göra.

Den talar om för dig vad som är galet.

 

Har en känsla av att minnesmoduler ofta är behäftade med fel, jag har själv haft strul med upprepade byten av minnen.

 

Det är därför jag själv kommer att beställa en Mac Mini med 1 GB minnen från Apple, som förhoppningsvis undergår hårdare kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, ska prova det. Jag inte hemma nu, men ska testa (måste ju ha tillgång till nätet :) ).

Jag har ett firewire ljudkort anslutet.

Jag vill också tillägga att minnet instalerades av autoriserad apple butik/verkstad (InlIfe).

Allt har ju rullat problemfritt i tre månader tills nu när jag har viktiga grejer att göra:(.

Men har jag tur sparade jag det på min externa HD.

 

Anyway, tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Ljudkortet luktar lurt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit med länge det med:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...